Spørmål: gjær til mjød

Hei.
Er nybegynner når det gjelder brygging.
Fikk nylig tak i 6kg med topp kvalitetshonning og tenkte det ville være arti å prøve å lage mjød.

Det jeg lurer på er hva slags gjær som egner seg til dette og hvor mye av det?

Funnet mange fine oppskrifter på nett men en fellesnevner er at det ikke er nevnt hva slags/mengde gjær.

Holder det med en 10g pakke mjødgjær en finner på nettbutikkene? Skal sette en 25l dunk.
 
Nå har jeg personlig 0 erfaring med mjød, men hørte Vestkast sin episode om Mjøderiet. De hadde kjørt en splitbatch med flere forskjellige gjær, og merka ingen forskjell, så de brukte US 05. Tror en pakke blir lite, blir vel ganske høy OG på Mjød, og du har relativt stort volum.

Kan anbefale deg å høre den nevnte podcast episoden: http://spacekraft.no/vestkast/tag/mjod/
 
Den episoden er gull verdt for de som vil prøve mjød. Når det gjelder gjær så snakker de mye om det i episoden, og nevner at det holder med us-05.
 
Brukte mangrove jacks M05 mead gjær med godt hell, brukte 2 pk og fikk veldig god utgjæring. Husk at gjærnæring også er viktig ved brygging av mjød.
 
Lagde en mjød for noen år siden med us 05. Brukte honing og råsaft av bringebær, rips og solbær. Den gjæret helt ut og ble knusk tørr. Mener å huske at den ble ca 6% og Fg 1.000.
Den ble best etter et par år lagring.

Det ble lest litt og sett litt på mjød laging den tiden. Mener å huske at mjød bør ligge oppunder 12% for å få noe rest sødme. Og at de helst må lagres et år.
 
Jeg er også så heldig å ha fått tak i honning, og tenker å følge rådene i denne artikkelen.

Potassium and pH in Mead

Snakket med Patrick hos BS om viktigheten av riktig pH i mjød, noe som resulterte i et nyinnkjøpt pH-meter. Planen er å justere pH til 3.6–3.9 med potassium carbonate (K2CO3).. (Editert) Høres dette greit ut @finnberger ?

Jeg kjøpte gjæren WLP720. Bruker 2 pakker på ca 20 liter mjød. OG på 1100ish.

Jeg ønsker å lage en mjød bare med honnning, men hvis jeg mot formodning ikke er fornøyd med smaken dumper jeg oppi et par/tre kg bringebær. (vacumpakket og pasteurisert)
 
Sist redigert:
Kan sikkert bruke krystallsoda som du foreslår, men hvor kommer kaliumen da inn i bildet? Da hadde jeg heller brukt pottaske som det skrives om i artikkelen :)

Kaliumkarbonat (K2CO3) (Pottaske)

Edit: Mente du egentlig natron (natriumbikarbonat)? Da mangler du fortsatt kalium :)

Nå ble jeg veldig usikker. Ringer Finn før jeg gjør dette. Artikkelen beskriver vel Kaliumkarbonat, ikke natriumbikarbonat.
 
Sist redigert:
Jeg laget en del mjød i fjor. I bryggeloggen ser jeg at jeg har tilsatt 5g natron og 4g kalsiumklorid til 22 liter must. Ikke noe kalium. Jeg leste boka The compleat meadmaker på forhånd, så det må være der jeg fant ut hva jeg skulle tilsette.

Ser at pH var 5,46 ved start. Poenget er vel at pH ikke skal under 3,6, for da sliter gjæra. At pH er over 3,9 tror jeg ikke har noen betydning, den gjæret ihvertfall fint ut. SG 0.999 etter en uke med Lalvin 71B.
 
Sist redigert:
Hei - jeg har kun erfaring med å bruke villgjær (for eksempel fra honningen selv) og er ikke så nøye på mengden. Har tatt vare på bunnsedimenter og bruker de om igjen. Det er ikke lett å beregne hvor søt den blir da jeg ikke enda har fullstendig kontroll på hvor langt ned de spiser og hvor stor prosent alkohol de tåler. Har fått opp i mot 10% på noen (tatt det på feelingen i forhold til smaken av alkohol). I og med at jeg bruker villgjær kan jeg ikke stole helt på hydrometeret - det vil alltid være noen andre organismer som spiser sukker:) (uten at det blir usmak av den grunn... :) )
Foreløpig har jeg testet med mange typer smakstilsetninger og konsentrasjoner av honning for å lære. Jeg er ikke så redd for å ikke ha presise oppskrifter og kontroll - har sansen for den gamle måten der jeg lar smaken av "terroir" komme frem.

Jeg visste ikke det med surhet/ph i mjød. Noen av mine mjød blir syrlige, og jeg regner med at det er mjødens variant av villgjæret surøl der melkesyrebakterier tar endel av sukkeret. Da blir alkoholprosenten lavere og melkesyrebakteriene kan ta over for gjæren dersom ph synker, regner jeg med.

Gjærnæring har jeg bare begynt å lese meg opp på, og det eneste jeg er sikker på er at gjæren er levende organismer som trenger proteiner og mineraler for å vokse og bli sterke- og ikke bare sukker (som oss, egentlig!)

Hilsen Live
 
Sist redigert:
Har en fridag i dag, og startet dagen med mjød. Ca 5 kg honning i et totalvolum på 15 liter. OG litt over 1100. pH målt til 4,3. Justerte den opp til 5,9. (glemte å ringe @finnberger)
 
Da er dette gjæret ned til 1000. Usikker på hva jeg gjør nå. 15 liter - 13,1 %. Har veldig lyst på melomel.

Noe gode tips? Jeg har både fat og flasker ledig for lagring. Tenker på f.eks 2,5 kg bringebær i 4 liter vann (kokes, siles, kjøles ned og tas på et 19 liters fat sammen med mjøden. Evt også saft og skall av en sitron. Flaskes når kullsyrenivået er passelig. Bringebær inneholde 3 gram karbohydrat pr.100 gram. 2,5 kg skulle da tilsvare, sånn circa, et kullsyrenivå som tilsvarer 4 gram sukker pr. liter. Ferdig melomel skulle da bli på ca. 10,5 %. Noen synspunkter på denne planen?
 
Bringebær inneholde 3 gram karbohydrat pr.100 gram.

Sukkerinnholdet i bær vil variere mye vil jeg tro? Men når du har det på fat så har du jo kontroll på kullsyra.
Tror ikke du kan forvente så mye smak av bringebæra, jeg har tilsatt nesten dobbelt så mye i mjød og bare fått en anelse bringebærsmak.
 
Sist redigert:
Hei Einar, Hvordan smaker mjøden din nå? jeg er skikkelig spent! Når det kommer til smakstilsetning med bær i etterkant så har jeg veldig lite erfaring. Jeg har brygget med bærsaft fra start (men aldri bringebær). Jeg vet også at noen brygger med hele bærene i fra start. Har du beregnet alkoholprosenten ut fra hydrometerverdier, eller har du måleapparat for alkohol?
 
Hei Einar, Hvordan smaker mjøden din nå? jeg er skikkelig spent! Når det kommer til smakstilsetning med bær i etterkant så har jeg veldig lite erfaring. Jeg har brygget med bærsaft fra start (men aldri bringebær). Jeg vet også at noen brygger med hele bærene i fra start. Har du beregnet alkoholprosenten ut fra hydrometerverdier, eller har du måleapparat for alkohol?

Den smaker.....mjød.....antar jeg. :) Fruktig, og litt sprudlende fordi det er litt CO2 i mjøden. pH er nå på 4,3. (pH var også 4,3 før jeg tilsatte gjær, men jeg justere det opp til 5,9) «Alkoholmålingen» er basert på OG på 1100 og full utgjæring. (jeg bruker BeerCalc).

Har også hatt en dialog med Stian i Mjøderiet i dag og kommer til å stabilisere gjæringen med svovel og tilsette Campdenpulver på mandag. Deretter «pøser jeg på» med bringebær for å søte opp igjen mjøden. Antar at jeg bruker 6 kg bær i et volum på 4 liter. Litt vanskelig å regne ut, men jeg antar at det fører til en FG på ca. 1008.
 
Tilbake
Topp