St. Bernhardshund - null karbonering.....

bjornwaa

Norbrygg-medlem
Belgisk quadruppel - BE-256

BryggSelv sett St. Berhardshund - helt Ok OG og FG. Tilsatt ca 8 g sukker pr liter for karbonering. Helt dødt etter 8 dager karbonering. Hva kan gjøres for å redde ølet? Eller bare å slå ut? NB Knakende god smak......
 
Belgisk quadruppel - BE-256

BryggSelv sett St. Berhardshund - helt Ok OG og FG. Tilsatt ca 8 g sukker pr liter for karbonering. Helt dødt etter 8 dager karbonering. Hva kan gjøres for å redde ølet? Eller bare å slå ut? NB Knakende god smak......
gjæra har sikkert gjort sitt. Tilsett karboneringsgjær, eks lallemand cbc-1. den spiser opp resten av sukkeret (og lager co2) og tar livet av det som er igjen av be-256 i samme operasjon
 
Jeg ville venta litt til å sett ann, evt. venda litt på flaskene
Enda ikke no futt, gå for litt ekstra karboneringsgjær
Jeg foretrekker F-2 fra fermentis
 
Hvordan gjøres det? Uten å få mye oksygen i flaskene?

Jeg tror du må legge LODO litt på hylla her å bare jekke korkene og tilsette gjær med pippette (vær obs. det kan bruse litt over)
Det går nok fint mtp. oksygen gjæren vil fort spise det lille som evt. måtte være i flasketuten
men vent litt til før du gjør no drastisk, en knapp uke er ikke my for slike øl
 
Har det samme problemet med Kinn vintervarmer. US-04 OG 1.090 FG 1.020 tilsatt to sukkerbiter på 0.5 og en på 0.33 null kullsyre. Er det bare å vippe av korkene og tilsette litt mer karboneringagjær?
 
Har det samme problemet med Kinn vintervarmer. US-04 OG 1.090 FG 1.020 tilsatt to sukkerbiter på 0.5 og en på 0.33 null kullsyre. Er det bare å vippe av korkene og tilsette litt mer karboneringagjær?
Det er nok en god idé å finne årsaken til manglende futt. Det enkleste er å måle ølet. Hvis SG = FG har karboneringen gått sin gang, men lekket ut igjen. Da er kanskje korkene problemet. Hvis SG er høyere enn FG, tyder det på at det ikke har foregått noen ettergjæring, og da er gjæren problemet. Da kan det være smart å tilsette CBC-1 eller F2 karboneringsgjær.
 
Lett å mistenke korkene. En tanke er jo å snu noen av flaskene med korken ned, er det liv i gjæren og lekkasje i korkene så vil det bli fuktighet og avleiringer rundt korkene på disse etter en stund.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp