Spørsmål Speidel 50 liter eiere, kapasitet?

Sølevann

Norbrygg-medlem
Heisann,

Jeg har en Speidel 20l pluss som jeg er veldig fornøyd med.
Det eneste er at det kunne vært kjekt med litt mere kapasitet noen ganger, nå brygger jeg så jeg får fylt 1 corneliusfat.
Det jeg lurer på er om en Speidel 50l klarer å produsere 60 liter av for eksempel pils, slik at jeg får 3 fat?
Hadde vært litt kjekt da en da får lagret pilsen tilstrekkelig før den bli drukket opp :D
Eller går det utover effektiviteten på bryggeriet?
Er kjølekappen på Speidel 50l pluss effektiv? synes den er grei på 20l ?
Min 20l speidel vil jeg uansett beholde til de ølene jeg synes det er nok med 1 fat, NEIPA, Weiss osv...
Ser det er endel andre merker der ute, Brewtools, Grainfather osv. Men kan de brukes til nattmesking?
 
Hvis maltmengden holder seg innenfor kapasiteten til en BM50 når du skalerer til 60 liter, så mener jeg at det bør gå uten at effektiviteten blir (for) skadelidende (min erfaring er at jo nærmere kapasitetsgrensen man kommer, jo dårligere blir effektiviteten). Jeg har riktignok aldri gjort det selv, men en av vennene mine gjør noe i den retningen med sin BM50.
 
Heisann,

Jeg har en Speidel 20l pluss som jeg er veldig fornøyd med.
Det eneste er at det kunne vært kjekt med litt mere kapasitet noen ganger, nå brygger jeg så jeg får fylt 1 corneliusfat.
Det jeg lurer på er om en Speidel 50l klarer å produsere 60 liter av for eksempel pils, slik at jeg får 3 fat?
Hadde vært litt kjekt da en da får lagret pilsen tilstrekkelig før den bli drukket opp :D
Eller går det utover effektiviteten på bryggeriet?
Er kjølekappen på Speidel 50l pluss effektiv? synes den er grei på 20l ?
Min 20l speidel vil jeg uansett beholde til de ølene jeg synes det er nok med 1 fat, NEIPA, Weiss osv...
Ser det er endel andre merker der ute, Brewtools, Grainfather osv. Men kan de brukes til nattmesking?
Er vel en svenske som har klart å lage 80L på BM50..
 
Tilbake
Topp