Spørsmål om gjær.

Hei Bryggere

Jeg er ganske fersk i faget og lurte på en ting angående gjær vasking.
Her kommer det. Er det ikke bedre å ta litt gjær fra starteren enn å vaske gjær? Ser for meg at det er mindre sjangse for infeksjoner ol.

Har dyseleksi så jeg vet at det mest sansynlig er en skrive feil her.

Hilsen Hallvard

Det stemmer nok, men det er vel mer et økonomisk spørsmål; man vasker gjær for å slippe å kjøpe ny, og så lager man starter av den gjenbrukte gjæren.

Men dette har jeg kun gjort én gang, og det var i forgårs, så er også meget fersk på dette området. Så for alt jeg vet, kan jeg ta meget feil  ;D

Tja, det er vel ikke bare et økonomisk spørsmål. Mange mener at gjenbrukt gjær er friskere og gir en bedre utgjæring.
Jamil Z anbefalte på en aller annen podcast å kjøre opp til ca 10 generasjoner på samme gjærstamme, og han mente kvaliteten ble gradvis bedre for hver nye generasjon. Og så er det jo sabla praktisk!

Selvfølgelig må man behandle gjæren pent. Viktig å planlegge bryggene litt, slik at de lette og lyse (OG<1050) kommer før de sterke mørke.
Så er det lurt å unngå overpitching, har opplevd dårlig utgjæring når jeg har brukt ALT for mye gjær. Anbefalte mengder finner du på mrmalty.com
(Renslighet - goes whithout saying).

Tilbake
Topp