Hei, jeg har forsøkt å la være men, jeg snuser litt på et 40 - 70 l bryggeri. Har studert en del herms og rims, og sliter litt med konklusjoner på hva som er egnet, eller kanskje hva jeg skal tro på.
Herms er et 3 kjele opplegg med meskekjele, kokekjele, og HLT kjele. En sirkulerer vørter fra meskekjelen til en coil i HLT, med retur toppen av meskekjelen. Mesken som sirkulerer får da temperatur til HLT. Ved "nok" sirkulasjon vil en sirkulere så mye at mesketønna innefor en viss tid lystrer temperaturendringer som gjøres på HLT, helt uten å svi vørter kan en da stegmeske seg til himmelen, og ikke minst, du har steike meg skyllevannet klart når det trengs. En bruker PID på HLT og temperaturføler enten i HLT, eller ideelt der mesken ankommer meskekjele?
Her kommer en del spørsmål til dette:
Herms er et 3 kjele opplegg med meskekjele, kokekjele, og HLT kjele. En sirkulerer vørter fra meskekjelen til en coil i HLT, med retur toppen av meskekjelen. Mesken som sirkulerer får da temperatur til HLT. Ved "nok" sirkulasjon vil en sirkulere så mye at mesketønna innefor en viss tid lystrer temperaturendringer som gjøres på HLT, helt uten å svi vørter kan en da stegmeske seg til himmelen, og ikke minst, du har steike meg skyllevannet klart når det trengs. En bruker PID på HLT og temperaturføler enten i HLT, eller ideelt der mesken ankommer meskekjele?
Her kommer en del spørsmål til dette:
- Ved å ha temperaturføler på returlinjen har en dermed ikke føler i selve HLT. Kødd med sirkulasjonen, og yes, tette silbunner skjer ofte, ref hvete og annet knask, da måler en på en flow som ikke er tilstede. Pumpa hyler og er sur. HLT bare gir på for her ble det kaldt og ender opp med fosskoking. Kanskje best å flytte temperaturføleren tilbake til HLT?
- Størrelse på HLT. De fleste bilder viser 3 like kjeler. En trenger jo ikke like mye skyllevann som hele mesken tilsammen? Er det ikke ca 1/3 til halvparten av innmeskvolum? Stor HLT gir treghet, en skal altså varme opp hele HLT og Meskekjelen når en eksempelvis stegmesker. For å ikke ta for lang tid så må man da har mye energi, og 16A blir vel som styrestrøm å regne. Det er her det faller litt sammen for meg.
- Så ser jeg de andre geniale vannkokerløsningene med små volum av vann med coilen i, en liter eller 2 kanskje? ...ikke 50 liter. har har man lynkjapp respons, like god PID kontroll, men mangler da selvfølgelig skyllevannet. Men løsningen er jo rimelig da, men en må vel passe på at de har stort nok varmeelement, samt sikkerhetsventil?
- Mht garasjebryggeri lurer jeg fælt på forventet strømtrekk, og det er jo samtidig en go or no go. Spørsmål gjelder generelt når en enten mesker eller koker, ikke dobbeltbrygging. Ca 65 liter kokekjele og meskekjele plus ukjent størrelse HLT. Hva skal til av effekt for å gjennomføre en stødig stegmesking? Jeg kan leve med noelunde treg initiell oppvarming av vann før brygging. Hva skal til for å gi fin rullende kok i en 65 l gryte?
- Hvorfor er Gahr og Odland happy med meskekjele med PID styrt varmeovn under og enkel sirkulasjon og tempføler i meskekjelen? Kan denne løsningen skaleres opp til å bli like bra med 50 liter kapasitet?
- Hva er det egentlig HLT gir, bortsett fra skyllevann. Blir ikke HLT meget strømkrevende da en varmer opp doble volumer samtidig?
- Trenger en masse kraner for å styre dette eller er det god knall og bruke hurtigkoblinger og klikke på slanger ettersom modus. Selvfølgelig med en kran pr kjele.
- Er det en lur gass/elektro mulighet her? Ser jo at en kan lett koke med gass