Spørsmål vedrørende luft i bøtta

bkv

Etter et par ølsett med greit resultat har jeg handlet inn til min første all grain. Det skal bli en engelsk bitter. 5 liter vørter som skal gjære i en 10-liters bøtte.

Nå har jeg lest en masse om oksydering her på forumet, men likevel har jeg et spørsmål om bryggeprosessen som handler om luft.

Etter to ukers gjæring vil jeg måle gravity. Så vente i tre dager og måle igjen for å se om gjæringen er slutt.
For å måle må jeg ta av lokket. Da erstattes jo co2 som ligger oppå ølet med luft. Og slik blir dunken stående i minst tre dager. Vil luften skade ølet? Er prosedyren min feil?

Jeg bruker en desinfisert 500ml sprøyte med slange som jeg dytter ned i hullet til gjærlåsen... men Jo-Helge har rett. De aller fleste løfter lokket forsiktig...

CO2 er tyngre enn resten av gassene i lufta så den vil ikke erstattes. Tror det er slik i alle fall[emoji482]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kran på karet er også en "løsning".
Ølet avgir også CO2 etter gjæringen, så det legger seg et lite dis.
Luften som kommer inn må nesten ristes inn for at det skal bli problematisk.

Ok. Takk for svarene. Jeg kan visst gå i gang med freidig mot.

Kran har jeg på den store bøtta jeg har brukt til ølsettene, men ikke på den lille jeg skal bruke til 5-liters batchen.

Kran på karet er også en "løsning".
Ølet avgir også CO2 etter gjæringen, så det legger seg et lite dis.
Luften som kommer inn må nesten ristes inn for at det skal bli problematisk.
Enig. Fungere knall her hjemme.
Tar gjerne 2-4 prøver ut av kranen på et gjæringsforløp. Intet lokk som ska fjernes, og ting går som det skal.

Tilbake
Topp