Spørsmål rundt brygging av lager

Hei
Jeg har mitt 3. Brygg til gjæring. En export/lager undergjæret øl med OG på 1,60. Gjæringstemperatur 10-11 grader
Etter 3 uker gjæring, rolig i gjærlås, og stabil SG vil jeg forberde tapping over på flasker for karbonering.
Jeg har lest litt forskjellig rundt heving av temperatur, og temperatur under karbonering. Har noen spørsmål til en Expert på undergjæret øl:

1) Skal jeg heve gjæringstemerarur i et par dager før jeg går videre til tapping/ karbonering. (Tapper over til sekundært gjæringskar og tilsetter sukkerlage 6 gram/liter)

2) Hvilken temperatur, og hvor lenge skal ølet stå til karbonering før jeg setter flaskene på kjøla?

På forhånd takk

Mvh Nordpynt

Takk for info. Jeg har ingen ledig plass å sette gjæringsdunken kaldere enn Kjellerkaldt på 8-10 grader. Leste et sted at en burde øke temperaturen til 20 grader siste 2 dagene før tapping til flaske for å unngå "smørsmak"....dette er ikke nødvendig da?

Det kalles en diacetylrest og gjøres om du kan. Om du ikke har mulighet til det, så går det som oftest godt, kommer an på hvordan gjæringsprosessen din har forløpt seg. Bruk sansene ;)

Bør gjøres i siste del av gjæringsprosessen ja :)

Men om gjæren ble pitchet i en vørter som som holdt 10 grader og temperaturen har vært stabil der i tre uker ville jeg ikke bekymret meg så mye.

Brygger faktisk lager i skrivende stund. Morro! Har ikke prøvd det før utenom juleøl til jul.
Blir sittende å spekulere litt når jeg leser. Noe jeg med min kapasitet ikke burde gjøre....

Jeg har god kontroll på temp under gjæringen. Hvis jeg kjører en såkaldt diacetylrest. Kan det påvirke negativt på noen måte?
Er det noe i veien for å gjøre det sånn bare for sikkerhets skyld? Ønsker å lære i fra dere som har erfaring.
Sikker opplagt. Men det meste er det  når man vet og kan ting :)

Tilbake
Topp