Ss brew tech koke kjele skranglete ventil

Kanskje et brukbart prinsipp det. Selv om tre ikke er det jeg tror er best egnet.
Men er anleggsflaten til kranen så stor at o-ringen ikke kommer utenfor?
Og treverket bør være litt tynnere enn o-ringen for den skal ligge mot kjelen på ene siden
og mot kranen ('s anleggsflate for o-ring) på motsatt side?

Mutteren det vises til bør vel ha spor på begge sider.
Den ene siden tetter mellom kran og mutter. Den andre mellom mutter og kjele.
Slike muttere har jeg ikke sett.
Nå har ikke jeg slik kjele så det er bare hva jeg tenker.
 
Kanskje et brukbart prinsipp det. Selv om tre ikke er det jeg tror er best egnet.
Men er anleggsflaten til kranen så stor at o-ringen ikke kommer utenfor?
Og treverket bør være litt tynnere enn o-ringen for den skal ligge mot kjelen på ene siden
og mot kranen ('s anleggsflate for o-ring) på motsatt side?

Mutteren det vises til bør vel ha spor på begge sider.
Den ene siden tetter mellom kran og mutter. Den andre mellom mutter og kjele.
Slike muttere har jeg ikke sett.
Nå har ikke jeg slik kjele så det er bare hva jeg tenker.

Gjengetape eller tråd går mellom kran og mutter. Trengs bare ett spor.
 
Ja, må man bruke tape/tråd så gjør man jo det.
Men at det selges nye kjeler hvor dette er nødvendig er ikke mye å skryte av spør du meg.
Valgte derfor bort SS og kjøpte istedenfor en med påsveiset stuss.
 
Siden tråden for dumme spørsmål er på ferie, får jeg bruke denne. Jeg prøver å feste en slangenippel til SS kuleventil, den skrur seg helt greit i starten, men plutselig er det bom stopp. Se bildet.

received_287573518938037.jpeg

Fikk slangenippel hos BS, vi gikk bort til en av hans SS kraner i butikken for å sjekke at det var riktig. Hva er det jeg gjør feil her?

received_319277009189574.jpeg
 
den skal ikke i bunn, det er konisk gjenge på 1/2" NPT men du bør bruke gjengeteip, eller loctite på den
 
den skal ikke i bunn, det er konisk gjenge på 1/2" NPT men du bør bruke gjengeteip, eller loctite på den
Så det du sier er at for å få den tett må jeg ha gjengeteip eller loctite, mange takk for oppklaring :)
 
I testen din er jo kranen stengt, så da er det jo ikke noe som kan lekke i den koniske koblingen med gjengeteip... men det blir sikkert bra.
 
Jeg har lurt litt på å skaffe meg en sånn 54l for å ha litt mindre pes med overkok. Vil dere som har den anbefale den, eller er det bedre alternativer der ute? Trenger bare noe helt enkelt å koke øl i, og kanskje en kran, ettersom det å løfte 40-50l vørter for å helle i gjæringskar kan bli litt pes.
 
Jeg har lurt litt på å skaffe meg en sånn 54l for å ha litt mindre pes med overkok. Vil dere som har den anbefale den, eller er det bedre alternativer der ute? Trenger bare noe helt enkelt å koke øl i, og kanskje en kran, ettersom det å løfte 40-50l vørter for å helle i gjæringskar kan bli litt pes.

Jeg vil anbefale den. Trub dam'en er en fin detalj, og om du nå seinere skulle ville bruke den til mesking også, så er det veldig god falskbunn de har. Men den må du altså kjøpe ekstra, og den er jo ikke direkte billig. Jeg bruker den ikke ofte til mesking, men når jeg gjør det, opplever jeg at den er et hakk bedre enn den vanlige kjelen min.
 
Jeg har lurt litt på å skaffe meg en sånn 54l for å ha litt mindre pes med overkok. Vil dere som har den anbefale den, eller er det bedre alternativer der ute? Trenger bare noe helt enkelt å koke øl i, og kanskje en kran, ettersom det å løfte 40-50l vørter for å helle i gjæringskar kan bli litt pes.
Kan også røpe at det ligger en billig på Finn.no nå. (Kjenner ikke vedkommende som selger eller har noen interesse i salget)
 
Jeg vil anbefale den. Trub dam'en er en fin detalj, og om du nå seinere skulle ville bruke den til mesking også, så er det veldig god falskbunn de har. Men den må du altså kjøpe ekstra, og den er jo ikke direkte billig. Jeg bruker den ikke ofte til mesking, men når jeg gjør det, opplever jeg at den er et hakk bedre enn den vanlige kjelen min.

Jeg har vært litt frem og tilbake. Jeg har én kjele nå, og vil spare en del tid på å ha to. Vurderte deres infussion meskekjele, men den er dyrere, og jeg er egentlig godt fornøyd med mesking i mitt nåværende oppsett.

Det som ikke fungerer for meg nå er å renne av mesken i en 18l, starte den på kok mens jeg gjør partiskylling. Deretter renner jeg av skyllevannet i et gammelt gjæringskar, vasker kjelen, og kombinerer de to vørterne tilbake i kjelen. Som takk for innsatsen koker det ofte over i 36L kjelen... Så da tenkte jeg at å kunne renne av rett i en 54l og starte koket med en gang ville gi en meget hyggeligere bryggedag.
 
Brewtech har kjeler uten «skrangleventilen» med tc. Er ikke kommet til norge enda. Sendte mail til importør om de tar de inn, men fikk ikke svar.
 
Jeg har vært litt frem og tilbake. Jeg har én kjele nå, og vil spare en del tid på å ha to. Vurderte deres infussion meskekjele, men den er dyrere, og jeg er egentlig godt fornøyd med mesking i mitt nåværende oppsett.

Det som ikke fungerer for meg nå er å renne av mesken i en 18l, starte den på kok mens jeg gjør partiskylling. Deretter renner jeg av skyllevannet i et gammelt gjæringskar, vasker kjelen, og kombinerer de to vørterne tilbake i kjelen. Som takk for innsatsen koker det ofte over i 36L kjelen... Så da tenkte jeg at å kunne renne av rett i en 54l og starte koket med en gang ville gi en meget hyggeligere bryggedag.

Da tenker du rett:).

Jeg mesker i en 36-liter og koker i 56-liter'n, og det er helt ideelt - sånn jeg ser det, da. Nå har jeg desssuten kjøpt meg en 72-liter, for 56-liter'n er akkurat for liten for doble batcher - eller det blir i alle fall litt slitsomt å drive og tyne kapasiteten. (Og da må jeg jo dessuten gjøre som deg; meske og koke i samme kjelen. Det er vesentlig mye mer stress.)

Den skranglete ventilen plager meg lite. Den er veldig grei å ta ut, så nå gjør jeg det hver gang etter bruk, og legger den i et rensende bad.
 
Da tenker du rett:).

Jeg mesker i en 36-liter og koker i 56-liter'n, og det er helt ideelt - sånn jeg ser det, da. Nå har jeg desssuten kjøpt meg en 72-liter, for 56-liter'n er akkurat for liten for doble batcher - eller det blir i alle fall litt slitsomt å drive og tyne kapasiteten. (Og da må jeg jo dessuten gjøre som deg; meske og koke i samme kjelen. Det er vesentlig mye mer stress.)

Den skranglete ventilen plager meg lite. Den er veldig grei å ta ut, så nå gjør jeg det hver gang etter bruk, og legger den i et rensende bad.

Klarte å koke over i dag igjen, så nå har jeg bestilt kjele :D
 
Tilbake
Topp