Starter til lager

Hei.
Har planer om å brygge en lager på Søndag, men gjæren min (3 x WLP830 German Lager 04/02) kommer med fellespallen til Stavanger i morgen.

Mr Malty sier 3 rør med en starter på 1,71 liter. Beregnet OG er 1050 og 25 liter vørter.

Det er vel i seneste laget hvis jeg vil kjøle ned starteren et døgn for å slippe å ha hele sulamitten oppi? Men vil i underkant av 2 liter ha så mye å si for det ferdige produktet?

Hva anbefaler folket her?

Jeg var i samme "pickle" for et par uker siden, riktignok med kun 1 liter starter på ca 22 liter ale (så egentlig ikke det samme i det hele tatt...)
Jeg ble anbefalt å pitche hele starteren, så lenge starter er under 5 % av volumet. I ditt tilfelle blir det vel litt over 7 %.
Det kan gå bra. Jeg vil gjort det, helt til noen mer kyndige skriver at de ikke ville gjort det. :D

Jeg hadde ventet et døgn med å sette starteren, så tilsatt hele i vørteren når den er på sitt mest aktive. Da blir " ulempene" ved å tilsette oksider vørter opphevet av at gjæringen kommer fortere igang.

Ellers kan jeg gi et godt tips om å kjøle ned vørteren til 6' c så tilsette gjær til vørteren for så å la den stige naturlig til 10'c. Det har gitt crisp gjæring med mitt oppsett. :brygging:

Jeg hadde ventet et døgn med å sette starteren, så tilsatt hele i vørteren når den er på sitt mest aktive

Da mener du at jeg bør vente til Lørdag før jeg setter starteren!?

Takker så mye for tips! Det høres bra ut så det skal jeg prøve!  :skitbra:

så tilsatt hele i vørteren når den er på sitt mest aktive

Mye mas her men mener du da altså at starteren tilsettes "varm" i kald vørter, eller bør/skal den og kjøles ned til ca samme temp først?

Mas er bra, da får man svar :)
Samme temp på vørter og gjær er bra, så slipper gjæren å få sjokk og bli stressa.

Men når alt dette er sagt, så gjør jeg det på denne måten (med tanke på starter og forløp):
To dager før brygging setter jeg starter, på magnetrører. Dette skjer gjerne på ettermiddagen/kvelden. Kvelden etter, etter 24+ timer, lar jeg den bunnfelle i noen timer, og så setter jeg den i kjøleskapet til morgenen etter, som da er bryggedag. Jeg tar den ut av kjøleskapet og dekanterer den, og lar den stå på kjøkkenbenken frem til jeg skal pitche. Det har funket for meg. Men nå har jeg bare satt starter til ale, og vet ikke om en lagerstarter bør stå og gjære lenger.
Jeg satte altså en starter ca kl 18 i dag, og skal brygge lørdag.
Bernts har mye mer erfaring enn meg, og jeg ville alltid hørt på dem med mest erfaring, så dette er ikke for å forvirre deg, men mer for å fortelle mine egne erfaringer/fremgangsmåter. :)

Wlp830 er ikke best i klassen når det kommer til bunnfelling, så et døgn i kjøleskap har ikke vært nok de gangene jeg har brukt den gjæren. Derfor mener jeg det er bedre å tilsette en aktiv starter. For ales bruker jeg samme fremgangsmåte som Jørn.

men mer for å fortelle mine egne erfaringer/fremgangsmåter

Helt flott! Jeg er svært takknemlig for alle som deler sine erfaringer!  :skitbra:

Jeg pleier å gjøre sånn ca som du sier at du gjør, men denne gang kommer jeg i en liten tidsklemme, så jeg får høre på rådene deres og gå litt utenom denne gangen! Blir nok gudd øl av dette og skal du se!

Det er jo vel så viktig med lufting og gjæringstemperatur på Lager, så jeg får gjøre det perfekt på den biten iallefall!   ;)

Tilbake
Topp