Speidel og krane

Hehe, jeg trodde jeg sendte forrige innlegg som PM, så det ble en liten avsporing, men takk for svar.  :)
Lurer på noe mer rundt dette, men prøver å ta det i en annen tråd/PM.
 
Jeg bestilte tri clamps (inkl. butterfly valve, 90° albue, pakninger og klemmer, samt overgang til 3/4") fra MoreBeer og Brewers Hardware, i 1,5".
Mulig det er noe jeg har oversett, men dimensjonene var ihvertfall temmelig overdimensjonerte for 20-liters Speidel (3,4cm indre diameter), og ville nok skapt mer trøbbel enn gevinst, så jeg håper på at det kan brukes ute på Tautra (200 liter) istedet.

Vurderer å bare bytte ut kuleventilen med en annen, det viktigste for meg er å få tak i en bedre kran, og en god overgang til 1/2" slange for resirkulering og whirlpool.
 
Tråd back from the dead.....

Er drittlei den originale speidelkrana - noen som kan tipse om noe annet som funker bra?
 
Ole Mørkved skrev:
Hva er galt med den orginale? Fungerer veldig bra her i hvert fall....

Tetter seg lett, tar lang tid å tappe av, gjerne mannevond når man trenger at den fungerer. Synes ikke den er noe særlig.
 
Ole Mørkved skrev:
Hva er galt med den orginale? Fungerer veldig bra her i hvert fall....

De har endret modellen noe i senere tid. For en stund tilbake var pakningen rund og dårlig festet (les: løs ved temperaturforandringer), slik at den kunne snu seg når du åpnet/lukket kranen. Dvs, pakningen kunne vri seg og blokkere hullet til kranen. De nyere har en en rett side/vinkler i pakningen, slik at den sitter låst.

I tillegg snakker noen her inne om risiko for infeksjon. Ikke opplevd, og vanskelig å se for meg - mtp varmen; spesielt hvis du skyller gjennom kranen under koking. Når det er sagt, hvis det er en risiko - så er den mindre med en blad-/kuleventil. 

De større kranene har en vesentlig større åpning da, så det er definitivt en meget praktisk fordel med å skifte kran. Det er vel også helt nødvendig om du skal koble til annet utstyr; som feks en platekjøler. Etter 2 kraner i søpla "fikk" (betalte mellomlegg ift en vanlig kran) jeg en slik av Petit:
http://shop.petit-agentur.no/products/speidel-kulekran-34-i-rustfritt-stal
Den har fungert strålende. En negativ ting med kulekran, som du slipper med en slik bladsak, er at kulen danner et slags kammer hvor det samler seg skrot.

--
Mvh,
Kristian
 
Jeg har gjort det slik, kjører med pumpe så jeg kan ha speidelen på gulvet å kjøre vørter dit gjærkaret står, synes det er lite praktisk å måtte ha den stående høyere en gjærkaret. Overkill? Ja.

 
Er det ikke liten krane for å plaske mye luft i vørteren samt få mindre bunnavfall med i gjærspannet (mindre gjennomstrømning vakum)?
 
Vi bytta krane 2 ganger pga at plastforingen roterte; kranen åpna da ikke, og det er krise på 22 grader C. :) men som nevnt ovenfor så er den nye speidelkranen endret; plastforingen er ikke rund lenger, men firkantet slik at den låser i tilsvarende spor i stålet i kranen. Den kan da ikke lenger rotere..

Så for de som kjøper speidel, be om at fôringen er av ny type for sikkerhets skyld..

For alle dere andre med fancy kraner, bordering on fetish?? :D
 
Tilbake
Topp