Oddvar Demmo
Norbrygg-medlem
ja hva gir mest gjær, har brukt rører og 5 liters flaske av denne typen
men er ikke fornøyd, skal jeg bytte ut korken med bommull/alufolie eller bruke luftpumpe i stedet ?
Mye tyder på at det er blir for lite gjær.
ja hva gir mest gjær, har brukt rører og 5 liters flaske av denne typen
men er ikke fornøyd, skal jeg bytte ut korken med bommull/alufolie eller bruke luftpumpe i stedet ?
Mye tyder på at det er blir for lite gjær.
Å sørge for kontinuerlig tilførsel med luftpumpe vil ganske sikkert være overlegent. Det er vel det gjærprodusentene, i en eller annen form, gjør.
Det vanlige er jo en erlenmeyerkolbe på rører med alufolie løst rundt halsen, sånn at du får en utveksling av gasser. Forsøkene til Kai Troester har vel vist at det er det mest effektive.
NEI, men den ligger på.Skrur du til korken når du bruker den på røreren?
Teller ikke celler nei men ser hva som ligger på bunn etter cc og synes det er lite, men viktiskste er jo hvordan ølet blir, øl som trenger mye gjær blir ikke bra nok og det er bare gjære å skylde på.
Grunnen til at korken ligger på er at jeg har lest at det som betyr noe er at Co2 blir pisket ut av starteren.
Det blir ny taktikk med pumpe og luftesten siden jeg har det. magnetrøreren fra ebay til 150,- har begynt å slite med4 literen.
Men hvorfor bruker dere rører når luftpumpe og luftesten er billigere (var ?) enn en god rører ?
Det blir et forsøk med minimum tildekning nå når årets lager skal brygges i påsketiden, håper det hjelper masse.