Startsett CO2 + corneliusfat

christoph skrev:
Logisk. Av og til føler jeg meg som Homer Simpson.

Noen som vet hvor man får tak i sånn tapper da? Min fulgte ikke med. Ikke har jeg sett sånn på malzmuele heller.

Merkelig! Jeg bestilte 4 fat og fikk med 4 luftere. De lå i en plastpose i en av fatene.
Du kan få en av meg.
 
Gahr skrev:
Men gassene blander seg jo, de lagdeles ikke.

My bad. Sant nok.
Målet må bli å sørge for tilstrekkelig høy konsentrasjon av Co2 for å fordrive mest mulig av oksygenet i fatet.
 
Brynsj skrev:
Gahr skrev:
Men gassene blander seg jo, de lagdeles ikke.

My bad. Sant nok.
Målet må bli å sørge for tilstrekkelig høy konsentrasjon av CO₂ for å fordrive mest mulig av oksygenet i fatet.

Co2 er tyngre enn O2, men ikke som stein kontra bomull. Om man fyller fatet med Co2, lar trykket stå mens man tar seg en kaffe (eller øl) og letter på trykket (etter la oss si 5min) så skal gassene ha separert seg tålelig bra. Gjenta 1 gang for å få med mest mulig.

Nå har jeg 0 peil på dette med trykksetting av fat, dette er bare kjemisk teori. Sist jeg var på brannslukkingskurs fikk vi demonstrert dette med vektforskjell i gassene her. Leder tok et Co2apparat, blåste ned i en halvstor kaffekopp, løfta koppen og "helte" den over et brennende stearinlys. Og lyset sluknet! :)
 
Problemet hvis gassene lagdeler seg er vel det korte "stigerøret" ved innventilen. Man risikerer jo da å bare tappe ut CO2, mens luften legger seg på toppen.
 
Litt kjedelig at ingen veit helt hvordan dette gjøres  :( Jeg kan kontakte Malzmuhle (Stefan) å høre om han han utdype. Tviler på at det kommer noe svar siden jeg aldrig fikk svar om tracking nummer på bestilling etter utallige emails.
 
Hannaas skrev:
Problemet hvis gassene lagdeler seg er vel det korte "stigerøret" ved innventilen. Man risikerer jo da å bare tappe ut CO2, mens luften legger seg på toppen.

Det vil vel da ikke ha noen betydning for selve ølet, siden det blir holdt adskilt fra oksygen(luft) med et skikt co2?
 
Det er vel egentlig ganske kurant å få gjort dette, før du tapper øl så har man jo på CO2 på fate for å få ut luft, etter man har gjort dette så fyller man fatet med øl, når fat er fullt så har man lokket nedi fatet, men før man lukker det kan man jo sette på CO2 igjen, passe trøkk så det bare fiser ut passelig mengde, vent bittelitt og lukk lokk med låsehaspe. Ett stykke kake! Har man 2 armer og passe igjen med fingre så klarer man å holde lokket og klemme på CO2 koblingen samtidig  :skitbra:
 
Hvis man trykksetter med co2, og kobler fra, for deretter å klemme ned poppetten i co2 koblingen og slippe av trykket igjen, repeter dette 2-3 ganger, og målt o2 i forhold til co2 i fatet er nok temmelig lik som hvis man bruker sikkerhetsventilen til samme metode.... det får være grenser for hvor fort o2 og co2 skiller seg. og det får være grenser for hvor nøye vi skal være også :)
Det er tross alt bare øl :)
 
Gasser som er blandet skiller seg aldri. I stedet så vil en få en diffusiv blanding mellom gassene som betyr at til lenger en venter til bedre blandet er gassene. Det er dermed ingen grunn til å vente.
 
Da har jeg bestilt nesten d samme som Hanaas, bare med 2 fat istede for 3 fra malzmuehle.de. De hadde ikke flere igjen av typen han bestilte, forsto det slik at jeg fikk 2 nye for samme prisen som 3 brukte.. Bestilling lagt inn 20. feb, mottatt idag! Synd jeg er på havet fram til neste onsdag.. :\ Da venter man på 4 fat fra lundteknik samt overgang til 425g co2-flaske derifra, så er man pågang! :)
 
Jeg skifta fra plastkraner i helga....var innom Bauhaus å kjøpte en 4mm. slange, tynnvegget myk og brukte ca. 2,5 mtr.
Virker som det går litt tett og det blir litt mye skum, bør jeg skifte til litt lenger og stivere slange, har Biltema / jula/ Clas Ohlson ?
 
Shons skrev:
Brynsj skrev:
Gahr skrev:
Men gassene blander seg jo, de lagdeles ikke.

My bad. Sant nok.
Målet må bli å sørge for tilstrekkelig høy konsentrasjon av CO₂ for å fordrive mest mulig av oksygenet i fatet.

CO₂ er tyngre enn O₂, men ikke som stein kontra bomull. Om man fyller fatet med CO₂, lar trykket stå mens man tar seg en kaffe (eller øl) og letter på trykket (etter la oss si 5min) så skal gassene ha separert seg tålelig bra. Gjenta 1 gang for å få med mest mulig.

Nå har jeg 0 peil på dette med trykksetting av fat, dette er bare kjemisk teori. Sist jeg var på brannslukkingskurs fikk vi demonstrert dette med vektforskjell i gassene her. Leder tok et Co2apparat, blåste ned i en halvstor kaffekopp, løfta koppen og "helte" den over et brennende stearinlys. Og lyset sluknet! :)

Jeg tipper det er temperaturforskjellene som fører til lagdelingen. Om jeg tenker riktig nå, så vil CO₂ som går fra væskefase til gassfase kreve ganske mye energi, og gassen som kommer ut vil være temmelig kald. Temperaturforskjellen danner en bariere som gjør at den ikke blander seg så lett. Derfor vil en kunne skille mellom lag av varm luft og kald CO₂ om man er forsiktig. Og det vil jeg tro er årsaken til at du kunne tømme CO₂ fra koppen. Alle har vel sett vanndampen som kondenseres når man bruker flytende nitrogen eller tørris, hvordan den kalde dampen går over kanten på beholderen og ned på bordet/gulvet og flyter utover. Dette skjer fordi den er kaldere enn luften rundt den.
 
Tilbake
Topp