Finn Berger
Moderator
Det litt paradoksale, slår det meg, er at sjøl om et standard enkelt oppsett med vanlig kjele med falskbunn som mitt er mer arbeidskrevende å håndtere, så er det veldig ukomplisert å få et greit resultat utbyttemessig. Det skal faktisk noe til å ikke få det. Da snakker jeg om å kjøre batch sparging. Jeg brygger stort sett øl med vørterstyrke 1.045 til 1.050, og da ligger effektiviteten på fra 86% og opp mot 94%. (Hva slags malt jeg bruker, spiller en viss rolle.) Og jeg gjør absolutt ikke noe spesielt, annet enn kanskje å kverne ganske fint (0,9mm) - og jeg trur jeg nesten kan kverne alt til mjøl uten å få problemer, om jeg ville. Det eneste "knepet" jeg har, er at jeg lager en slags diptube i falskbunnen ved at jeg dytter en liten silikonslangestuss opp i inntaket på undersida av den, sånn at den suger vørter fra bare et par millimeter over bunnen. Det fører til at det bare blir igjen en snau liter vørter i kjelen til slutt. (Det var @LarsUlv som lærte meg det der.)En god brygger tilpasser seg til verktøyet man har. Jeg er ganske sikker på at du hadde fått både en behagelig bryggedag og godt utbytte med en kompaktmaskin som du lærte deg å kjenne - fordi du er en dyktig ølbrygger med lang erfaring. Mannen i gata helt uten erfaring som kjøper seg maskin til 20-30k og tror alt gjør seg selv, det er de som klager fordi ølet ikke lager seg selv. Har ikke lest seg opp på forhånd om verken eller, og støter så på problemer.
Men selvsagt er det både bedre og dårligere design, og ditto produkter på markedet. Jeg kjører jo i praksis et 3-kjelers oppsett nå, med BB60A som HLT, B80 pro med uttagbar meskekjele som da forvandler B80'en til kokekjele. Sliter litt med å se den helt store forskjellen på at man løfter opp et maltrør på riktig og forsiktig vis, og det å vri over ei krane i bunn av en meskekjele. Man tapper jo bare av vørteren - og når den er rent av så skyller man ovenfra. Om det er batch sparge eller fly sparge som er best, det kommer også an på hvor innkjørt man er med avrenningsfarta og kverningsgraden i maltrøret. Men batch sparge er klart best ved lavere maltmengde, for da renner det for fort gjennom i et maltrør. Lite man får gjort med akkurat det utenom å bruke et finere filter i bunn av maltrøret.
Poenget er at den utbytteprosenten jeg får, ikke er avhengig av at jeg har holdt på med dette ei stund og har en rimelig grei forståelse av bryggeprosessene. Og det er ikke noen problemer som kan oppstå underveis, fordi alt er så enkelt.
Jeg er helt sikker på at man kan få like godt utbytte med en god del mindre arbeid med en bryggemaskin - men det er ikke uten videre så enkelt, virker det som. Og da er det litt paradoksalt at det er bryggemaskin som er blitt det sjølsagte begynnerutstyret.