Spørsmål ang. pH, måling under brygging.

Hei..

Prøver og lese meg litt opp på dette med pH og justering av vann. Har brukt noe tid og fått noen greie brygg, men har lyst å ha pH'en under kontroll nå. Vet at vannet ligger på 7.7 fra krana her..
Har utstyret for å måle pH og kjenner godt til aspektene rundt pH fra skole og jobb.

Leser litt om at pH i mesk ikke skal være over 6?
Men når justerer man vannet, er det i mesk eller skyllevann?
Er det noe fasit på hva man burde ligge på i meskevann før man tilsetter malt`?

Kan jeg tilsette malt i meskevann, for så å måle pH, og etter det justere?

Ble mange spm. og sikkert uoversiktlig men svar gjerne på det dere kan :)

Skal brygge en Weiss i morgen og håper på litt hjelp.
Har meldt meg inn i Norbrygg og betalt kontigent, i dag, men har ikke fått tilgang til medlemsseksjonen enda.. Tenkte da spesiellt på guiden om Vannustering som Gahr har skrevet.

Takker for innspill og hjelp,
Brekke.

Sist redigert:
Mål pH i mesken etter malten er tilsatt ja. Tabellen du får innpass på vil forklare det meste. Du bør ta sikte på å ha en mesk med pH 5.2.

Hva med ph i skyllevannet da, burde dette også ligge på 5.2?

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lurt litt på dette og. Kan ma ikke ha 5,2 ph justerinng rett i vannet for og blade det godt ut for så starte og ha malt oppi?

Det er ikke selve vannet som skal ha pH 5.2-5.5, men mesken. Malten har stor bufferkapasitet, og under vanlige øl med norsk vann er det sjeldent noe problem at pH blir for lav/høy. Mineraltilsetninger gjør man vel så mye for å endre smak på ølet.

Tommelfingerregelen er at mørk malt trekker pH ned. Ergo er det ofte de helt lyse ølene som kan få pH-problemer. Jeg brygget feks en Kölsch her forleden, med nesten bare pilsnermalt og litt hvetemalt, samt litt münchenermalt. Ingen justeringer. Skylte to ganger og pH lå hele tiden mellom 5.2 og 5.5.

Det er ikke selve vannet som skal ha pH 5.2-5.5, men mesken. Malten har stor bufferkapasitet, og under vanlige øl med norsk vann er det sjeldent noe problem at pH blir for lav/høy. Mineraltilsetninger gjør man vel så mye for å endre smak på ølet.

Tommelfingerregelen er at mørk malt trekker pH ned. Ergo er det ofte de helt lyse ølene som kan få pH-problemer. Jeg brygget feks en Kölsch her forleden, med nesten bare pilsnermalt og litt hvetemalt, samt litt münchenermalt. Ingen justeringer. Skylte to ganger og pH lå hele tiden mellom 5.2 og 5.5.

Trodde en del av problemet var at pH i mørke øl ble for lav, 4-4,5? Bare spør :$
Til dere som lurer, er absolutt verdt å melde seg inn for å lese artikkelen til Gahr ang. vannjustering !

Tilbake
Topp