spm angående gjærstarter igjen...d

Hei. Lagde en gjærstarter her om dagen som skal kjøres i 2 trinn. Etter det første trinnet ble den satt i kjøleskap. Kvelden etterpå tømte jeg av vørteren og gjorde klart for å ha oppi ny. Men pga uforutsette hendelser ble jeg forhindret i å koke ny vørter og satte kolben med gjærslurry i kjøleskapet og ordnet det kvelden etter.

Til spørsmålet. Har gjæren tatt skade av det? Under gjæringen så ser det ut som jeg får et gjærlag på toppen i tillegg til bunnen på starteren, er dt normalt?
 
Dette skal ikke ha noe å si. Jeg har hørt om de som har en slurry fra startere stående i langt flere dager.
Det høres ikke ut som det er noe galt, husk at gjær kan oppføre seg veldig forskjellig mtp lukt, utseende, skum o.l.
 
Ikke tenk på noe som helst av det du ser i starteren, bare gjør som planlagt. Selv svarte små biter må du drite i.

Er det rent/sanitært og du har fulgt en prosedyre så blir det bra. Mange som spør om startere fordi de legger merke til ting og prøver å tolke det. Sett x-antall startere så skjønner du at det du spør om første gangen er helt normalt :)
 
Nei har ikke bilde tilgjengelig akkurat nå. Er et sånt tykt beige lag på toppen. Mulig det kalles krausen ja. Hva er det?
Det er bare skum som dannes når gjæret arbeider. Ta deg en tur på Google om du trenger mer info. Det er et sunnhetstegn som kommer når gjæringen står i som værst.
 
Tilbake
Topp