Spørsmål angående første gangs rengjøring av B80pro

ØyvindBråthen

Norbrygg-medlem
Hei, har endelig gått til innkjøp av en B80pro :)

Jeg lurer litt på prosessen angående første gangs rengjøring med TSP. Siden det står at kontakttid skal være 30-60 minutter før man skyller med vann, så lurer jeg på om det er meningen at man skal fylle opp hele enheten. Det føles jo litt feil i og med at det følger med 100 gram, som hvis man blander ut holder til max 20 liter vann. Så er planen at man bare skal blande dette i en bøtte, og så vaske enheten innvendig med dette med en klut, og så vente 30 60 minutter før man skyller hele enheten med vann? Lønner det seg å fylle endel oppi enheten og kjøre dette gjennom systemet slik at det også blir kjørt gjennom kjøler, pumpe osv? Holder isåfall denne pumpingen gjennom systemet for å også rengjøre ventiler og lignende, eller burde disse demonteres og bløtlegges i bøtte for seg selv?

Passivering med StarSan etterpå er spørsmålet litt det samme, men her virker det som en mer farbar løning å fylle opp hele enheten med en StarSanblanding, og deretter kjøre pumpen en 15 minutter gjennom alle deler i systemet, og deretter skylle alt sammen ut.

På forhånd takk for svar :)
 
Husker ikke helt jeg heller, men mener jeg fylte opp i det utblandingsforholdet som ble beskrevet og kjørte gjennom opp gjennom senterrøret med såpass trykk at det sprutet helt opp/ut til kanten på bryggemaskinen. Tok og dreide på topphatten etter en stund for å nå alt. Det er slik jeg gjør når jeg vasker med PBW etter endt brygg og etter jeg har fått fjernet omtrent alt synlig dritt.
 
Forslaget fra @hrukin så veldig fornuftig ut. Jeg sendte også en e-post til Brewtools som befreftet at dette var måten å gjøre det på. Her er svaret jeg fikk på e-posten for de som er interessert:

Fyll 20-30 liter i maskinen, hell TSP oppi og bruk vannet til vask oppover kantene og maltrøret. Sirkuler blandingen. Bare skyll vekk og tøm etterpå.

Gjenta prosessen med rent vann og deretter kan du passivisere om du ønsker.
 
Hei,

Maskinen har endel olje fra produksjonen på overflatene, det vil en ikke ha i ølet sitt. Jeg gjorde akkurat som du ble tipset om, monter ventiler, slanger, kjøler så sirkuler blandingen. Vask med børste/svamp oppover veggene og i bunn.

Du kan ta litt papir og gni på bunn i maskinen, blir papiret grått så er ikke maskinen ren ennå.
Jeg vasket med PWB etter TSP, Zalo er jo også et bra middel for å fjerne fett.

Passivisering kan du spraye StarSan (selvom jeg har lest at det ikke er det beste for denne jobben) på flatene og la det tørke inn, det skal ikke skylles.

Ørlite overflaterust kan forekomme på denne maskinen, har opplevd det i kanten på toppen. Den anbefales å tørke den innvendig etter bruk.
 
Ørlite overflaterust kan forekomme på denne maskinen, har opplevd det i kanten på toppen. Den anbefales å tørke den innvendig etter bruk.
Min maskin er snart tre år nå, har ikke sett noe antydninger til dette. jeg stiller alle ventiler åpne og har lokket enten på skrå eller av når maskina står ferdigvaska og klar til neste batch.
 
Min maskin er snart tre år nå, har ikke sett noe antydninger til dette. jeg stiller alle ventiler åpne og har lokket enten på skrå eller av når maskina står ferdigvaska og klar til neste batch.
Nei, tror ikke det er noe stort problem. Det har vært lagt ut bilder på brukergruppa på facebook, da i øvre sjiktet ved kantet. Kan forekomme om det står vann i "riper" i materialet. Fjernes lett med starsan.
 
Tilbake
Topp