Speidel og mesketrinn

neslekkim

Norbrygg-medlem
Har lest litt rundt, og det virker som om det er forskjellige ønskelige mesketrinn basert på øltype eller malttype, stemmer dette?, finnes det isåfall noen oversikt over hva som er å anbefale til f.eks stout, porter, hveteøl ogsåvidere?

Ser også at fler og fler går etterhvert over til færre mesketrinn, der man sier innmesk på x grader, så y grader i z minutter, men er det da gitt hvor lang tid denne innmesken har?

Mener også å ha lest at noen har kommentert nøyaktigheten på temperaturføleren til Speidel, pga dens plassering ogsåvidere, har man kommet fram til hvor mye man evt bør korrigere temperaturen i meskestegene for at det skal bli riktigere?

Også en til, har noen satt opp utstyrsprofil for Speidel i Beersmith og/eller Beertools? (Klarte ikke å bestemme meg, så jeg kjøpte begge programpakkene, var jo latterlig billig.. )
 
neslekkim skrev:
Også en til, har noen satt opp utstyrsprofil for Speidel i Beersmith og/eller Beertools? (Klarte ikke å bestemme meg, så jeg kjøpte begge programpakkene, var jo latterlig billig.. )

eller så kan du bruke denne som er ny opprettet:  www.bryggelogg.no

\\ Knut
 
Har 50litern og bruker et enkelt meskeprogram, 66°C 90 min, 78°C 15 min. Har fått bra utbytte, 85%++, og gode resultater.
Bruker en barly crusher med ca 1.5mm(endel grovere en standdard) åpning. Rører i mesk 1 gang
og skylder med vannkoker ca 7liter. Jeg har logget på www.bryggelogg.no og den dekker foreløpig mine behov når det gjelder logging
og utregninger av IBU osv:) Har ingen lang erfaring med loggen men ser det finnes mange klubber rundtomking som har brukt denne aktivt i noen år http://logs.rockhoppersbrewclub.com/

Har ikke lagt inn noen utstyrsprofil for Speidel 50 enda men har tenkt til å gjøre det.
Noen som vet %fordampning/time for 50litern?
 
AAU er vist humlemengde multiplisert med %alfasyre. Som jeg har skjønnt så blir det da lettere og gjenbruke en oppskrift.
Du finner mer info om det her http://www.howtobrew.com/section1/chapter5-4.html
AAU blir mye høyere om man bruker måleenhet gram som i mitt tilfelle istedenfor ounces. Er ikke noe
feil ved det så lenge man vet det er gram som brukes i oppskriften.

Oppskriften du linker til som nr. 2 er det brukt svært lite humle. Det er nok fordi
verdien i ounces ikke er konvertert riktig til gram. Tror jeg fjerner noen av disse oppskriftene ja.
 
Hvilke temperaturer eller meskeprogram du vil kjøre er nok avhengi av hvilken FG-final gravity du vil ha, ikke nødvendigvis hvilken øltype.
I de fleste oppskrifter er det nevnt en mesketemperatur, det er et greit utgangspunkt. Da kan du øke eller senke temperaturen etter hvert hvis du ikke får ønsket FG. Lav mesketemperatur gir mer gjærbart øl-lavere FG og omvendt.
Jeg ser at mange kjører en eller to stegsmesking med Speidel. Jeg har betalt mye for min Speidel, så jeg bruker de muligheter den gir meg uten annen begrunnelse at JEG KAN.  Typisk meskeprogram: Jeg mesker inn på 38 °C, lar det stå 15-30 minutter. Starter meskeprogram, første rest er 52 °C i 5 minutter. Dette er bare for å slippe omprogrammering hvis jeg senere trenger proteinrest. Neste rest er på 62 grader, fra 20 til 40 minutter. Neste rest er vanligvis den enstegstemperaturen som står i oppskriften feks 66 °C i 30-40 minutter. Siste saccrification rest er på 72 °C i 15-30 mnutter, så utmesking på 77 °C i 10 minutter. Skal jeg ha et tørt øl, dvs lav FG kjører jeg lave temperaturer og lang tid. Lav temperatur krever lengere mesketid. Og omvendt. Etter 90 brygg med Speidel begynner jeg å få en formening om sluttresultatet (FG).
Hvis du orker å lese bruksanvisningen så anbefaler de også stegmesking. Jeg har lagt til en saccrificationrest da jeg fikk ujevnt resultat med det anbefate meskeprgrammet, det ble nok litt kort tid. Moderne malt er modifisert så du klarer deg med en-stegsmesk, men med Spidel er det ikke mer arbeid å kjøre 5-stegsmesk. Jeg er overbevist om at resultatet blir bedre, men i og med mange kjører 1 eller 2-stegsmesk er nok mange uenig med meg, antakelig uten å ha testet det. Men det har ikke jeg heller. Bare vær forsiktig med for lang proteinrest.

janh
 
Dette med meskesteg vil også ha en del å si på bryggetiden.
På hveteøl kjører jeg 4x i 20 minutter, 5x i 20 minutter, 6x i 60-90 minutter, 72 i 15 minutter og 78 i 15 minutter. Men dette tar lang tid.
På andre øltyper kjører jeg gjerne 6x i 90 minutter, 72 i 15 min og 78 i 10 min.
På en vanlig bryggedag fyller jeg vann i Speidelen og maler malten på kvelden. Så starter jeg speidelen klokka 7 når jeg går i fjøset. Når jeg så er ferdig med å melke står Speidelen klar på 65 grader og jeg fyller i malt og starter meskingen før jeg spiser frokost. Slik blir det en kort bryggedag. Og det er klart at den blir kortere med innmesk på 65 kontra innmesk på 38.
Så i begynnelsen ville jeg gått for ganske enkle meskeskjemaer med 90 minutter hovedmesk på mellom 64 og 68 grader avhengig av øltype, 10-15 min på 73 og 10 minutter på 77-78 og så skylling. Så kan du jo forske litt videre etterhvert.
Inntrykket mitt er at en trenger ganske lang tid på hovedmesk for å få høy effektivitet og gjerne opp mot 90 minutter. På siste brygget mitt som var en Kølsch på 50 literen brukte jeg 14,2 kg malt, fikk omtrent 80 liter til gjæring med OG 1045. 1045 vil gi en grei styrke siden naturlig karbonering på fat vil gi et tillegg på 0,3-0,4% og siden den gjæret ned til 1008 vil styrken bli på ca 5,2% og det er nok til en sommerøl. For å få disse mengdene skylte jeg med 18 liter, deretter fylte jeg skyllekasserollen med 18 liter til som jeg kokte og helte i Speidelen. Tror jeg kokte enda litt mere som jeg tilsatte på slutten av koketiden. Brukte ikke noe spraymalt.
 
Da er bryggingen godt i gang, programmet ble 38 grader 10 min, 52 grader 5 min, 66 grader 90 min 72 grader 15 min, 78 grader 10 min. blir en lang bryggedag, men har god tid. ;D
Jeg vil ha en lys ale så jeg skal skylle med 15 liter vann, har ikke bestemt meg for humlen enda, jeg har 200 g fuggles så det blir muligens 120 g bitter 60 min og 80 g aroma i 10 min.
 
Tilbake
Topp