Speidel vs maltmølle

Hei,

Jeg er blitt en av Guds utvalgte, og har blitt velsignet med en ny speidel 50l.

På første testbrygg benyttet jeg min nye barley crusher på maltet uten å justere åpningen noe.
Jeg syntes den Kvernede malten inneholdt en del finstoff i form av mel, men som utgangspunkt bestemte jeg meg for å gå videre og prøve denne malten til mesking.

Det ble som fryktet, og gjennomstrømningen var veldig treg. Jeg slo av pumpene og styrte de manuelt på og av for å opprettholde rett temperatur gjennom hele maltrøret og opp i overflaten.

OG ble fin, men er jo mere interessert i gjennomstrømning i maltrøret.

Har nå justert maltmøllen til den bare knuser kornene i to-tre deler og da  resulterer dette selvfølgelig i mindre finstoff.

Er dette rette veien å gå?

Tar i mot tips med stor takk  :help:
 
Var på Bryggselv.no i dag, der stod at MM3 skal ha 2 mm i avstand på valsene... Jeg prøvde med 1,3 mm, og det ble mye mel.. Så nå har jeg justert den opp... Jeg er helt fersk, og det var første brygg på søndag med MM3 knust malt...
 
Dan skrev:
Var på Bryggselv.no i dag, der stod at MM3 skal ha 2 mm i avstand på valsene... Jeg prøvde med 1,3 mm, og det ble mye mel.. Så nå har jeg justert den opp... Jeg er helt fersk, og det var første brygg på søndag med MM3 knust malt...

Hvordan ble utbyttet med 2mm? ;)
 
Har ikke testet, men jeg kan love at det skal prøves til helgen, seinest... Fikk ikke alverden sist.. Og det stoppet seg i silen.. Så, nå tester jeg med to mm åpning..

PS! Var jo der i dag, så noe tid må jeg jo få.. :)
 
Fungerte fint som snus det..... Bedre OG enn sist, lettere å skylle ut. I det hele tatt... Men av og til så står MM3 bare og kverner luft  skjønner ikke helt hvorfor... Når jeg da dreier mølla feil vei. og prøver igjen så fungerer den igjen ?
 
MM3 kommer vel med 0.045 tommer som standard fra Monster Mill, noe som skulle bli 1,143 mm. Jeg brygger på Speidel 20l, og har satt min MM3 på 1,2 mm og det fungerer greit. Tror Bryggselv knuser noe grovere..

Min erfaring er at korrekt innstilt med 1,2 mm åpning gir et glimrende resultat for Speidelen og 80-85% utbytte. Med korrekt mener jeg justert i.h.t. bruksanvisning ved hjelp av føleblad.
 
Tilbake
Topp