SSR - innsiden av et 'Fotek' Solid State Relay

Du har jo helt rett i at en ikke kan kutte midt i fasen. Det var feil og det bærer masse mening. Når jeg tenker meg om fantes det dimmere som gjorde dette og de var jo viden kjent for å være et mareritt mtp støy.

Jeg har sett slike enkle sett som ser ut som en variabel motstand på styresignalet til SSR'en. Jeg trodde at det en SSR hadde noen analoge egenskaper i tillegg til å kunne fungere som et rele - men det ser jo bare ut til å være innbilning. Da er det en kondensator som lades opp og tenner SSR'en litt ute i fasen eller noe slikt i disse kittene da?
Ja det stemmer. Disse typene ssr med potmeter har såkalt innsnittstyring. Tenner releet litt ute i perioden . Hvor langt ut avhenger av innstillingen på potmeteret.
Det finnes dimmere som kan slokke, men de har da ikke triac som. Aktiv komponent. De må da bruke en transistor i stedet.
 
Det er da ikke dyrt med 15 krussedullpenger for en Auber SSR. betaler gladelig det for å få noe som er litt bedre og slippe å vente 2 mnd på en kineser til fots skal spasere dem til meg. Fra Auber tok det begge gangene jeg handla der nøyaktig 7 dager.
Og så hadde de jo så flotte kjøleribber, måtte bare ha det http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2_48&products_id=617
Bare for å vekke tråden til live angående SSRer. Jeg sitter på to Fotek 40A SSR, skal bruke de på 5500w elementer, men etter hva du nevner så er det tryggere med Auber og jeg betaler glatt det. Hva ble frakt til Norge fra denne siden?
 
ble fort en ett par 3 hundre penger. men gikk fort som rakkeren å få de levert under en uke tror jeg det var
 
Auber er rebrandede SSRer du får billigere uten auber logoen. Lurer på om det var en link på HBT i en tråd som het noe kruseduller (banning) og fotek/foteck.

Jeg kjøpte min billig fra Kina iallefall.
 
Åpner denne tråden for å holde litt liv i at folk må ha respekt hvor de bruker disse billige SSRene. Jeg har 3 Fotek kopier (enkleste måten å se det på er at det står "Made in Taiwan" i stedet for "Taiwan made", man skulle faktisk tro den siste er kopien, men det er det altså ikke. I tillegg er de fleste kopier ikke merket med maks strøm. Det siste er sikkert bevisst for å unngå at kjeltringene får det mot seg i ett evt. søksmål (sikkert ikke særlig aktuelt der borte).

Jeg fikk alle mine 4 stk Fotek SSR-40 DA med ett HERMS bryggeri jeg kjøpte. Han jeg kjøpte av var nok klar over dette, og han kjøpte noen i spare for å bytte når de røk. Men SSRen som stod montert for å drive 3,5kW elementet virker som bare det, og har mange brygg bak seg. Men releet står da montert på de "originale" kjøleribbene som man ofte kan kjøpe sammen med releet til noen få kroner ekstra. I tillegg en liten PC vifte som blåser på kjøleribbene. Så står dette da i ett "elektroskap" av typen IKEA medisinskap.

For noen mnd siden bygget jeg om mitt tidlig i bryggehobbyen innkjøpte Netthandelen apparat på 60 liter som mange er kjent med har elendig styring (10 grader temperaturområde dersom man bruker det til å styre temperaturen man har satt...). Jeg koblet det slik at jeg beholdt alt som var levert med apparatet for å ha det som en sekundærbarriere i tillegg til valg av effekt (1, 2 eller 3 kW). Dette gikk smertefritt på 3 brygg, og apparatet ble plutselig nesten en liten favoritt (har har stadig høyere effektivitet i dette apparatet enn det mer halvproffe Herms oppsettet). Men her i helgen så begynte Kina elektronikken fra Netthandelen å tulle seg ved å slå seg helt av hele tiden, og dermed hadde jeg ingen strøm til varmeelementene slik jeg hadde koblet det opp. Så etter en del forsøk ble dryppkjølene trødd ned i mesken og en annen kjele satt på 68 grader for å kjøre vørteren gjennom som ett Herms oppsett. Men jeg har tro på at det tyske hveteølet har godt av 2,5 time stegmesking i lang tid 55 grader (der NH tok kveld) før jeg fikk det opp til 65.

Så til poenget.... :p
Jeg skulle rive ut NH elektronikken, men så da ett delvis nedsmeltet SSR. Så jeg hev det ut og koblet opp NH originalt for å sjekke om det virket slik som tiltenkt/originalt, og det gjorde det. Så jeg mistenker at SSRen har sendt ut skadelig støy på utgangen som igjen har opptrådt som strømpeaker som forårsaket at NH elektronikken slo seg av. Så åpnet jeg SSRen for å identifisere hva som var inni. Og på dette tidspunktet så virket faktisk SSRen, men jeg så flere ganger under mesking at bryteren låste seg i lukket stilling selv om PID regulator utgangen hadde slått seg av (jeg så temperaturen øke videre). Inne i 40A SSRen står det en Triac som tåler 12A kontinuerlig strøm opp til case temperatur på ca 90 grader (se bilde). Altså ca 2,7kW. Men når dette da er montert i bunn av kokeapparatet så blir omgivelsestemperaturen til kjøleribben såpass høy at her vil temperaturen sannsynligvis gå over 100 grader om man ikke har vifte som får luftet under apparatet. Sistnevnte blir nok en modifikasjon på neste trinn av ombygging, for denne SSRen skal fint klare å drive ett 2kW element ihvertfall. Jeg er sikker på at hadde jeg fått 60A varianten fra samme produsent, så hadde der stått samme triac..., så man kunne vel kjøpt 25A som er litt rimeligere og kun få ett annet klistremerke.

Så hvorfor har samme triac overlevd 15A i mange brygg? Det kaller man kanskje sikkerhetsmargin for å kompensere for små produksjonsforskjeller under fremstilling av halvledere, kombinert med bedre temperaturvilkår. Det samme som gjør at enkelte CPUer kan overklokkes uten å brenne opp. Og sistnevnte krever også god kjøling, så her ville nok mitt oppsett fint overlevd 9A med bedre kjøling (om jeg eksempelvis nå bygger om slik at kun 2kW elementet kan styres av PID og SSR siden 3kW uansett ikke er lurt under mesking (med bedre isolering av kokeapparatet så vil jeg nok klare meg med 1kW når mesketemp er oppnådd).

Det var ett veldig langt innlegg, mitt første her sådan, men her ser jeg at det meste som selges (også annonseringer på Finn) er kopi av originale Fotek SSR. Så om bare en person som leser dette innlegget tenker seg om en gang til på hvordan den billige SSRen fra eBay, Wish eller Ali brukes, og tenker potensielt brannfare, så kan jeg kanskje ha bidratt til å unngå en brann i beste tilfelle, og sikkert bidratt til å unngå 3-4 timers mesketid for en del flere. God brygging folkens! :beercheers:
 

Vedlegg

  • 2021-01-15 08.05.38.jpg
    2021-01-15 08.05.38.jpg
    859,8 KB · Sett: 16
  • 2021-01-14 18.56.18.jpg
    2021-01-14 18.56.18.jpg
    550 KB · Sett: 16
  • 2021-01-14 18.44.56-1.jpg
    2021-01-14 18.44.56-1.jpg
    275,6 KB · Sett: 14
  • 2021-01-13 20.08.31.jpg
    2021-01-13 20.08.31.jpg
    226,7 KB · Sett: 16
  • 2021-01-14 18.42.59.jpg
    2021-01-14 18.42.59.jpg
    158 KB · Sett: 16
  • 2021-01-14 18.44.56.jpg
    2021-01-14 18.44.56.jpg
    172,4 KB · Sett: 16
Ville ikke stolt på SSR-40 fra Fotek heller. Slik så det ut etter en bryggedag i 2019. Virket fortsatt. På en 16A kurs og 2500W effekt. Gå for en skikkelig først som sist.IMG_1311.jpeg
 
Står vel "Made in Taiwan" på den også og ikke "Taiwan Made", så da er vel den kanskje fake den også?
 
Åpner denne tråden for å holde litt liv i at folk må ha respekt hvor de bruker disse billige SSRene. Jeg har 3 Fotek kopier (enkleste måten å se det på er at det står "Made in Taiwan" i stedet for "Taiwan made", man skulle faktisk tro den siste er kopien, men det er det altså ikke. I tillegg er de fleste kopier ikke merket med maks strøm. Det siste er sikkert bevisst for å unngå at kjeltringene får det mot seg i ett evt. søksmål (sikkert ikke særlig aktuelt der borte).

Jeg fikk alle mine 4 stk Fotek SSR-40 DA med ett HERMS bryggeri jeg kjøpte. Han jeg kjøpte av var nok klar over dette, og han kjøpte noen i spare for å bytte når de røk. Men SSRen som stod montert for å drive 3,5kW elementet virker som bare det, og har mange brygg bak seg. Men releet står da montert på de "originale" kjøleribbene som man ofte kan kjøpe sammen med releet til noen få kroner ekstra. I tillegg en liten PC vifte som blåser på kjøleribbene. Så står dette da i ett "elektroskap" av typen IKEA medisinskap.

For noen mnd siden bygget jeg om mitt tidlig i bryggehobbyen innkjøpte Netthandelen apparat på 60 liter som mange er kjent med har elendig styring (10 grader temperaturområde dersom man bruker det til å styre temperaturen man har satt...). Jeg koblet det slik at jeg beholdt alt som var levert med apparatet for å ha det som en sekundærbarriere i tillegg til valg av effekt (1, 2 eller 3 kW). Dette gikk smertefritt på 3 brygg, og apparatet ble plutselig nesten en liten favoritt (har har stadig høyere effektivitet i dette apparatet enn det mer halvproffe Herms oppsettet). Men her i helgen så begynte Kina elektronikken fra Netthandelen å tulle seg ved å slå seg helt av hele tiden, og dermed hadde jeg ingen strøm til varmeelementene slik jeg hadde koblet det opp. Så etter en del forsøk ble dryppkjølene trødd ned i mesken og en annen kjele satt på 68 grader for å kjøre vørteren gjennom som ett Herms oppsett. Men jeg har tro på at det tyske hveteølet har godt av 2,5 time stegmesking i lang tid 55 grader (der NH tok kveld) før jeg fikk det opp til 65.

Så til poenget.... :p
Jeg skulle rive ut NH elektronikken, men så da ett delvis nedsmeltet SSR. Så jeg hev det ut og koblet opp NH originalt for å sjekke om det virket slik som tiltenkt/originalt, og det gjorde det. Så jeg mistenker at SSRen har sendt ut skadelig støy på utgangen som igjen har opptrådt som strømpeaker som forårsaket at NH elektronikken slo seg av. Så åpnet jeg SSRen for å identifisere hva som var inni. Og på dette tidspunktet så virket faktisk SSRen, men jeg så flere ganger under mesking at bryteren låste seg i lukket stilling selv om PID regulator utgangen hadde slått seg av (jeg så temperaturen øke videre). Inne i 40A SSRen står det en Triac som tåler 12A kontinuerlig strøm opp til case temperatur på ca 90 grader (se bilde). Altså ca 2,7kW. Men når dette da er montert i bunn av kokeapparatet så blir omgivelsestemperaturen til kjøleribben såpass høy at her vil temperaturen sannsynligvis gå over 100 grader om man ikke har vifte som får luftet under apparatet. Sistnevnte blir nok en modifikasjon på neste trinn av ombygging, for denne SSRen skal fint klare å drive ett 2kW element ihvertfall. Jeg er sikker på at hadde jeg fått 60A varianten fra samme produsent, så hadde der stått samme triac..., så man kunne vel kjøpt 25A som er litt rimeligere og kun få ett annet klistremerke.

Så hvorfor har samme triac overlevd 15A i mange brygg? Det kaller man kanskje sikkerhetsmargin for å kompensere for små produksjonsforskjeller under fremstilling av halvledere, kombinert med bedre temperaturvilkår. Det samme som gjør at enkelte CPUer kan overklokkes uten å brenne opp. Og sistnevnte krever også god kjøling, så her ville nok mitt oppsett fint overlevd 9A med bedre kjøling (om jeg eksempelvis nå bygger om slik at kun 2kW elementet kan styres av PID og SSR siden 3kW uansett ikke er lurt under mesking (med bedre isolering av kokeapparatet så vil jeg nok klare meg med 1kW når mesketemp er oppnådd).

Det var ett veldig langt innlegg, mitt første her sådan, men her ser jeg at det meste som selges (også annonseringer på Finn) er kopi av originale Fotek SSR. Så om bare en person som leser dette innlegget tenker seg om en gang til på hvordan den billige SSRen fra eBay, Wish eller Ali brukes, og tenker potensielt brannfare, så kan jeg kanskje ha bidratt til å unngå en brann i beste tilfelle, og sikkert bidratt til å unngå 3-4 timers mesketid for en del flere. God brygging folkens! :beercheers:
Tror vel ett av lærepunktene her er, vær til stede når du bruker «eksperimentell elektronikk»
Jeg har «fotek» i mitt styrepanel men jeg har ekstra stor kjøleribbe og lav omgivelsestemperarur.

pleier sjelden å være langt unna mens anlegget er i bruk, selv om det hender at jeg bruker vannkjele til sous-vide, da kan det stå å gå for seg selv noen timer.
 
Anbefaler Elteco.no for skikkelige SSR, prøvde 4 kina SSR på nybryggeriet vårt. 1 av 4 virka. 1 tok fyr, var heldigvis til stede. Det som tok fyr såg ut som et orginalt 3 fas fotek.
 
Anbefaler Elteco.no for skikkelige SSR, prøvde 4 kina SSR på nybryggeriet vårt. 1 av 4 virka. 1 tok fyr, var heldigvis til stede. Det som tok fyr såg ut som et orginalt 3 fas fotek.
Man blir jo litt paranoid på om det i det hele tatt finnes "ekte" Fotek SSR på markedet. Jeg kom inn på https://protosupplies.com/inferior-counterfeit-fotek-ssr-25-solid-state-relays-on-the-market/ når jeg forsøkte å lese meg litt opp før jeg bestilte nye. Så når jeg ser på Elteco sine Fotek SSR, så er de også kopier i følge denne linken. Og på Fotek sine taiwanske sider finner man også bilder av SSRene som støtter dette. Men jeg kjenner Elteco litt fra før i tidligere stilling for firma som bygget automasjonssystemer der vi brukte Elteco som en av våre leverandører, og derfor syns jeg det er rart om Elteco skulle brukte kopier.
 
Man blir jo litt paranoid på om det i det hele tatt finnes "ekte" Fotek SSR på markedet. Jeg kom inn på https://protosupplies.com/inferior-counterfeit-fotek-ssr-25-solid-state-relays-on-the-market/ når jeg forsøkte å lese meg litt opp før jeg bestilte nye. Så når jeg ser på Elteco sine Fotek SSR, så er de også kopier i følge denne linken. Og på Fotek sine taiwanske sider finner man også bilder av SSRene som støtter dette. Men jeg kjenner Elteco litt fra før i tidligere stilling for firma som bygget automasjonssystemer der vi brukte Elteco som en av våre leverandører, og derfor syns jeg det er rart om Elteco skulle brukte kopier.
Når det gjelder Elteco, så kan det jo hende at de er litt slappere på bildehåndtering på nettsiden enn de er på produktene. De bruker samme bilde på alle ssr fra Fotek, så de har sannsynligvis funnet det på nettet. Send dem en mail og be dem ta bilde av komponenten du ønsker.
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Tror vel ett av lærepunktene her er, vær til stede når du bruker «eksperimentell elektronikk»
Jeg har «fotek» i mitt styrepanel men jeg har ekstra stor kjøleribbe og lav omgivelsestemperarur.

pleier sjelden å være langt unna mens anlegget er i bruk, selv om det hender at jeg bruker vannkjele til sous-vide, da kan det stå å gå for seg selv noen timer.
37F6B199-5DC2-4747-A8E8-ACEBC904CB0D.jpeg
Jeg brukte visst ikke fotek’ ssr i mitt panel, men om disse er noe særlig bedre vet jeg ikke
 
Anbefaler Elteco.no for skikkelige SSR, prøvde 4 kina SSR på nybryggeriet vårt. 1 av 4 virka. 1 tok fyr, var heldigvis til stede. Det som tok fyr såg ut som et orginalt 3 fas fotek.

Selger disse til privatpersoner? Og hva er prisen hos dem?
Dersom mange er interessert i å bytte ut sine ebay-varianter, kunne vi kanskje gått sammen om å kjøpe inn ett større parti fra Elteco?
 
Aldri hatt problemer jeg. Kjøpte 2 stk 3 fas 70A og kom på ca 2000kr. Er vel litt billigere vanlige og mindre amp
 
Tilbake
Topp