magnumhansen skrev:Det er et Millipore filterhus av rustfritt stål med samme tilkobling.Richard skrev:Den sylinderen/tanken som peker oppover på bilde 3 og 4, hva er det?
(må ha det inn med t-skje).
Er det for å filtrere bort trub?
magnumhansen skrev:Det er et Millipore filterhus av rustfritt stål med samme tilkobling.Richard skrev:Den sylinderen/tanken som peker oppover på bilde 3 og 4, hva er det?
(må ha det inn med t-skje).
magnumhansen skrev:Nei, jeg fyller gjærslurryen oppi her.
slik at den blir blandet med vørteren
før oxygynering.
magnumhansen skrev:Og så bruker jeg protafloc som jeg synes er bedre enn irish moss.
Gahr skrev:Mange fine saker her, gitt! Noen spørsmål, magnumhansen:
1. Er det noen nevneverdig forskjell på Protafloc og Klar Urt?
2. Har du noen forklaring på hvorfor melkesyre gir bedre utfelling av trub enn mineratilsetninger (her forutsetter jeg at man oppnår lik pH i mesken)?
3. Jeg kjøpte meg akkurat et flow-meter til oksygenet mitt. Bruker du in-line-lufting, eller kjører du O₂ rett i gjæringsdunken?
4. Hvor stor flow bruker du på oksygenet, og hvor lang tid oksygenerer du? Jeg bruker et O₂-meter for å måle ppm med O₂ i vøreteren, men det er vanskelig å få helt konsistente resultater uten flow-meter. Ender som regel mellom 10-15 ppm, men skulle gjerne fått mer konsistente tall.
Edit: Ser at du bruker in-line-oksygenering...
gustavf skrev:Jeg bruker White Labs Clarity-Ferm mot kjøletåke. Det virker lovende, selv om jeg ikke har fått så alt for mye erfaring med det enda.
johnhans skrev:Men sånn for å ha ei krane på Speidelen som ikke tar tre år å tømme vørteren med, vil det være noe problemer med å bare sette inn en slik en
http://www.jula.no/tappventiler-128988 i R20-dimensjon i hullet? Er det fishy sånn mtp infeksjoner og slikt?
magnumhansen skrev:På 50 literen er det 3/4" rørgjenger.
Bjarte H skrev:johnhans skrev:Men sånn for å ha ei krane på Speidelen som ikke tar tre år å tømme vørteren med, vil det være noe problemer med å bare sette inn en slik en
http://www.jula.no/tappventiler-128988 i R20-dimensjon i hullet? Er det fishy sånn mtp infeksjoner og slikt?
Utklipp fra tidligere i tråden:
magnumhansen skrev:På 50 literen er det 3/4" rørgjenger.
magnumhansen skrev:Jeg bruker melkesyre til pH-justering istf kalsiumklorid og natron.
Det gir etter min erfaring bedre trubdannelse og økt skumstabilitet.