Starter som skifter farge?

Hei!

Eg skulle dekantere og fylle på ny vørter på starteren min i går da eg la merke til ein betydelig farge forskjell på den ferdig utgjæra vørteren og den nye vørteren.
Begge vørtere er laga identisk. samme type og mengde spraymalt, og samme menge vatn. einaste forskjell er at den eine er utgjæra.
Kan noken forklare detta fenomenet til meg.
 

Vedlegg

  • Starter .jpg
    Starter .jpg
    297,1 KB · Sett: 199
Tja, gjæra har jo spist sukkeret og det er vel det!
Når starteren står på magnetrører skifter den farge til caffe latte, men det skyldes mest all den nyproduserte gjæra som er i suspensjon i løsningen.
 
Det så ganske ulikt ut! Er du sikker på du har brukt samme type maltekstrakt i de to?
 
Gahr skrev:
Det så ganske ulikt ut! Er du sikker på du har brukt samme type maltekstrakt i de to?

Hehe, ja ganske ulikt og! Var det som fikk meg til å gruble. Må også sei at den mørkeste ikkje er svart, slik det kan sjå ut som på bilete. Den er meir mørk brun når du ser med det blotte auga, men fargeforskjellen er fortsatt ganske påfallande.

Har brukt spraymalt fra samme pose. Type Ritchies lys spraymalt. 300g blanda ut til totalt 3 liter vørter, kokt i ca. 15 min med lokk.

Eg trudde også først at det skyldtes maltsukkeret som var vekke, men eg får det ikkje til å stemma med fullskala batchene eg har brygga. Har ikkje registrert noko fargeskiftning på dei.

Starteren hadde også stått kaldt i ca 12 timer før bilete blei tatt, og har bunnfalt seg fint, så trur ikkje det er så utrolig mykje gjær i suspensjon i løsninga.

Nokre andre teoriar?
 
Hm, mine ser også slik ut, minst! Når starteren har fått stå litt for å bunnfelle, er resten av væsken helt lys, med litt rødskjær i. Faktisk enda lysere enn det ser ut til på disse bildene. Jeg regner med det er helt normalt! Kan fotografere og poste bilder neste gang hvis ønskelig.
 
Dag skrev:
Hm, mine ser også slik ut, minst! Når starteren har fått stå litt for å bunnfelle, er resten av væsken helt lys, med litt rødskjær i. Faktisk enda lysere enn det ser ut til på disse bildene. Jeg regner med det er helt normalt! Kan fotografere og poste bilder neste gang hvis ønskelig.

Rekner også med at dette er heilt nomalt og ufarleg, men hadde vert interessant å få vite kva som eigentilg skjer.
 
Tilbake
Topp