Spørsmål om tørrhumling

Ja  ;D bare putt dem i duken etter gjæringen har gitt seg. etter vel en uke - 14 dager har de lagt seg på bunnen. :ilike:
 
Shea-Arne skrev:
Er det greit å bruke humlepellets til tørrhumling?

Det burde gå bra. Jeg brygget en American Pale Ale i høst, og brukte en neve Cascade pellets til tørrhumling. Og smaken/aromaen ble helt flott. Tydelig sitruspreg.
 
Det høres bra ut. Brygget en IPA igår, og det er nettopp cascade pellets jeg fikk fra maltbua for dette brygget. Gleder meg å hive neven inn i tanken etter gjæringen har gitt seg  :laugh:
 
Jeg kommer til å hive 25 gram i en presskanne med en halvliter kokende vann og 125 gram sukker når jeg skal flaske min IPA. (alt pr 25 liter dunk)
 
Trygve skrev:
Jeg kommer til å hive 25 gram i en presskanne med en halvliter kokende vann og 125 gram sukker når jeg skal flaske min IPA. (alt pr 25 liter dunk)
Du kommer ikke til å binde opp en viss mengde sukker i humlerestene når du presser ned, slik at sukkerinnholdet blir vanskelig å forutsi?
 
Jeg har ikke løst utfordringen med å hurtig kjøling av vørten, så jeg spekulerer på om det er bedre med tørrhumling isteden. Kan man konvertere de siste humletilsetningene på slutten av kokingen i allgrain-oppskrifter til tørrhumlig i stedenfor? Må man feks øke mengden? Jeg går utfra at humlearomaen ved en gitt tørrhumlingmengde øker jo lenger den får trekke i gjærspannet, men når kan man regne med å ha ekstrahert det som går og er det forskjell på pellet og blomst i så måte?
 
JørnP skrev:
Trygve skrev:
Jeg kommer til å hive 25 gram i en presskanne med en halvliter kokende vann og 125 gram sukker når jeg skal flaske min IPA. (alt pr 25 liter dunk)
Du kommer ikke til å binde opp en viss mengde sukker i humlerestene når du presser ned, slik at sukkerinnholdet blir vanskelig å forutsi?

Upresist formulert - jeg lager først "humlete" og så rører jeg ut sukker.  Gikk bra sist jeg prøvde, både mht humlearoma og kullsyre.
 
Tørrhumlet mitt første brygg her forleden. Brukte da humleblomst i humlepose. Vektet denne ned med et shotglass. Ser i ettertid at dette ble for lite vekt. Lurer på om det finnes bedre måter å gjøre dette på. Lurte litt på om pellets vil løse seg opp og falle til bunnen  av gjæringsbøtten. Da vil dette være ideelt.

Alle tips ang. tørrhumling mottas med takk.
 
Pellets løser seg opp og bunnfeller etterhvert (tar gjerne et par uker), så det er bra å bruke i gjæringskaret.

Jeg bruker stålbestikk som vekter hvis jeg tørrhumler med hel humle i pose.
 
Slå kokende vann over humlepelletsa dine, rør litt og dump "grøten" rett i gjæringskaret. Vannet åpner opp aromastoffene. Humlen vil faktisk også virke som et klarningsmiddel da den drar med seg gjær i bunnfelling. Tror det lønner seg å bruke min. 1,5 liter vann/100g humle. Den sveller voldsomt.
 
De gangene jeg har tørrhumlet har jeg bare brukt løs hel humle rett i gjæringskaret. Da blir den liggende å flyte på toppen. Er det slik at en får bedre resultater med humla i en pose med litt vekt i, sånn at den synker mer ned i ølet?
 
Pål skrev:
De gangene jeg har tørrhumlet har jeg bare brukt løs hel humle rett i gjæringskaret. Da blir den liggende å flyte på toppen. Er det slik at en får bedre resultater med humla i en pose med litt vekt i, sånn at den synker mer ned i ølet?

Ja. Hvis du senker humlen ned, får du større kontaktflate med ølet, og dermed større utbytte.
 
Riis'en skrev:
Slå kokende vann over humlepelletsa dine, rør litt og dump "grøten" rett i gjæringskaret. Vannet åpner opp aromastoffene. Humlen vil faktisk også virke som et klarningsmiddel da den drar med seg gjær i bunnfelling. Tror det lønner seg å bruke min. 1,5 liter vann/100g humle. Den sveller voldsomt.

Vil ikke det varme vannet påvirke humla og gi annen smak en tørrhumling på 15-25 grader?
 
Joda. det er også meningen. Det skal bare være varmt et lite øyeblikk så ikke aromastoffene forsvinner ut i luften men kommer ned i øllet.
Tørrhumling uten å varme det tar MYE lenger tid. Du kan jo gjøre et eksperiment. En batch med varme og en uten. Vil tro du kommer til å like den første. Vansindig med aroma.
 
har jeg skjønt det riktig at tørrhumling gir bare aroma-humle og ikke bitter-humle?
eller går det an å koke opp spraymalt og vann i kjele, uten humle, og deretter tørrhumle (med pellets) i gjæringskaret og få bra resultat?
 
I et av de første programmene i "Basic Brewing Radio" ble det nevnt tørrhumling. For å få fart på prosessen, dekk pellets med varmt vann, maks 75  °C og hell i secondary. Da vil prosessen gå mye fortere enn med bare pellets. Bruker du mer enn 75  °C vann vil du trekke ut uønskede smaker fra humlen ble det påstått.
Er det noen som har erfaring med dette?
Tror det var 09 08 05 (8/9-2005) Hops with Gerard Lemmens.

janh
 
Hei.

Jeg har et spørsmål angående tørrhumling.

Planen er å bruke hel Cascade humle. Jeg har litt pellets også, men bare humle med høyere alfasyre. Spørsmålet er om hva som er best av å benytte løs humle, eller legge de inn i en humlepose?
 
janh skrev:
I et av de første programmene i "Basic Brewing Radio" ble det nevnt tørrhumling. For å få fart på prosessen, dekk pellets med varmt vann, maks 75  °C og hell i secondary. Da vil prosessen gå mye fortere enn med bare pellets. Bruker du mer enn 75  °C vann vil du trekke ut uønskede smaker fra humlen ble det påstått.
Er det noen som har erfaring med dette?
Tror det var 09 08 05 (8/9-2005) Hops with Gerard Lemmens.

janh

Skal man altså hive pelletsene i varmt vann (75 °C) og la det stå noen få minutter, og hive hele suppa i dunken uten nedkjøling? Gir man ikke gjæren litt sjokk da? Bør man ha oppnåd ønsket FG før man evnt hiver oppi?

Jeg skal tørrhumle 19 liter IPA med 50g Cascade. Tenkte å prøve denne metoden med 3/4liter varmt vann.
 
Tilbake
Topp