splittet mesk

JoW

Norbrygg-medlem
Jeg sliter litt med at kjelene mine er litt små.
har 2 kjeler på 20 og 22 liter.
kun 1 av dem funker på den induktive plata jeg har. (denne er koplet til en STC-1000 for temp regulering)

Forrige brygg kjørte jeg med to mesker. Delte kornmengden i to og mesket første halvdel, før jeg flyttet vørteren over til kjele nummer to, så fylte jeg opp på nytt og mesket resten av kornet.
deretter kokte jeg en kjele på komfyren og en på den induktive plata.
komfyren brukte 15 minutter lengre på å nå rullekok, så det ble litt mix og trix med koketider og humle tilsetting.
helte deretter begge de kokte vørterene over på gjæringskaret før jeg flyttet kjølespiralen fra kjelen der den ble kokt til gjæringskaret og kjølte begge bryggene sammen.

Ser jo at jeg taper mye tid på denne måten, og siden jeg må bære varm vørter ned i kjelleren for å bruke kjøleren, går det gjerne litt tid fra kok til kjølingen er igang.
jeg endte opp med 21 liter på gjæringskaret, på ett 25 liters hoppy joe kit. 18,5 liter på flaske.
Er det noen andre som brygger på små kjeler som har noen tips å komme med?
ser jo at jeg bør gå til anskaffelse av større utstyr, men budsjettet tilater ikke det ennå.

Har du vurdert å redusere batch størrelsene, det du holder på med nå høres litt tungvindt ut.

Hvor på Hundvåg holder du til?, vi begynner å bli endel der ute nå..

Jeg vurderer heller å skalere opp ;)
men det innebærer jo litt innkjøp av utstyr....

Jeg vurderer å gå tilbake til kjøleboksen fra batch 1, men da må jeg modifisere den litt. (lage manifold/uttak i bunn)

holder til på skeie siden ( jobber i nordsjøen)

Jeg begynnte med 25L batcher selv. Nå er jeg i gang med å begynne redusere dette. Blir for mye for meg med 50 1/2L flasker i slengen. Bedre å brygge 10-15L for å brygge oftere og ha flere typer øl i kjøleskapet.

Man blir faktisk lei av IPA når man har drukket den 20 flaska på rad  ;)

Nå er det brygging og flasking på samme dag hver 14 dag  ;D

Kjekt med flere på Hundvåg, og ikke minst rett side. Ville, som nevnt her, enten økt eller redusert størrelsen. Selv sikter jeg på å sitte igjen med 19 liter etter gjæringen. 1 stk. Corny keg.

Jeg brygger 8-15 liter batcher. Akkurat nå har jeg faktisk 18 liter med citra IPA til gjæring men det blir lenge ti neste gang jeg har en så stor batch på gang  ;)

Jeg liker også brygge ofte og ha mye forskjellig øl på lager, det er da grenser på hvor mye jeg klarer å drikke. Skulle jeg brygget 70-100 halvlitere hver gang hadde jeg blitt lei.

Så det det koker ned til (pun intended)... skalere ned oppskriften og brygge noe som passer i kjelen.

Hva da med gjæringen, går det greit med 15 liter på 30 liters gjæringsbøtte?

Skeie er en fin plass, flyttet hit for snart 5 år siden og ikke angret siden.

JoW skrev:
Så det det koker ned til (pun intended)... skalere ned oppskriften og brygge noe som passer i kjelen.

Hva da med gjæringen, går det greit med 15 liter på 30 liters gjæringsbøtte?

Skeie er en fin plass, flyttet hit for snart 5 år siden og ikke angret siden.

det er ingen problem. jeg gjærer fra 8-10 liter på europris gjæringskar  ;)

Det bør ikke være no problem. All oksygenen vil forsvinne ut av gjæringskaret rimelig raskt tror jeg.

Hvis du stikker om til et annet kar halveis i gjæringne er det nok ikke så bra. Da blir det nok mer oksygen værende i karet.

Jeg stikker aldri om. Bruker 30L gjæringkar. Har ikke hatt noen problemer. Klart, det mest optimalet er nok 20-15 liters kar.

Odland skrev:
Kjekt med flere på Hundvåg, og ikke minst rett side. Ville, som nevnt her, enten økt eller redusert størrelsen. Selv sikter jeg på å sitte igjen med 19 liter etter gjæringen. 1 stk. Corny keg.

Er det bare meg som er på feil side av Dog-Bay, dere ble plutselig så mange.  ;D

Er det ikke på øst-sida de bare drekker champagne og kjører porsche ? ;)

Øldal skrev:
Odland skrev:

Er det bare meg som er på feil side av Dog-Bay, dere ble plutselig så mange.  ;D

West Coast Hop Fiends

Tilbake
Topp