SSR relay

Om det var 0 ohm så var vel outputkontaktene kortsluttet og dermed no fun. Hva skjer om du måler spenningen over de samme to kontaktene (med spenning på input ... det holder sikkert med et vanlig batteri, du trenger ikke koble på 220 volt.)
 
Jeg prøvde å koble opp releet med med 12V input fra en PID, og SSR som bryter på den ene lederen til et 2kw varme-element.

Det er 220 V mellom utgangene på SSR både når det er aktivert og deaktivert, dvs ingen strømgjennomgang.

Jeg har koblet det som ett vanlig rele, men mulig jeg har misforstått hvordan ett SSR rele virker?


Mvh
Jan A
 
Eit SSR er eit halvledarrele. Solid State Relay. Det er ingen fysisk kontakt som slår inn og ut. Mellom klemmene på powersida er to av beina på ein halvledarkomponent som heiter Triac. Du kan ikkje ohme denne komponenten og få eit fornuftig svar. Om LED'en på SSR'en lyser må du gå ut ifrå at den er heilt i orden. Du koblar den som ein vanleg ein-polt brytar i serie med lasta.

SSR er eigentleg kun for vekselstraumslast, men om du koblar lågare likespenning og med ei passande last som ei lommelyktpære på powersida skal du i teorien kunne slå på pæra. Den vil ikkje slå seg av igjen før du bryt spenningen til den då den er avhengig av vekselstraum og slår seg av kun ved nullstraumgjennomgang.

Det er ikkje det eg kan sjå oppgitt i annonsen om det er eit "zero cross firing" eller "random fire" rele men mest truleg er det det førsete. Noko som betyr at det vil og slå seg på kun ved null volt, altså når vekselstraumen skiftar retning. Den har altså ein null-deteksjons-krets innebygd.
Den andre typen kan slå seg på når som helst ila. halvperioden, men fortsatt kun av ved nullgjennomgangen.

EDIT: "zero cross firing" kan brukast til å slå av og på full power (feks. eit varmeelement med x watt), "random fire" kan brukast til fasevinkelstyring type lysdimmer. det er lite egna til høge laster då det induserar betydelege mengder med radiofrekvensstøy på linjenettet om ein ikkje brukar forankobla sinusfilter.
 
Skrevet av: protto
Sett inn sitat
Eit SSR er eit halvledarrele. Solid State Relay. Det er ingen fysisk kontakt som slår inn og ut. Mellom klemmene på powersida er to av beina på ein halvledarkomponent som heiter Triac. Du kan ikkje ohme denne komponenten og få eit fornuftig svar. Om LED'en på SSR'en lyser må du gå ut ifrå at den er heilt i orden. Du koblar den som ein vanleg ein-polt brytar i serie med lasta.

SSR er eigentleg kun for vekselstraumslast, men om du koblar lågare likespenning og med ei passande last som ei lommelyktpære på powersida skal du i teorien kunne slå på pæra. Den vil ikkje slå seg av igjen før du bryt spenningen til den då den er avhengig av vekselstraum og slår seg av kun ved nullstraumgjennomgang.

Det er ikkje det eg kan sjå oppgitt i annonsen om det er eit "zero cross firing" eller "random fire" rele men mest truleg er det det førsete. Noko som betyr at det vil og slå seg på kun ved null volt, altså når vekselstraumen skiftar retning. Den har altså ein null-deteksjons-krets innebygd.
Den andre typen kan slå seg på når som helst ila. halvperioden, men fortsatt kun av ved nullgjennomgangen.

EDIT: "zero cross firing" kan brukast til å slå av og på full power (feks. eit varmeelement med x watt), "random fire" kan brukast til fasevinkelstyring type lysdimmer. det er lite egna til høge laster då det induserar betydelege mengder med radiofrekvensstøy på linjenettet om ein ikkje brukar forankobla sinusfilter.

Takk for god  forklaring på SSR.
LED på SSR går på når jeg kobler på 12 V på input og det virker med små forbrukere f.eks en 60 w pære, men når jeg kobler på varmeelementet på 2000 w er det ingen strømgjennomgang.
Jeg koblet ett Amp meter i serie med elementet, da kom det en liten puls før A gikk ned til 0.
SSR releet står oppgitt til maks 25 A.


Mvh
Jan A
 
Som Protto bemerket tidligere, du kan ikke måle resistansen på ett SSR som ved ett ordinært mekanisk rele'.

Men det jeg tror kan være årsaken er at det SSR du benytter krever heat sink ved drift av 2000W.
Kjenner ikke akkurat dette spesifike SSR, men kanskje det har innebygget termisk beskyttelse og kanskje strømbegrenser.
(Strømbegrensning skal ikke være ett problem her siden 2000W gir ca 8,7A.)
 
Og du har sjølvsagt testa varmeelementet direkte på nettspenning? Så vidt eg er klar over er det ikkje noko straumbegrensande krets innebyggd, men eg kan jo ta feil sjølvsagt.

Sjekk elementet for seg sjølv, sjekk ledning og koblingar, og sjekk at det ikkje er noko termostat/termosikring el.l på varmeelementet.
 
protto skrev:
Og du har sjølvsagt testa varmeelementet direkte på nettspenning? Så vidt eg er klar over er det ikkje noko straumbegrensande krets innebyggd, men eg kan jo ta feil sjølvsagt.

Sjekk elementet for seg sjølv, sjekk ledning og koblingar, og sjekk at det ikkje er noko termostat/termosikring el.l på varmeelementet.

Ja, dette kan helt klart være årsaken, da vil antagelig LED blinke slik du beskriver Jan Arild, ettersom de fleste SSR har en minste strøm de kan styre.
F.eks er minimum strøm for Crydom D4825 40mA.
Crydom D4825 har forresten strømbegrensning, men etter det jeg husker er det bare på kontroll siden..... 

Ja... der fant jeg datablad:

http://datasheet.octopart.com/D4825-Crydom-datasheet-20575.pdf
Ettersom ditt SSR også har typebetegnelse D4825 (men av ett annet fabrikat) har jeg en mistane om at ditt SSR er en
Kina utgave av Crydom sitt. Databladet trenger selvsakt ikke være likt. 
 
Espen Unnvik skrev:
F.eks er minimum strøm for Crydom D4825 40mA.
Crydom D4825 har forresten strømbegrensning, men etter det jeg husker er det bare på kontroll siden..... 

Minimum laststraum er 40mA, fordi ellers klarar ikkje Triacen å "holde" seg ledande og detekterar nullgjennomgang, slik eg tolkar databladet.

Det framgår ikkje av databladet at det er ein straumbegransar innebyggd, eller overser eg noko?
 
Det er en merknad:

➄ Input circuitry incorporates active current limiter.
men som sakt, på inngangen.

➂ Heat sinking required, for derating curves see page 2.

Så man bør sjekke hvor stor belastning man kan ha før det er fornuftig å ha heat sink.
 
Hei igjen.

Varmeelementet er testet, og virker direkte på nettspenning.
Det er ikke termostat på elementet, kun tilkobling rett i elementet. 

Jeg har brukt en nettadapter på 10 V 300mA til styrestrøm på SSR.

Releet er skrudd fast på en aluminiumsplate pga jeg ikke hadde bestillt Heat Sink.


Mvh
Jan Arild
 
jeg har et ssr 25el 40 A husker ikke styrestrømmen . Gis bort til trengende for porto. Er ikke hjemme før ca 1. mai
Kjøpt på Ebay , men trengte et 3 fase SSR.
 
SSR, er en triac som styres av en optokopler og er støpt i en klump, Solid State, triacer er som det meste, liker ikke kortslutninger, da blir de gjerne ledende (på slått) til evig tid, hvis ikke kortslutningen er så kraftig at de blir blåst bort, de liker heller ikke overbelastning, da blir de så varme at du ikke får slått de av, før de er nedkjølt.
Alt etter hvilken type triac kan de slåes på hvorsomhelst i sinuskurven og også slåes av hvorsomhelst i sinuskurven.

Jeg er lei av brente triacer og releer så jeg buker prosessorkjølere på alle SSrer, (6 stk) litt viftebråk av det menmen, vi tåler det og ssrene liker det.
 
Oddvar Demmo skrev:
Alt etter hvilken type triac kan de slåes på hvorsomhelst i sinuskurven og også slåes av hvorsomhelst i sinuskurven.

Triac'en i seg sjølv kan slåast på nårsomhelst, og det er kontroll/styringskretsen som bestemmer om det er zero cross fire eller fasevinkel type. Men det ligg i triac'ens natur at den vil slå seg av når straumen gjennom den kjem under ein viss terskelverdi, altså ved nullgjennomgang.

Når det er sagt, så finns det SSR som er basert på MOSFET, IGBT o.l. Men det er litt utanfor scopet for ein vanleg hobbybryggar.
 
Da har jeg koblet på forskjellige forbrukere på SSR for å teste kapasiteten.
500 w drill gikk greitt, mens en sirkelsag på 1250 w starter men kutter etter 1 sekund.
Testet også en vifteovn på 1850 w. Den startet ikke.

Det ser ut som belastning over 1000 w ikke funker på denne typen.

Noen som har et tips til SSR som kan brukes?

Jan A
 
Mystisk det der... Styrespenninga er DC sant? Kansje du må ha større kjøleribbe, sjølv om eg eigentleg ikke trur det. Etter nermare studering på linken din trur eg det er akkurat det samme eg brukar på 2kw, montert på ei lita 3mm aluplate inne i ein liten koblingsboks.
 
Jeg bruker 10 VDC styrespenning.
Kan SSR føle at den ikke er montert på en kjøleribbe?
Jeg hadde forstått det dersom den slå seg av etter en tids bruk pga varmgang, eller dersom forbruket var opp imot 25A, men at den ikke slår seg på i det hele tatt er forunderlig.
Jeg får skaffe meg ett par nye releer.
 
Tilbake
Topp