Spørsmål om høy fg på resteøl

Hei nettopp tappet mitt restebrygg på fat. Men fikk en noe høy Fg og rimelig søtt øl.

Oppskrift basert på d som var i tilgjengelig i skapet
7 kg pale
1 kg munschner
0,5 kg hvete
0,9 kg spesial b
0,25 krystall
0,3 kg havregryn
0,5 kg demarara sukker

Og 1080
Fg 1020

Gjæra med to pakker nottingham, 2 uker på ca 17 grader. Temp datt til nærmere 10 grader etter ca 9 dager, men dette var lenge etter at gjæring var over. Så opp igjen til 20 grader i to nye dager før tapping. 

Har lest at nottingham gjærer langt ned i fg så det var overraskende høy fg syntes je.
Lurer på om dette er normalt, hva jeg kunne gjort annerledes, evt om donken skulle stått varmere?

mvh ole
 
Med en OG på 80 er har du helt normal utgjæring (75 %). Det er ikke annet å vente enn at ølet blir noe søtt med så høy OG og så mye krystallmalt. Hva var mesketemperaturen din?

Når det oppgis at en gjærstamme har høy utgjæring, betyr det bare at den vil ha høyere utgjæring enn en del andre gjærtyper i samme vørter. Den viktigste faktoren når det gjelder utgjæring er vørterens sammensetning, som bestemmes av malttyper og mesketemperatur.
 
Du har jo 75% utgjæring, noe som vel er normalt og kurrant. Hvilken mesketemperatur brukte du?

Ville sett på mesketemperatur/gjærmengde/beluftning for eventuellt å komme lengre ned. Noen bruker også litt sukker på såpass sterke øl for å få bedre utgjæring.

EDIT: Ja, ja. Ca samme svar 2 ganger. Gahr har svart mens jeg skrev  :biersmile:
 
Ja ble en høy andel krystall.
Mesketemp var ca 67 grader, (som je klarte å holde for første gang :skitbra:!)
Ville en høyere gjæringstemp gitt høyere utgjæring?



Edit: pga andel krystall burde je kanskje mesket ved lavere temp for å få lavere fg? Har je forstått det riktig?
 
LAVERE mesketemperatur gir høyere utgjæring, ja. Hadde du gått et par grader ned, ville det nok gitt litt utslag på utgjæringen (altså gitt lavere FG).
 
Jeg ville lagt meg på 64-65 °C for å få så høy utgjæring som mulig.

En høyere gjæringstemperatur har lite å si. Det er sukkertypene som er avgjørende. Høy mesketemperatur gir en høy andel ikke gjærbart sukker. Krystallmalt inneholder allerede en del ikke gjærbart sukker.

Edit: Bare for å understreke hva Gahr sier  :ilike:
 
ah, så man ønser 64-65 for å få ut mest gjærbart sukker?, hadde ikke fått med meg at sukkeret ikke ble gjærbart ellers, trudde sukker var sukker :)

Men når man skyller så øker man temperaturen vel?, blir det ikke gjærbart da?, eller går skyllinga så raskt at det ikke har noe å si?
 
Konverteringa er allerede gjort. Man ønsker høy temperatur under skylling for å stoppe enzymaktiviteten samt for å mest mulig effektiv utvasking av sukker. Høy temp = lettere for sukker å løse seg i vann.
 
Forresten så tror jeg det ligger en guide om emnet inne på medlemsseksjonen. Prinsippet er at det er 2 typer enzymer som virker under mesking (egentlig flere, men 2 hovedtyper). Den ene gir gjærbart sukker, mens den andre gir ikke gjærbart sukker. Disse virker ved hver sin temperatur. Den som gir gjærbart sukker er mest effektiv ved rundt 64 °C mens den andre er mest effektiv ved 69? °C. Ved å forskyve temperaturen opp eller ned så påvirker man hvilke enzymer som er mest virksomme og dermed sukkersammensetningen og gjærbarheten. Mener 65 °C er den temperaturen der man får høyest utbytte, og at det avtar ved høyere/lavere temperatur.

Litt fritt fra hukommelsen  :biersmile:

EDIT: Det er vel denne artikkelen: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,704.0.html
 
Gahr skrev:
Med en OG på 80 er har du helt normal utgjæring (75 %). Det er ikke annet å vente enn at ølet blir noe søtt med så høy OG og så mye krystallmalt. Hva var mesketemperaturen din?
2,5% krystall, er det så mye?
 
Tilbake
Topp