Stålsmak på ølet

hansjrgenksa

Norbrygg-medlem
Jeg har hørt at hvis man brygger øl på utstyr laget av varmtvannbereder kan man få stålsmak på ølet.
Er det noen som har erfaring med dette? Hadde tenkt å lage utstyr på noe slikt. Hva med kokekar i aluminium - er det ok :)
 
Så lenge berederen du bruker har blit rengjort skikkelig, skal det ikke være noe problem.

Kokekar i aluminium er helt topp. 
 
Lager man godt øl, må man stålsette seg for å ikke drikke opp alt  ;D

Varmtvannsberedere av rustfritt stål skal ikke gi noen smaker av stål, vist det medfører riktighet liker jeg stål  :skitbra:
 
Gahr skrev:
Kokekar i aluminium er helt topp. 

Uten at tråden drar på bærtur;) :

Tror sannelig jeg har en god, gammel saftkjele stående.  Da kan jo den øyne et nytt liv; men er det noen kjente, lure løsninger på tappekran som kan montéres på disse (evt. inn i tappestussen som er der)?

MVH

Morten M
 
Jeg bruker rustfritt hele veien og har en gang kjendt metallsmak, det var da jeg gjæret i en VVB som ikke var rensket for belegget som blir i brukte beredere, dette belegget greier øl eller syre å fjerne, men det var før jeg viste det.
Aluminiumsmak har jeg derimot kjendt på øl fra aluminiumsfat men ikke på øl kokot i aluminiumsgryter.
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Gahr skrev:
Kokekar i aluminium er helt topp. 

Uten at tråden drar på bærtur;) :

Tror sannelig jeg har en god, gammel saftkjele stående.  Da kan jo den øyne et nytt liv; men er det noen kjente, lure løsninger på tappekran som kan montéres på disse (evt. inn i tappestussen som er der)?

MVH

Morten M

Saftkjele i aluminium ?
Ellers er det en del her på fotumen om montering av tappekraner.
 
Oddvar Demmo skrev:
Aluminiumsmak har jeg derimot kjendt på øl fra aluminiumsfat men ikke på øl kokot i aluminiumsgryter.

Hm, aluminium er som kjent ikke løselig i vann, eller øl for den saks skyld.
Kan det tenkes at aluminiumsmaken du kjenner stammer fra 'hardt', mineralsk vann, eller kanskje en humletype med metallisk/mineralsk preg?
 
Ole Richard skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Aluminiumsmak har jeg derimot kjendt på øl fra aluminiumsfat men ikke på øl kokot i aluminiumsgryter.

Hm, aluminium er som kjent ikke løselig i vann, eller øl for den saks skyld.
Kan det tenkes at aluminiumsmaken du kjenner stammer fra 'hardt', mineralsk vann, eller kanskje en humletype med metallisk/mineralsk preg?

Ølet var pils fra kanskje Nordlands Bryggeriet, og servert på Artic Rock Festival, det jeg husker spesielt, så jeg tenkte de hadde handlet inn gammelt billig øl  :)
Det er neppe pgs. vannet, øl generelt i Norge har ikke dwen smaken.
Aluminium har jeg spist en del fra en tid på aluminiumsverk så det kjenner jeg smaken av, kan ikke sammenlignes med jern.
 
Jeg har flere ganger kjent smak av metall fra øl på boks.
Høre kanskje litt rart ut, men oftest har jeg opplevd dette på øl servert på fly.
Har lurt på om det har noe med lagringen, for eksempel mange og store temperatursvingninger og ristinger?
Eller også har jeg lurt på om det brukes forskjellig kvalitet på metallet (aliminium) i boksene.
 
Oddvar Demmo skrev:
Saftkjele i aluminium ?
Jepp.  Hadde jo vært gromt å gjenge fast kran i "utløpstappen"; men det blir vel for spedt/mykt for det?  Ellers kan selvfølgelig en kran med gjennomgående gjengeparti brukes, dersom tappen fjernes.

Silikonslange festet med slangeklemme og kran innmontért i slangen?

MVH

MM
 
Boksene som brukes til øl er "kledd" innvendig, så ølet kommer ikke i kontakt med metallet. Om man drikker rett av boksen kan man nok kjenne smaken av metallet, men ellers fører ikke boksene til metallsmak. Boks er en overlegen forpakning i forhold til flasker...
 
Den står jeg for! Om man ikke skal drikke rett av boksen, da. Flasker er bedre slik sett, men det er nå best med glass, uansett... Men bokser er lette og slipper ikke inn lys. Ølet holder seg bedre i boks.
 
Oddvar Demmo skrev:
Når noen spør om jeg vil ha glass til ølet svarer jeg alltid:
det er bare akoholiker som drikker av bokser og flasker  :)

Nåja må man så må man!  Til og med dronninga i Danmark er blitt avbildet med en lille bajer i handa.
 
Bare for å klarifisere, de gangene jeg har kjennt en beisk metallsmak har vært på øl i fra boks, aldri fra flasker. Boksene har i de tilfellene ikke hatt bulker eller andre synlige skader som kan forklare usmaken. Skjenke opp i glass har ikke hjulpet.

Jeg er enig at bokser er lystette og i den henseende bedre egnet for lagring, men allikevel er min erfaring at boks øl kan i noen tilfeller ha usmak (metallsmak). Hvis jeg kan velge mellom boks eller flaske, velger jeg nå konsekvent flaske.

Når det gjelder hva som er beste forpakning er det avhennig av hvem som ser.
Bokser er lettere, lystette, krever mindre plass og er enklere å pakke/stable. Bra for transport og oppbevaring.
Ølflasker gir ikke noen usmak, kanskje dette kun er en psykologisk reaksjon, men i mine øyne er dette den foretrukne forpakning (og det står jeg på.....  ;D )
 
Tilbake
Topp