Starte med allgrain.

Da har jeg kjøpt gryta. en 40L krabbegryte i alu, det får duge til å begynne med. Skal også kjøpe ei kran å montere på gryta. Spørsmålet er hvor stor kjøleboks jeg trenger. Iglooboksene har en hyggelig pris. Prøvde en kalkulator jeg fant linka her en plass, og la inn 2,5L vann pr kg malt (mash thinkness?) og endte opp på rundt 20L. Blir å prøve ferdigsettene Gahr har medvirket å lage fra Bryggselv. Holder det med 24L, eller burde jeg safe og satse på en 36L? Det er vel heller ikke fordelaktig om maltsenga blir for lav leste jeg også. Skal brygge batcher med maksstørrelse på 25L nedi gjeringsdunken.
 
Med 24 liter i gjæringsdunken er 36 liter igloo fin. Da har du litt å gå på, sammen med 40 liters kokekar.
Jeg har selv en slik, og ingen problemer med brygg på den størrelsen. (brygger 25-30 liter alt etter som)
Temperaturen holdes stabil uansett, bare forvarm boksen først....
Enkel å montere kran i også, og liten forskjell i pris.
Bedre enn for liten, blir fort søl det ;)
 
24 liters boksen burde holde rikelig for vanlige øltyper når du planlegger for 25 liter batcher.
24 liter burde kunne greit gi plass til 8-9kg med malt.

En ulempe kan være som nevnt at det kan gi litt søl hvis du rører litt ukontrollert.
En fordel er at det gir mindre rom for varmetap å ikke ha en (altfor) stor beholder.

Et lite tips hvis du ønsker å kjøpe fiks ferdig modifisert kjølebag med filter og tappekrane; Candirect.de selger en 22 liter for under 300kr inkl. tysk moms (19%).
Søk etter varenummer 59000110
 
oeng skrev:
24 liters boksen burde holde rikelig for vanlige øltyper når du planlegger for 25 liter batcher.
24 liter burde kunne greit gi plass til 8-9kg med malt.

En ulempe kan være som nevnt at det kan gi litt søl hvis du rører litt ukontrollert.
En fordel er at det gir mindre rom for varmetap å ikke ha en (altfor) stor beholder.

Enig i dette. Du får i alle fall plass til 7.5 kg malt i en 24 L - enda mer hvis du går under det ofte anbefalte 2.5L vann pr/kg malt (og det er relativt uproblematisk). Med 7.5 kg malt og en batch på 24 L snakker vi om en OG på ca 1.070 dersom effektiviteten av meskingen ligger rundt 75% (og det bør man klare), altså øl med rundt 7% alkohol. Skal du lage noe særlig sterkere øl en det i framtiden, kan det bli problematisk.

Jeg kjøpte en billig Biltemaboks på 24L, som jeg etterisolerte noe. Normalt sett brygger jeg med rundt 5 kg malt. Etterhvert "oppgraderte" jeg til en 36L Coleman Extreme, men det ble faktisk en skuffelse. Jeg slet mye mer med temperaturkontrollen enn på billigboksen. Det har resultert i at Coleman står og samler støv. Som oeng er inne på har nok dette noe å gjøre med at det er mindre rom for varmetap i en akkurat passe stor beholder... Dessuten ble maltsengen såpass lav at jeg følte at filtreringen gjennom malten ble dårligere.

Nå hadde jeg sikkert klart å tweake prosessen slik at jeg hadde fått godt øl av Coleman også, og jeg kommer sikkert til å forsøke igjen ;)
 
Igloo 34L funker helt ypperlig. Ender opp med 22-27 liter i gjæringsspann.

Forvarmer med 5-6 liter kokende vann og pakker inn Iglooen i pledd under mesking. Mesketemp holder seg 100%.
 
Interessant. Kanskje jeg støtter meg på oeng og olavni sine innspill... 24L boks koster jo ikke noe som helst, må jo være ei sjappe her i bygda som har en liggende på et lager å samle støv. Bare venter på lønna så det blir kran, kobberrør, boks og det resterende, MED velsignesle fra kjerringa endatil, hu vil bare at jeg skal komme igang og få det ut av systemet, blitt mye prat om ølkoking den siste måneden.
 
Siste brygg hadde jeg 6,33 kg malt og mesket med 16,5 liter.I min 34l igloo har jeg greit med plass så jeg kan røre å herje uten no stress.

Når jeg brygger med høyere OG, med for eksempel 8 til 9 kg malt har jeg type 21-23 liter vann og da er det ikke mye å gå på.

Hvordan dette går smertefritt i en 24l igloo skjønner ikke jeg.

Tom
 
Tilbake
Topp