Starter on not to starter

John P

Norbrygg-medlem
Skal sette en california common type og har lyst til å prøve meg på å lage en starter. Har et starter glass på 0,5l, og White labs San Francisco lager w810 gjær.
Er dette noe vits eller skal jeg bare helle rett fra ampullen og i brygget? (event noen tips?)  :biersmile:

Kjenner ikke gjæren til white Labs men har brukt Wyeast sin california lager. Har laget starter på den hver gang. Mulig det bare er noe jeg har inntrykk av eller kanskje hatt noe gammel gjær de gangen jeg har brygget med denne men synes den kan virke noe treg. Mr Malty har jo en fin kalkulator som hjelper deg på vei hvor stor starter i forhold til brygg osv. http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Takk for svar!  :)

Jeg er ny og sliter litt med utregninger, men iflg oppskrift skal jeg ha en OG på 1055. 23l. Best før 24.7.11

Tja, de fleste brukerveiledninger for såvel våt- som tørrgjær sier vel at man skal mer eller mindre dumpe det direkte i brygget. Men samtidig byr meg veldig imot å slite i timesvis med et brygg for så å dytte på en gjær jeg *håper* virker i løpet av noen timer eller dager eller så. Bare tanken på det gir mening til konseptet 'gjærkauk'. En starter er fornuftig, om ikke annet for å sikre seg at ikke en eller annen misantropisk transportør har drept gjæren på pur f. Dessuten gir det mening med en starter for å bringe gjæren i maksimal form før den slippes løs på ølet.

Men ikke stress unødig med det. Massevis av godt hjemmebrygg har vært brygget uten gjærstarter. ... med tørrgjær også, hvilket er mer transportør-motstandsdyktig. Lag deg en starter fordi du har lyst, fordi du liker å eksperimentere, fordi du er usikker på gjærens tilstand (evt bestill en ny) og/eller fordi det reduserer lykke-og-fromme-faktoren ved bryggingen - eller utsett det til en annen gang dersom du har lyst til å safe'e på dette ølet fremfor å eksperimentere (og du ikke har noen grunn til å tro av gjæren er dårlig).

Jeg erindrer å ha fått med meg fra et sted at en starter på under 1 L kan være lite hensiktsmessig. For lite næringsstoffer tilgjengelig i forhold til antall gjærceller tror jeg. Citation needed.

Eg lager starter uansett, og er svært fornøgd med resultatet. Har også underpitch med å bruke ingen eller mindre starter, og det kan som sagt gi bra øl det, men eg kjem ikkje til å gjere det igjen...

Av mr malty får eg opp at du burde lage ein 2 liter starter til 23L OG:55.
Rekna det ut som ale sida steam beer skal gjærast i romtemp, sjølv om det det blir gjæra med lager gjær

Edit: Mr.malty eksempel er rekna ut med intermittent shaking

Iflg Mr.Malty så anbefalte han 1l starter ved lager utregning, men dette er for å eksprimitere litt, så prøver meg på en 0,5l starter hvis jeg ikke er helt bak mål da.  :hmm:

Citation found, fra Jamil:
Q: I’ve heard that too small or too large a starter can be bad for the yeast. How is that possible?

Parker says putting a fresh vial of yeast into 500 ml of wort and letting such a small starter go to completion can actually leave the yeast less ready to ferment a batch of beer. The yeast do not rebuild their reserves and have very little increase in cell mass.

The minimum starter size for significant yeast growth from a vial or pack of yeast is 1 liter. One vial or pack into 1 liter results in approximately a 50% increase in cell mass.

Some brewers make a small starter volume (500 ml or less) with the sole intent of “waking” the yeast. When making small starters, it is best to pitch the entire volume at the height of activity.

Sjøl hadde jeg ikke giddi å stresse med våtgjær såpass tidlig i karrieren. Men om man greier å lese seg opp på det, har stor nok starterflaske og gjør skikkelige beregninger fra starten av, så er det jo bare å kjøre på :)

Kjøp deg ei vanlig billig 5-liters plastkanne til starteren, og ha lokket løst på under gjæring. Rist med jevne mellomrom. Lag deg en starter på 2 liter, enten med spraymalt eller Moss maltekstrakt som du finner på butikken. 200gram på 2 liter ferdig starter (ca 250 hvis du bruker flytende maltekstrakt). Kok starteren en stund for å desinfisere. Etter 36 timer kan du sette denne i kjøleskapet i et døgn for bunnfelling. Dekanter forsiktig slik at du sitter igjen med ca. en halv liter starter. Denne bør være temperert når den skal oppi vørteren.

Tilbake
Topp