Spørsmål ang. vaksking av flasker

Hei! Jeg er virkelig lei av å vaske disse flaskene.
Jeg lurte på om det holdt å skylle de godt i vann rett etter bruk, så se at de er helt rene innvendig, altså ingen gjærrester eller noe, for så å dyppe de i StarSan på tappedagen? :)

ja jeg har flasket mange mange hundre flasker slik uten infeksjon. Kjøp deg en flaskevasker som spyler star san opp i flasken når du trykker flasken ned over spyleren. Bruker 30 sekunder pr flaske. Får du deg et flasketre går dette rimelig greit.
mvh
bårdd

Det er nettopp det jeg gjør, skyller godt med varmtvann, har de et et skap. Så bruker jeg flaskeskyller med star san oppløsning og henger de på flaske treet dagen før tappedagen. Flaskeskylleren sender en jetstråle med oppløsningen i flasken, dette burde være tilstrekkelig for å desinfisere så lenge det ikke er synlige rester av sedimenter i bunn.. ? Jeg tror iallefall det skal holde, etter det jeg har hørt, men kom gjerne med innsigelser :)

For å få starsan inn i flaskene pleier å ha et stort kar med starsan også bare dyppe en hel kasse med rene flasker oppi. Mye lettere :p Har igrunnen aldri skjønt vitsen med flasketre, når det er så mye greiere å stable i kassevis ^.^

For å få starsan inn i flaskene pleier å ha et stort kar med starsan også bare dyppe en hel kasse med rene flasker oppi. Mye lettere :p Har igrunnen aldri skjønt vitsen med flasketre, når det er så mye greiere å stable i kassevis ^.^
På et flasketre kan du henge 48 (eller flere på større trær) flasker, opp ned sånn at star san i størst mulig grad renner ut. Ganske praktisk.

Men når vi brygger 100 eller 200 liter i slengen og setter på 0,33 flasker, så trenger vi jo 300 eller 600 flasker. Da begynner flasketrær og ta ganske stor plass!

I det siste har jeg variert mellom å kjøre de i oppvaskmaskinen, 60 -70 grader, 1.45 time eller og spraye dem med star san etter at jeg har skylt dem med vann
Har fungert fjell så langt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg skyller flaskene etter bruk og gir dem et par-tre trykk/sprut med StarSan i flaskeskylleren rett før jeg fyller dem med ny øl. Det er fremdeles litt skum igjen i flasken når jeg tapper ølet, men siden flasken fylles fra bunnen blir skummet presset ut når flasken fylles. Works for me!

Edit: Stabler forresten flaskene med FastRack.

Ja men det kan bli dyrt å gi bort fat hvis de ikke kommer i retur:)
-Vasker og skyller kassevis som Michal.

Jeg gjør det samme: Passer på å skylle alle flasker etter de drikkes. På flaskedag fyller jeg de med varmt vann fra springen (65 grader). Lar de stå en stund, før jeg heller ut halvparten, rister godt, heller ut og tar en visuell sjekk. Før flasking får de tre sprut med starsan fra flaskevaskeren, og som skrevet over, vil flaskefylleren presse ut starsan-skummet. Har ikke hatt infeksjon på flaskene.

Men når vi brygger 100 eller 200 liter i slengen og setter på 0,33 flasker, så trenger vi jo 300 eller 600 flasker. Da begynner flasketrær og ta ganske stor plass!
Ikke nødvendig å ha alle på treet samtidig. Skyll flaskene i vann etter direkte etter de er drukket som du foreslår, og på tappedagen starsanerer du f eks 40 flasker av ganger og henger på treet. Evt om dere er flere fyller noen på treet underveis.

En gang når jeg skulle skylle 0,33 flasker, tok jeg alle oppi et svært kar med lunka vann og klor. Etikettene falt av, deretter vasket jeg alle med flaskebørste og zalo, skylle med vann, så flaskeskyller med star san neste dag og på flasketreet. Det var litt arbeid!

Greit å bruke klor på den måten jeg gjorde der eller?

Jeg har ikke brukt starsan på en eneste flaske. Vanlig mekanisk rengjøring/skylling, og på "flaske dag" har jeg lagt dem i høyden i ovnen i 15 min på 150 grader. Ca 15 flasker omgangen. Kun starsan på kork. Tar dem ut med vott :)

Skyller med varmt zalo-vann etter bruk, deretter får de en dypp i Starsan-karet ved flasking, that's it. Dette gjelder dog flasker jeg selv har kontroll på. Flasker av ukjent opphav kommer i egne kasser som øremerkes for neste pbw-runde såfremt de ser tålelig greie ut innvendig. (Basert på erfaring - fikk noen flasker tilbake fra smaksprøver jeg hadde delt ut som ikke var skylt, og de var så ufyselige at jeg endte med å kaste dem, vi snakker både mugg og mark... litt for utrivelige til at jeg tok meg bryet)

Hadde også den flaskeskylleren (rød sak med trykk-tut som sprutet opp), men den gikk i stykker etter noen få batcher, nå bare bruker jeg Starsan-karet (som brukes til desinfisering av alt annet også) og dypper 4 flasker av gangen, går i grunn minst like fort som sprute-dingsen om ikke fortere. Ulempen er selvfølgelig at jeg er ganske tørr på hendene etter endt flaskedag...

Tilbake
Topp