Spørsmål om gass

Heisann

Har fått tilbud om å kjøpe en CO2-beholder på 10kg for en slikk og en ingenting, men ser at jeg kanskje trenger en noe mindre beholder til daglig. Det jeg lurte på var da følgende:

1. Koster det like mye å fylle en 10Kg som en 2Kg?
2. Kan jeg fylle en 2Kg-beholder med gass fra min 10kg-beholder?
3. Hvis ja - trenger jeg noe spesialutstyr?
4. Er det noe man bør sjekke når man kjøper brukte gassbeholdere (etter at de er trykktestet og slikt)

Takker for alle svar
 
Det koster sikkert mere å fylle en 10 kg. enn en 2 kg., men det er nok de fleste steder billigere per kg.
Du kan fylle egne mindre beholdere fra en større ja. Men kloke hoder advarer - må vite hva man gjør*
Du trenger en høytrykksslange med en kopling på hver ende som passer på slike flasker. 
Du må få verifisert at stigerøret er tatt bort, og at det er standard gjenger på flaskene.

* Jeg er ikke spesielt klok, og har fylt mange småflasker utem problemer. Donorflaska må pga. manglende stigerør sette nærmest på hodet  for å få
flytende Co2 til å strømme over i mottaksflaska som da må befinne seg  lavere og med toppen opp. Det lønner seg å kjøle ned mottaksflaska godt før fylling.
I tillegg bør man veie flasken etter fylling. Alle flasker er stemplet med brutto- og nettovekt. Det advares mot å fylle mer enn 75% av påstemplet netto har jeg forstått.

mvh

FredT
 
Men de er ikkje dumt å slå kloa i den 10kilosen lell..... Den er vert sin vekt i gull, for ein heimebryggar iallefall;-)
 
Siden du kan få en 10kg. for en slik og ingenting synes jeg du uansett skal ta den og takke og bukke. Du kan få bruk for den senere. Eller andre bryggevenner.

mvh

FredT
 
Odland skrev:
Slikk og ingenting = 600 for testa flaske med rattventil og tralle :)

Da er det fint lite å spekulere på.. om ikke annet så kan du ha to stykker du reiser inn og fyller, istedet for å fylle 2kg selv.
2kg kan du så ha i kjøleskap/kegerator som drivgass, også bruker du 10kg som karboneringsflaske f.eks..
 
Slå til! 10kg er ikke for mye, min er på 6kg - jeg kunne godt hatt større. Men det kommer litt an på hvor du har flaska/kegatoren. Sett den utenfor kegatoren.
 
Kan forøvrig nevne at GMC har senket prisene sine på ombygde brannslukkingsapparat.

500 for 2kg og 5kg

700+ for 10KG
 
Tilbake
Topp