Starter på flytende gjær

Jeg har lest "råd om god gjærbehandling" til øyet ble vått, men jeg er ikke helt inne forstått med hvordan man lager en starter.
Utdrag fra punkt 9:
For å unngå å tilsette så mye startervæske til ditt brygg, bør du la starteren gjære helt ut og helle av det meste av vørteren før du tilsetter gjæren. Eller du kan bygge opp starteren i et par omganger og helle av for hver gang. Ønsker du at gjæren skal være aktiv,  tilfører du feks. ½  liter vørter dagen i forveien.
Jeg kan som ikke riktig få dette inn i skallen. Vil det si at beholderen med gjær skal stå i ro til forgjæringen er ferdig? Jeg trodde de som har magnetrører lot det stå og svive til det skulle brukes. Og skal man bare hive den vørteren fra forgjæringen ??? Dette må jeg ha inn med tesjeer ???

Jeg går å tenker på et påske brygg etter en opskrift jeg fant på brygladen.dk
 
-Hvist du bruker Wyeast sine smakpack starter du den, å venter til den har blåst seg opp.
-Så koker du opp en vørter med DME med forholdet 100g DME til 1l vann.
Starteren bør være ca 1/10 av bryggevolum ved Ale, å nermere 1/5 ved lager.
-Så blander du gjæren i vørteren i en steril beholder.
Her er det meget greit med erlenmeyerkolber som tåler å kokes i. Da kan du koke opp vørteren i kolben, å vere sikker på at alt er sterilt.
Hvist ikke, kan det gå å bruke store brusflasker eller plast dunker, som du lager et hull i lokket til vannlåsen. Men dette er nokk mye vanskeligere å holde sterilt.
Bare pass på å ikke fylle beholderen for full, slik at det er luft nokk igjen til å riste inn oksygen, å det er plass til utgjæringen.
-Deretter rister du denne kraftig for å tilsette oksygen.
-Så setter du den bare til å gjære ut.
Når den er ferdig, kan du vente til at gjæren har lagt seg, for så å helle av overflødig veske.

Hvist du skal bruke den med en gang, kan du la en liten skvett veske vere igjen å riste opp gjæren med den, før du heller den over i gjæringskarret.
Hvist ikke setter du den bare til kjøl til du skal bruke den.
Bruker du flasker, setter du bare på en sterilisert kork, ellers så kan du helle gjærslurryen over i steriliserte glass, f.eks. syltetøyglass.
Hvist du bruker en starter som har stått til kjøl, anbefales det å ta den ut dagen før du skal bruke den, å tilsette en liten mengde med ny vørter, så den har temperert seg, å er aktiv.
 
Tilbake
Topp