Spørsmål om FG

Jeg har nå to batcher stående. En lager (bock) som har stått i tre uker, 10 oC. Med hydrometer viser den en SG på ca 1.020. Med refractometer viser den 1.035/8,3 brix. OG er 1.061/15 brix.

Ved å bruke kalkulatoren her: http://onebeer.net/refractometer.shtml
får jeg en justert FG på 1,013.

Tilsvarende har jeg en kölner som har stått en uke, 20 oC. Også på den viser hydrometeret ca 1,020. Refraktometeret viser en SG på 1.028/7brix. OG var 1.050/12,5 brix. Kalkulatoren viser FG på ca 0,015.

Høres dette normalt ut? Når man viser til FG her på forumet, er det da den verdien som hydrometeret faktisk viser, eller er de tallen justert for alkoholinnhold?

Har du kalibrert hydrometeret ditt? Mao. hatt det i 20 graders vann og sjekket hvor nye offser det er?

Ja ja, jeg har en fortid på en biolab og er vant med å holde slike feilkilder unna  :yes:

Ut fra gjæringstiden virker da også refraktometerets målinger etter korreksjon en ganske normal FG. Men jeg ble usikker på hvordan hydrometeret responderer på alkoholinnholdet. Jeg trodde kanskje at alkoholen ikke gjorde et så stort utslag som det tilsynelatende gjør her, og at det oftest er målingene med hydrometeret det blir referert til når en viser til FG?

Tilbake
Topp