Spørsmål ang SG og FG

Men, lokket trenger vel mer trykk enn det en gjærlås gjør?

Hvor mye headspace man har spiller vel ikke noen rolle? Trykke vil jo prøve å jevnes ut uansett mengden?
Om vi sier gjærlåsen må løfte væske 4 cm over "bunnpunktet" før den slipper luft vil det være cirka 0,004 bar overtrykk i bøtta, og dersom det er 10 liter headspace vil luften som er komprimert da tilsvare 10,04 liter uten overtrykk jf. Boyles lov. Og siden det må være tilsvarende vakuum før gjærlåsen slipper luft andre veien, blir den totale forskjellen dobbelt så stor - 80 ml. Om headspace er 5 liter blir det 40 ml etc.

Jeg har selv sett lokket bule den ene gangen jeg gjæret i plastbøtte, og det var bare en 10l bøtte. Om vi sier lokket buler 6 mm og har diameter 36 cm utgjører det cirka 20 ml, og samme her siden det vil bule innover før gjærlåsen slipper luft inn blir forskjellen pga. lokkets buling 40 ml.

I tillegg kan det jo tenkes at ølet slipper litt gass når trykket går ned ;)
 
Skjønner, men det er jo rimelig små forskjeller når hver prøve er 100ml, vil trykket synke når man tapper av en prøve?
 
Skjønner, men det er jo rimelig små forskjeller når hver prøve er 100ml, vil trykket synke når man tapper av en prøve?
Med de forutsetningene jeg tok kan man med 10l headspace tappe 120ml før gjærlåsen slipper inn luft, og da vil trykket ha sunket fra 0.004 bar overtrykk til 0.004 bar undertrykk. Trykkforskjellen ses direkte i høydeforskjellen på vannet, før og etter du tar prøven, i gjærlåsen eller blowoff-slangen som fungerer som u-tube manometer.
 
Med de forutsetningene jeg tok kan man med 10l headspace tappe 120ml før gjærlåsen slipper inn luft, og da vil trykket ha sunket fra 0.004 bar overtrykk til 0.004 bar undertrykk. Trykkforskjellen ses direkte i høydeforskjellen på vannet, før og etter du tar prøven, i gjærlåsen eller blowoff-slangen som fungerer som u-tube manometer.
Skjønner, takk for en god forklaring og det illustrerer jo også det jeg sa, skal man ta en prøve når det ikke lenger er aktiv gjæring, for så å ta en til 2-3 dager seinere, så vil man trekke inn O2, så jeg sier det igjen, om man liker å følge med på gjæringa, kjøp Tilt ;)
 
Skjønner, takk for en god forklaring og det illustrerer jo også det jeg sa, skal man ta en prøve når det ikke lenger er aktiv gjæring, for så å ta en til 2-3 dager seinere, så vil man trekke inn O2, så jeg sier det igjen, om man liker å følge med på gjæringa, kjøp Tilt ;)
Tilt er en mye bedre løsning for å følge med fra dag til dag ja - en kontinuerlig kurve gir jo mye mer informasjon, selv om den ikke er helt nøyaktig vil den vise veldig klart når gjæringen er stoppet opp.

Oppdaget forresten at jeg blingset litt med formelen for volumet under et lokk som buler - jeg hadde brukt formelen for volum av kulekalott på en kule med diameter lik lokket og ikke diameter på selve kalotten lik lokket. Med rett formel får jeg at kun 2 mm buling gir 100ml volum, så med en tradisjonell gjærlås fylt bra opp og mykt lokk burde det være mulig å ta to prøver på en 30l bøtte uten å få luft inn.
 
Tilt er en mye bedre løsning for å følge med fra dag til dag ja - en kontinuerlig kurve gir jo mye mer informasjon, selv om den ikke er helt nøyaktig vil den vise veldig klart når gjæringen er stoppet opp.

Oppdaget forresten at jeg blingset litt med formelen for volumet under et lokk som buler - jeg hadde brukt formelen for volum av kulekalott på en kule med diameter lik lokket og ikke diameter på selve kalotten lik lokket. Med rett formel får jeg at kun 2 mm buling gir 100ml volum, så med en tradisjonell gjærlås fylt bra opp og mykt lokk burde det være mulig å ta to prøver på en 30l bøtte uten å få luft inn.
Greit å vite, når man ikke skal gjøre lukket overføring :) Og selvfølgelig er ikke tilten 100% hele tiden, men mine har vært ganske nøyaktige mesteparten av tiden og det er i alle fall veldig enkelt å vite når gjæringa opphører og ikke minst om den står helt stille. Som jeg skrev til TS, at jeg anbefaler tilt dersom man syns det er morro eller interessant å følge med på gjæringsforløpet.

Om man i tillegg har Brewfather kan man enkelt følge med fra telefonen så lenge man har nett, uansett hvor man skulle befinne seg. Med det sagt er tilt helt unødvendig for godt øl eller god gjæring, men jeg personlig syns absolutt tilten er verdt pengene sine :)
 
Tilbake
Topp