Star San spørsmål

Jeg har akurat prøvd star san for første gang. blandet ut en liter med løsning etter oppskriten dagen før brygging(måtte lage starter). Jeg har meget hardt brønnvann men flaska ble ikke hvit/grumsete men dagen etter fløt det noe som minner om gele rundt i løsninga. jeg skjekket ph og den var fremdeles rundt 3 (bruker litmus papir så målinga er ikke exsakt) så jeg brukte løsninga alikevel. jeg tror at mitt brønn vann har veldig lite minneraler som kasium osv (og sikkert liten buffer styrke) derfor ble ikke vannet hvitt når jeg tillsatte star san.

Jeg tror dette er midlet jeg kommer til å bruke i fremtiden, har brukt oxy clean til nå og det er så udrøyt at kostnaden blir alt for stor.

hole skrev:
Jeg har akurat prøvd star san for første gang. blandet ut en liter med løsning etter oppskriten dagen før brygging(måtte lage starter). Jeg har meget hardt brønnvann men flaska ble ikke hvit/grumsete men dagen etter fløt det noe som minner om gele rundt i løsninga. jeg skjekket pH og den var fremdeles rundt 3 (bruker litmus papir så målinga er ikke exsakt) så jeg brukte løsninga alikevel. jeg tror at mitt brønn vann har veldig lite minneraler som kasium osv (og sikkert liten buffer styrke) derfor ble ikke vannet hvitt når jeg tillsatte star san.

Jeg tror dette er midlet jeg kommer til å bruke i fremtiden, har brukt oxy clean til nå og det er så udrøyt at kostnaden blir alt for stor.

Bruk star san eller sterkrens.  Ph i vannet ditt kan du korrigere, men har du kontroll på alle andre parametre?

Bruk evt Gahr sin tabell med tanke på salter

hole: Du sier du blandet ut en liter? Hvor mye konsentrert Star San bruker du da? Jeg blander alltid ut 10L i gangen, og har det på plastdunker kjøpt på biltema. Der holder den seg klar og fin LENGE! Men begynner å bli litt bekymret for om jeg blander feil mengde... Husket plutselig ikke blandingsforholdene.

gustavf skrev:
Det er ei betydelig svakhet med den testen: Den måler pH, ikke desinfiserende effekt. Flere i tråden mener at det er surfaktanten(e) i StarSan som reagerer med stoffer i vannet og blir tåkete. Det kan ha betydelig effekt på hvor effektiv StarSan er, uten at pH påvirkes veldig.

Det jeg skrev her gir bare delvis mening... Surfaktanten i StarSan er natrium-dodecylbenzensulfonat (angitt som «dodecylbenzene sulphonic acid» på pakningen). Med mine bergensede kjemikunnskaper, burde det bety at det er en sammenheng mellom at dette brytes ned og pH.

Bjornendre skrev:
hole: Du sier du blandet ut en liter? Hvor mye konsentrert Star San bruker du da? Jeg blander alltid ut 10L i gangen, og har det på plastdunker kjøpt på Biltema. Der holder den seg klar og fin LENGE! Men begynner å bli litt bekymret for om jeg blander feil mengde... Husket plutselig ikke blandingsforholdene.

tror det var 1.5 ml til en liter vann, altså jeg laget en liter med ferdig løsning. Ikke av en liter konsentrat.

og til torga
Jeg har enda ikke følt behov for å justere vannet med div salter eller korigere ph før brygging. og jeg får både gode portere og pale ale's så viss jeg er fornøyd med tingenes tilstand så gidder jeg ikke å komplisere prossesen.

Jeg har prøvd å søke og lese om star san.
Men har ikke funnet noen plass hvor det står hvilken temp jeg skal ha på vannet?
Eller har dette ikke noe å si?

Joa92 skrev:
Jeg har prøvd å søke og lese om star san.
Men har ikke funnet noen plass hvor det står hvilken temp jeg skal ha på vannet?
Eller har dette ikke noe å si?

Alltid en fordel å desinfisere med kaldt vann. Da unngår du å få utstyr som holder 25-40 grader, som er den temperaturen der bakterier trives best.

Tilbake
Topp