Speidel og krane

Eller helle vørteren fra Speidelen til gjæringsbøtten på samme måte som du tømmer vannet fra en vaskebøtte, dette er sikkert ikke enkelt med 50literen, men det gjør ikke noe :)

Syntes sjåglass og O2-sten er et minimum av verdig utstyr for en Speidel  :ilike:
 
Bjarte H skrev:
Richard skrev:
Syntes sjåglass og O₂-sten er et minimum av verdig utstyr for en Speidel  :ilike:
Det er så deilig at jeg må rive meg ut av drømmen og tilbake til virkeligheten..

Bare fått noe bilder så man kunne se hvordan alt passer sammen, dennne steinen der ser jo ut til å plugge en tri-clover ting, men du skal jo ha vørtern ut også.
Det jeg syntes var morsomt med denne fra brouwland: http://www.brouwland.com/setframes/...=28&id=1433&xin=1&src=aerator&dt=24&shwlnk=0
Alt i en dings.. her er det tommer og størrelser ann mass.. går i spinn av alle tall og gjengetyper.. arg :)
 
neslekkim skrev:
wow, det blir jo den jækla pikken som stikker rett ut av speideln.. hm.. her må tenkes.. :=)
Pikk og pikk, iom. at den stikker ut og rett til en av sidene, kan den vel neppe betegnes som pikk. På bildet kan du se O₂-in til venstre, termometer til høyre og vørter in/ut  langs "stammen". Nå mangler bare en tri-clamp-krane

Edit: der var den jo, den også:
Richard skrev:
Butterfly er enklere å rengjøre siden den er pip åpen, det er bare et "ror"/plate som du justerer på (inne i kranen). Den kranen du linker til er ikke tri-clamp, den er jalla balla enkel og står ikke i stil til en Speidel :)

(husk jeg er en arrogant Speidel owner).
 
Bjarte H skrev:
neslekkim skrev:
wow, det blir jo den jækla pikken som stikker rett ut av speideln.. hm.. her må tenkes.. :=)
Pikk og pikk, iom. at den stikker ut og rett til en av sidene, kan den vel neppe betegnes som pikk. På bildet kan du se O₂-in til venstre, termometer til høyre og vørter in/ut  langs "stammen". Nå mangler bare en tri-clamp-krane

Ja, tenkte vel mer på at den vil stikke en halvmeter ut av speideln, blir noe å snuble i.  :D
Ser iallefall ut som det er noen muligheter her, bare hvor praktiske de blir, med tanke på at du må velte speidelen temmelig mye for å få ut øl'et, så må man tenke litt der på hvordan en slik contraption kan være..
 
neslekkim skrev:
Bjarte H skrev:
neslekkim skrev:
wow, det blir jo den jækla pikken som stikker rett ut av speideln.. hm.. her må tenkes.. :=)
Pikk og pikk, iom. at den stikker ut og rett til en av sidene, kan den vel neppe betegnes som pikk. På bildet kan du se O₂-in til venstre, termometer til høyre og vørter in/ut  langs "stammen". Nå mangler bare en tri-clamp-krane

Ja, tenkte vel mer på at den vil stikke en halvmeter ut av speideln, blir noe å snuble i.  :D
Ser iallefall ut som det er noen muligheter her, bare hvor praktiske de blir, med tanke på at du må velte speidelen temmelig mye for å få ut ølet, så må man tenke litt der på hvordan en slik contraption kan være..
Jeg har laget meg en enkel dip-tube som gjør at jeg slipper å velte på speidelen. Det tok ca. 5 min og 5 cm kobberrør Ø10mm, og det funker.
 
Bjarte H skrev:
neslekkim skrev:
Ser iallefall ut som det er noen muligheter her, bare hvor praktiske de blir, med tanke på at du må velte speidelen temmelig mye for å få ut ølet, så må man tenke litt der på hvordan en slik contraption kan være..
Jeg har laget meg en enkel dip-tube som gjør at jeg slipper å velte på speidelen. Det tok ca. 5 min og 5 cm kobberrør Ø10mm, og det funker.

Jasså?, og den står der under koking og alt selvsagt?
Har du bilde?, var det bare å stappe røret inn?
Dette blir jo bare bedre og bedre :)

Vi bør snart få opp en egen side med oversikt over alle modifikasjoner som man kan gjøre, med delereferanse og bilder ;)
 
neslekkim skrev:
Jasså?, og den står der under koking og alt selvsagt?
Har du bilde?, var det bare å stappe røret inn?
Dette blir jo bare bedre og bedre :)

Vi bør snart få opp en egen side med oversikt over alle modifikasjoner som man kan gjøre, med delereferanse og bilder ;)
Ja, nei, nei

Jeg kan legge opp et bilde i Speideltråden litt seinere :)
 
Da kommer bildene.
Speidel 3 viser oppstillingen for kjøring av
speidelen som whirlpool
Pga elementene i buunen vil aldri speidelen bli optimal som
whirlpool men gir overraskende bra resultat.
Jeg bruker melkesyre til pH-justering istf kalsiumklorid og natron.
Det gir etter min erfaring bedre  trubdannelse og økt skumstabilitet.
Jeg brygger 2x60 liter hver gang.
Jeg fyller i vann kvelden i forveien og koker det opp.Da fjerner jeg oxygenet og
vannet er nær innmesktemperatur på 60 grader om morgenen . Den fabrikkinnstilte innmesktemperaturen
på 38 grader reduserer karftig på skumstabiliteten.
Etter første kjører jeg whirlpoolen med kjøling. Pumper de 50 literene
som er over utløpsstussen over i gjæringstanken  og bruker en sugeslange tilkoblet
krana som vender opp for å suge opp resten minus den truben som er lagt seg i sentrum.
Deretter kjører jeg andre fylling men her lar jeg truben sedimentere et par timer før
jeg gjør no mer.
Jeg tapper av  ca 10 liter med  sedimentert trub/vørter  fra gjæringstanken før jeg pumper
de nye 50 literene inn på  gjæringstanken. De siste ti literene i speidelen pluss de 10
tappet av fra gjæringstanken setter jeg ved ca 0 i to-tre døgn.
Da kan jeg dekantere av 10-12 liter vørter som jeg koker et kvarter før nedkjøling og oxygenering.

Bilde 4 viser innløpsstussen til whirlpoolen. Anbefalt innløpshastighet
er max 3,5 m/s og sentrifugalpumper bør unngås fordi de river i stykker truben.

Bilde 5 viser oxygensteinen tilkoblet med sterilfilter.

Bilde 6 viser gjærtanken tilkopblet på sugesiden av pumpen.
Ved å åpne forsiktig på kuleventilen under suges gjæren inn og blir blandet med vørteren og
tilført oxygen.

bilde 7 viser gjærtanken og slangen hvor blandingen pumpes til gjæringstanken.

Bilde 8 viser luftesteinen som oppbevares på sprit når den ikke er i bruk

Og bilde 9 viser flowmeteret som jeg bruker når jeg tilfører oxygen.
Og da er det unødvendig med sjåglass:)
 

Vedlegg

  • speidel_4.jpg
    speidel_4.jpg
    218,5 KB · Sett: 1.153
  • speidel_5.jpg
    speidel_5.jpg
    248,7 KB · Sett: 1.084
  • speidel_6.jpg
    speidel_6.jpg
    238,3 KB · Sett: 1.094
  • speidel_7.jpg
    speidel_7.jpg
    263,8 KB · Sett: 1.085
  • speidel_8.jpg
    speidel_8.jpg
    385,9 KB · Sett: 1.109
  • speidel_3.jpg
    speidel_3.jpg
    313,9 KB · Sett: 1.113
  • speidel_9.jpg
    speidel_9.jpg
    222,1 KB · Sett: 1.085
Nydelig. Jeg lurer på et par ting, har du problemer med at platekjøleren tetter seg? Jeg har kjøpt meg en blichmann platekjøler og skal kjøre et tilsvarende whirpool system, men min bekymring er at platekjøleren skal tette seg.
Jeg ser problemet med sentrifugal pumpe, bruker du pumpe med gummimpeller eller tannhjulspumpe?
 
Bjarte H skrev:
neslekkim skrev:
Jasså?, og den står der under koking og alt selvsagt?
Har du bilde?, var det bare å stappe røret inn?
Dette blir jo bare bedre og bedre :)

Vi bør snart få opp en egen side med oversikt over alle modifikasjoner som man kan gjøre, med delereferanse og bilder ;)
Ja, nei, nei

Jeg kan legge opp et bilde i Speideltråden litt seinere :)

Hvor er denne omtalte speideltråden?, jeg mener noen andre skrev, eller var det også deg?, om at de skulle legge ut noen bilder i en speideltråd, men hvor?
 
BjarneHB skrev:
Nydelig. Jeg lurer på et par ting, har du problemer med at platekjøleren tetter seg? Jeg har kjøpt meg en blichmann platekjøler og skal kjøre et tilsvarende whirpool system, men min bekymring er at platekjøleren skal tette seg.
Jeg ser problemet med sentrifugal pumpe, bruker du pumpe med gummimpeller eller tannhjulspumpe?
Jeg bruker kun hel humle i humlepung.
Det er ikke usannsynlig at du ville få problemer
med pellets.
Men for meg er det helt uaktuelt å bruke annet enn hele humler.

Jeg bruker impellerpumpe.
Jeg driver å bygger om det elektriske annlegget så jeg kan
frekvensregulere denne. Nå struper jeg manuelt for overføring
til gjæringstanken og det gir ikke helt javn oxygenering fra gang til gang.

Jeg glemte å si at ph justering med melkesyre er mest effektivt  fortrub hvis du
ligger mellom 5,1-5,2
Og så bruker jeg protafloc som jeg synes er bedre enn irish moss.
 
Jeg kan bekrefte at det er superenkelt å tette en Blichmann platekjøler, det har jeg gjort noen ganger og det er veldig lite kult. Når det har skjedd må jeg koble en slange til platekjøleren og kjøre fullt vanntrykk for å få ut humlepluggen, og når den løsner sprayer jeg ned hele bryggrommet med humle.
 
Tilbake
Topp