spørsmål angående vørterkjøler

hei :)

Vi er ett lite bryggerlag med bare noen få bacher på samvittigheten. Vi ble sittende å diskutere vørterkjøleren og prøvde å finne ut om det er noen forskjell på om man kjøler vørteren ved at man putter kjøleren oppi den varme vørteren og kjøler kladtvann igjennom, eller om man putter kjøleren i kaldt vann og kjører vørteren gjennom kjøleren (altså inni kobberspiralen). Noen som har noen ideer?

Mvh Lars Gøran

LarsGøran skrev:
hei :)

Vi er ett lite bryggerlag med bare noen få bacher på samvittigheten. Vi ble sittende å diskutere vørterkjøleren og prøvde å finne ut om det er noen forskjell på om man kjøler vørteren ved at man putter kjøleren oppi den varme vørteren og kjøler kladtvann igjennom, eller om man putter kjøleren i kaldt vann og kjører vørteren gjennom kjøleren (altså inni kobberspiralen). Noen som har noen ideer?

Mvh Lars Gøran
Skal du ha kaldt vann i en beholder må den i hvertfall være svært stor og røres i konstant, kjøle lite vørter, eller skifte vann i beholderen mange ganger.
Hvorfor ikke bruke kjøleren slik den er tenkt? (kaldt vann igjennom, og dyppet i vørteren)

Hei og takk for svar.

Tanken var å spare tid, ikke noe annet. Prøvde med vann og da kjølte vi ned 25 liter på under 20 minutter.

Satt på en kran på enden av kjøleren og strupet tuten og da kom vannet ut på Ca 20 grader. Tømte hele kjelen på 20 minutter.
Eneste er jo at kjøleren må desinfiseres først.

Kjøp motstrømskjøler, da blir det som ein kobinasjon av begge delene, og du sparer masse tid ;) Kombinert med ein kuleventil og inline termometer kan du kjøra da rett fra kokande tilstand og ned i gjæringskaret :)  :biersmile:

Da har du vel problematikken med at senhumlen blir liggende for lenge i varm vørter... noe av vørteren vil holde bortimot koketemp i kanskje 20min. Ville resirkulert.

--

Hans Einar skrev:
Da har du vel problematikken med at senhumlen blir liggende for lenge i varm vørter... noe av vørteren vil holde bortimot koketemp i kanskje 20min. Ville resirkulert.

--

Jo, kan kanskje bli eit problem med større anlegg. Men i mitt oppsett på 20-25 liter tømmer eg panna på ca 7 min. Men med brygg med mykje humle og seinhumle resirkulerer eg uansett for å whirpoole. Med resirkulering bruker eg ca 15 min for å komme ned i rundt 20 grader.

Tilbake
Topp