Speider 20L Plus model - ulike generasjoner?

Hei

Jeg er på utkikk etter et bryggesystem, og har både erfaring og sansen for Speidel serien. I småbarnsfasen er jeg avhengig av smidighet og enkelhet, og ser derfor for meg at en versjon med innebygget kjølekappe er ideelt. Jeg tenker å kjøpe dette brukt, men jeg har fått med meg at det ligger noen ulike versjoner ute i markedet. Hovedfoskjellen ser ut til å være på dataenheten - der en versjon ser ut til å ha stor skjerm, mens en annen ser ut til å ha ganske lik dataenhet som den "gamle" speidelen jeg er vant til (uten kjølekappe). Jeg har også hørt at det er noen forskjeller på pumpa samt at det er mulig å gjære på selve Speidelen, men har ikke fått dette bekreftet noen plass og/om det kun gjelder siste generasjon.

Spørsmålet er som følger; er det noen som har erfaring med begge generasjonene (og om det kun er to versjoner)? Og i så fall, kan du oppsummere forskjellene? Er det noe særlig fallgruve å kjøpe "førstegenerasjon" av Plus-serien med kjølekappe?

Jeg har 20 Plus med den store kontrolleren, og den er helt super! Jeg er også i småbarnsfasen og den gjør det mye enklere å få brygget.

Den store kontrolleren har innebygget WiFi, som gjør at du kan mekke oppskrifter på PC-en på kvelden og hente den opp på speidelen neste morgen. Den lille kontrolleren har problemer med dugg og mangler WiFi, utover det er den nok flott den også!

Kjølekappa fungerer ganske bra, men ikke hvis du skal brygge 10 L batcher, da må du ha spiral. Når jeg brygger 20 L setter jeg kjølekappa og spiralen i serie og da går det virkelig unna! Plus modellen har også en tappeventil i bunnen som gjør det veldig enkelt med renhold.

Det eneste jeg har å utsette, siden jeg kjøper ferdig kvernet malt, er at det er litt prøving og feiling på pumpehastigheten for å unngå fontener opp av mesken. Men man lærer fort hva som fungerer :eek:

Lykke til!

...Den lille kontrolleren har problemer med dugg og mangler WiFi, utover det er den nok flott den også!...
Hmmm, type dugg som gjør drift av apparatet utfordrende / ikke funksjonelt? For da er det jo en viktig faktor mtp. bruktkjøp.
....Det eneste jeg har å utsette, siden jeg kjøper ferdig kvernet malt, er at det er litt prøving og feiling på pumpehastigheten for å unngå fontener opp av mesken....
Ja, det har jeg også lest. Men har jeg forstått det rett at det kun er den med stor kontroller som har justeringsmulighet på pumpe - vet du om det stemmer?

Den med "gammel" kontroller har ikke mulighet for å justere pumpa i alle fall. Den er enten av eller på.
Det går an å justere hastigheten på den gamle med et potensiometer på selve pumpa (ikke alle har pumpa med potensiometer...), men det er ikke noe du gjør under brygging, det er heller et alternativ man har om man vil "naile" riktig gjennomstrømming av vørter oppimot knusningsgrad.

Den gamle til venstre, den nye til høyre.
1749674346967.jpeg1749674407335.jpeg

Den nye (høyre) har temperaturføleren i senterrøret, som gir noe mer riktig måling av mesketemperatur.
Nå skal det sies at om du begynner med for varmt vann, når du skal meske, slik at du treffer riktig temp i mesken vil du ikke ha problemer med temperatur i mesken uansett.

Den gamle trenger wifi-modul for å fungere over wifi, og den er noe mer "clunky" å bruke over wifi også, den nye er litt mer smidig slik sett.
Det er mulig å gjære i den nyeste speidelen, og du kan også bruke kappa for nedkjøling av vørteren under gjæring med diverse speidelløsninger.
Jeg synes ikke det høres ut som en veldig god idè. Jeg ville foretrukket å vaske en bøtte etter gjæring enn å vaske en speidel...

Selve bryggeren er i all hovedsak helt lik. Speidelkvalitet.
Har brygget i mange år med en av gammeltypen mens jeg bodde i leilighet. Var kjempefornøyd. Tar utrolig lite plass. Jeg fikk plass til alt av slanger osv. oppi selve speidelen når jeg var ferdig med bryggedagen.

Den med "gammel" kontroller har ikke mulighet for å justere pumpa i alle fall. Den er enten av eller på.
Det går an å justere hastigheten på den gamle med et potensiometer på selve pumpa (ikke alle har pumpa med potensiometer...), men det er ikke noe du gjør under brygging, det er heller et alternativ man har om man vil "naile" riktig gjennomstrømming av vørter oppimot knusningsgrad.

Den gamle til venstre, den nye til høyre.
Vis vedlegget 72950Vis vedlegget 72951

Den nye (høyre) har temperaturføleren i senterrøret, som gir noe mer riktig måling av mesketemperatur.
Nå skal det sies at om du begynner med for varmt vann, når du skal meske, slik at du treffer riktig temp i mesken vil du ikke ha problemer med temperatur i mesken uansett.

Den gamle trenger wifi-modul for å fungere over wifi, og den er noe mer "clunky" å bruke over wifi også, den nye er litt mer smidig slik sett.
Det er mulig å gjære i den nyeste speidelen, og du kan også bruke kappa for nedkjøling av vørteren under gjæring med diverse speidelløsninger.
Jeg synes ikke det høres ut som en veldig god idè. Jeg ville foretrukket å vaske en bøtte etter gjæring enn å vaske en speidel...

Selve bryggeren er i all hovedsak helt lik. Speidelkvalitet.
Har brygget i mange år med en av gammeltypen mens jeg bodde i leilighet. Var kjempefornøyd. Tar utrolig lite plass. Jeg fikk plass til alt av slanger osv. oppi selve speidelen når jeg var ferdig med bryggedagen.
Takk for gode svar. Ser at den til venstre ligger ute til ca. 12' hos flere nå (brukt). Den til høyre har jeg ikke sett bruktpris på enda, men er sikkert en del dyrere da.

Hmmm, type dugg som gjør drift av apparatet utfordrende / ikke funksjonelt? For da er det jo en viktig faktor mtp. bruktkjøp.

Ja, det har jeg også lest. Men har jeg forstått det rett at det kun er den med stor kontroller som har justeringsmulighet på pumpe - vet du om det stemmer?
Som Hallstein skriver så er det et potmeter på housingen til pumpa, ikke mulig ikke i selve kontrolleren meg kjent. Det er veldig enkelt å justere denne underveis. Men kanskje ikke eldre pumper har potmeter?

For å gjære i speidelen med temperaturkontroll må du kjøpe en magnetventil samt et eget lokk med hull for vannlås. Magnetventilen settes mellom kappa og vanntilførsel. Dette har jeg aldri brydd meg noe om.

Jeg vet ikke om dugget på skjermen er noe annet enn sjenerende, Google så finner du plenty med bilder.

Takk for gode svar. Ser at den til venstre ligger ute til ca. 12' hos flere nå (brukt). Den til høyre har jeg ikke sett bruktpris på enda, men er sikkert en del dyrere da.
Den til venstre har jeg sett nede i 8-9000. Er bare veldig få ute akkurat nå. Jeg betalte 15210 for min, helt ny i 2017, så det har skjedd ting med nyprisene, ja... Speidel har ikke vært en så ille investering for oss som kjøpte for mange år siden, i alle fall :D

Tilbake
Topp