Spørsmål om litt enkelt oppsett for "all-grain" brygging.

Hei!

Har sett litt rundt på youtube om sånn all-grain brygging, og det ser veldig spennende ut. Har derfor lyst til å prøve meg på dette.

Ser at de fleste som brygger all-grain har ihvertfall et 50-liters meskekar.
Har selv lyst til å gjøre det enklest mulig for meg selv.

Jeg ser for meg at jeg bruker et vanlig gjæringsspann fra europris som meskekar.
Har lyst til å bygge en liten kasse som er isolert med vanlig isopor som har akkurat nok rom for et gjæringskar.

Har lyst til å bruke noe gammelt utstyr jeg har liggende også.
Lagde meg en såkalt spiralbrenner tidligere men fikk det aldri helt til, og har lyst til å bruke de 2 dyppvarmerne i lokket til å varme vannet som brukes til "mash-out".

Her er et lite bilde av hvordan jeg ser det for meg:

Dunken som skal holde på vannet som er til "mash-out" står rett og slett oppå et annet gjæringskar.
Nedi ligger det 2 dyppvarmere på 300W hver som skal holde rett temperatur på vannet i forhold til ønsket temperatur i mesken.
I lokket på meskekaret er det festet et lite manifold som skal spre vannet rundt på toppen av mesken uten å forstyrre malten.

Regner med at dere skjønner resten...

Så mine spørsmål er:

Hvor mye vørter kan jeg lage på en runde ved å bruke 1 europris gjæringskar i forhold til malt som får plass oppi??
Hvis dette oppsettet fungerer, hvor stor kokekjele må jeg ha for oppkokinga av vørteren og humla?


Mvh. Stephan.
 
et meskekar på 30 liter holder til det meste. mitt er på 36 liter, jeg batch-sparger, og det holder til 40 liters brygg med en OG på 1070 slik ca...
2 varme-elementer på 300W hver er i minste laget for å varme opp meskevannet. det vil nok ta for lang tid.
et slik system som du skisserer holder til 30 liter skyllevann, og et meskekar på 30 liter. hvis du har varmtvann fra en annen kjele til meskingen.
 
Slik som jeg tenkte det så kommer jeg til åkjøre på med elementene hovedsaklig for å holde rett temperatur, ikke for å varme opp fra bunnen av.
Når malten er i meske-prosessen kommer jeg til å kjøre på med en vannkoker og koke en del vann, og blande med kaldt vann, slik at jeg havner litt under ønsket temperatur i dunken, og bruker elementene til å varme opp de max 5 siste gradene i vannet.
Elementene er på en måte for å prøve å holde stabil varme i vannet hele tiden.
Men uannsett, tror du dette systemet jeg har tegnet opp fungerer?
Har lyst til å prøve meg på noen få 10-liters batcher til å begynne med til jeg finner ut hva slags type øl og hvilken oppskrift jeg liker best.
 
lordmango skrev:
Slik som jeg tenkte det så kommer jeg til åkjøre på med elementene hovedsaklig for å holde rett temperatur, ikke for å varme opp fra bunnen av.
Når malten er i meske-prosessen kommer jeg til å kjøre på med en vannkoker og koke en del vann, og blande med kaldt vann, slik at jeg havner litt under ønsket temperatur i dunken, og bruker elementene til å varme opp de max 5 siste gradene i vannet.
Elementene er på en måte for å prøve å holde stabil varme i vannet hele tiden.
Men uannsett, tror du dette systemet jeg har tegnet opp fungerer?
Har lyst til å prøve meg på noen få 10-liters batcher til å begynne med til jeg finner ut hva slags type øl og hvilken oppskrift jeg liker best.
Oppsettet vil nok fungere det, selv om jeg tror det blir noen turer med vannkokeren :)
En annen ting er at du burde ha en eller annen form for temperaturstyring på varme-elementene for å ungå at temperaturen øker for mye også.
Systemet ditt fungerer nok, om ikke optimalt så fungerer det tror jeg.
Jeg er kanskje bare blitt lat på mine gamle bryggedager :)
Startet selv med minimalt med utstyr, og det ble øl det også.
Jeg annbefaler deg å prøve og se. Blir du hekta kan du bygge ut/oppgradere etter ønsker :)
 
Kommer til å ha en vanlig dimmer og et termometer som jeg går etter og styrer på elementene med ja.
Har lyst til å bruke minst mulig penger til å begynne med til jeg finner ut om det i det hele tatt er noe jeg orker å holde på med.
Blir det så jeg finner ut at dette er noe for meg, og at utstyret mitt bruker for lang tid kommer jeg nok til å gå til innkjøp av noen cornelius-fat og litt annet utstyr for å få til større mengder og mindre jobb :)

Grunnen til at jeg har lyst til å prøve denne måten som jeg tenkte meg, er pga. lav kostnad i utstyr og at det er enkelt å skifte ut hvis noe faller fra hverandre.
 
Enig med Magne i at det blir mange turer med en vannkoker. Om du begynner med 10 liters batcher trenger du 2-4 kg malt, avhengig av effektivitet og styrke på ølen du ønsker ut. Da skal du ha 12-14 liter med vann på 70-80 grader.

Når det er sagt vil jeg tro at om meskekaret ditt er ok isolert så trenger du ikke noe for å holde varmen stabil i den timen du skal meske.

Dersom du ønsker en veldig enkel løsning for å teste all grain brygging vil jeg anbefale å teste med brew-in-a-bag. Tror det er enkleste og billigste måte å komme igang på.
Da trenger du en kjele med litt størrelse, dvs 15-20 liter for 10-liters batcher, men saft heler og liknende er billige på denne tiden av året. (europris og liknende steder)
 
Sjekk om mekk har att noko hyttekjelar  (22l) eller krabbekjelar (24, 30 eller 40qt). Kjøp pose, eller "voile"gardinstoff i polyester frå dertil egna sjappe(jysk/ikea/ellos/...).

HAr til no brukt 40qt krabbekokar med kervel kokeplate. Kjelen er isolert med liggeunderlag. Under to lappar for fullt oppsett til 25 liter øl.
 
Tilbake
Topp