Starte eget lokalt bryggerlag?

Hei!

Har vært inne på tanken om å starte eget bryggeri, men har funnet ut at det er litt for mye jobb.

Har nå vurdert å sette opp et lite "bryggerlag" her ute på bygda.

Ser for meg at jeg f. eks. tar 250kr i medlemskap for f. eks. 6 måneder. Alle som betaler denne kontigenten får kjøpe malten som JEG kjøper inn for kanskje 105% av innkjøpspris. De som ikke betaler dette må betale f. eks. 125% av innkjøpspris.

Alle som vil kan få komme hit å brygge de dager jeg bestemmer meg for å ha "bryggedager".

Alle kan få valget mellom å bruke gjæringskar og ha dem stående her, eller å betale et "depositum" på 50kr og ha med gjæringskaret hjem. Depositumet blir betalt tilbake så fort de har levert tilbake gjæringskarene.

Ser for meg at jeg, hvis jeg f. eks. kjøper inn en Braumeister, at de som vil brygge kommer inn på "lager-rommet", gir meg den oppskriften de vil bruke, og at jeg finner fram og måler opp alt av malt og slikt. Har det oppi et gjæringskar, og gir dem dette karet med malt så fort de har betalt hva det koster.

Pengene som kommer i pluss går til innkjøp av mere utstyr av det som trenger og/eller utbytting/forbedring av det utstyret som allerede er her.

Kommer også til å dra rundt på forskjellige butikker og skaffe inn øl-flasker. De som vil ha flasker betaler panten (1kr) for flaskene og et "depositum" på evt. ølkasser de trenger.


Kan se ut som jeg prøver å svindle folk for penger og slikt, men jeg kommer IKKE til å ta noe av pengene selv.
Kommer til å betale akkurat samme prisen for malt, og også kontigenten for å holde på.

Grunnen til at jeg tenker å gjøre det slik her er pga. mange som drikker øl, som synes det er dyrt, men ikke har råd til å kjøpe alt utstyret selv.


For å kunne gjøre dette, MÅ jeg registrere meg i Br.sund registeret?
Hvor mye skal til for å kunne starte med dette?


Mvh. Stephan.
 
Svarer ikke på spørsmålet ditt, men for at du skal klare å gå i null må du ha størr marginer enn som så. Utstyret ditt vil om du får det som du vil bli brukt veldig ofte og da er det ting som går i stykker og ølutstyr er som kjent DYRT.
 
Jeg tenker ikke å gå i 0 på dette for meg selv. Det jeg tenker er at jeg kjøper inn utstyret selv, og betaler det med mine egne penger, og så fort alt av utstyr og slikt er kjøpt inn, så står vi i 0 da til folk begynner å brygge.
Hvis folk f. eks. har lyst på noe bedre, og vi ikke har råd til det med det som ligger i kassa,
så kommer jeg til å spørre folk om de er villig til å betale en liten slant for å få råd til det som trengs utenom det de normalt betaler.
Blir på en måte en "donasjon" til bryggergruppa.

Jeg ser også for meg at alle f. eks. får et lite papir med regnskap hvor det står akkurat hva som er kjøpt inn til gruppa, og akkurat hvor mye penger som har kommet inn i løpet av den perioden.
Slik at alle får en liten anelse om hvordan det står til i kassa.
Ser også for meg at hvis vi etter hvert har en liten slant i kassa, og ikke har noe spesielt som må ut, at vi tar en bryggedag "på huset" for alle, selv om de ikke har vært innom før, helt gratis.
 
Hei,
Hensikten med å registrere seg i brønnøysund er jo for å komme seg inn i momsregistert og kunne skrive av mva på utstyr. 'du vil da først måtta ha en omsetning på 50000,-
virker i først omgang som litt overkill...
Men hvis du går inn på www.bedin.no så kan du lese litt om lag og foreninger der...
 
Tilbake
Topp