Stc-1000 på kombiskap, forts på "Skal lage min første pilsner"

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Glem youtube filmen.

Kobler du termostetene på kjøle/frysedelen til kjølereleet på ver sin Stc-1000 kan da styre dem som du vil, du må og koble strøm til Stc-1000 og plugge inn kombiskapet.

Oddvar Demmo skrev:
Glem youtube filmen.

Kobler du termostetene på kjøle/frysedelen til kjølereleet på ver sin Stc-1000 kan da styre dem som du vil, du må og koble strøm til Stc-1000 og plugge inn kombiskapet.

Men hvis jeg gjør dette så kan jeg vel bare styre tempen innenfor den rangen som termostatene til kjøleskapet tillater?
Hvis jeg er bundet av den rangen så har jeg jo ikke noe bruk for STC-1000?!

Mener du at jeg kan koble STC-1000 direkte til termostaten og at når STC-1000 skrur at termostaten så slutter kjøleskapet automatisk med kjøling?
Hvordan gjør jeg i tilfellet en slik kobling, og hva skal jeg koblet skapet til, STC-1000 eller veggen?

Hvis jeg kutter ut ideen om kombiskap med to separate kjølerom, er det da bare å plugge kjøleskapet til STC-1000 og ferdig med det?

Termostaten i kjøleskapet er etter alle solemerker for unøyaktig.
Det en gjør er å stille denne på fullt (det kaldeste) og så la STC-1000 styre av/på påkjøleskapet.

Eirik Botten Eriksen skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Glem youtube filmen.

Men hvis jeg gjør dette så kan jeg vel bare styre tempen innenfor den rangen som termostatene til kjøleskapet tillater?
Hvis jeg er bundet av den rangen så har jeg jo ikke noe bruk for STC-1000?!

Mener du at jeg kan koble STC-1000 direkte til termostaten og at når STC-1000 skrur at termostaten så slutter kjøleskapet automatisk med kjøling?
Hvordan gjør jeg i tilfellet en slik kobling, og hva skal jeg koblet skapet til, STC-1000 eller veggen?

Hvis jeg kutter ut ideen om kombiskap med to separate kjølerom, er det da bare å plugge kjøleskapet til STC-1000 og ferdig med det?

Det er 2 ledninger som går inn på termostaten, disse to flytter du over til klemme 7 og 8 på Stc-1000, dermed bestemmer Stc-1000 temperaturen.
Hvis du vil la den ene delen av skapet være som det er gjør du ikke noe med den delen eller du styrer den og med en Stc-1000.

Du må og koble strøm på 1 og 2 på Stc-100 og plugge inn støpselet på skapet.
Men først må du bestemme deg for hva du vil :)

StoreMy skrev:
Termostaten i kjøleskapet er etter alle solemerker for unøyaktig.
Det en gjør er å stille denne på fullt (det kaldeste) og så la STC-1000 styre av/på påkjøleskapet.

Jo men da kommer jeg tilbake til det første problemet mitt. (Det står ikke i denne tråden da denne er flyttet ut av en annen tråd.) Nemlig at jeg helst vil bruke et kobiskap med kjøle og frysedel til å holde to forskjellige temperaturer samtidig. Kjøleskapsdelen skal f.eks ligge på 10-16*C, mens frysedelen skal ligge på 3-4*C, men det får jeg vel ikke til da.
Jeg tenker kjøleskapsdelen til fermentering og frysedelen til "kjøleskapskaldt" øl.

Jo mer jeg forsøker å finne ut om dette, jo mer virker det som at jeg må skrote kombiskap ideen og gå for to separate minikjøleskap i stedet. Sette de oppå hverandre og bruke temperaturkontroller på det ene.

Som nevnt før: Det du planlegger går fint om du har et skap med to motorer, men blir vanskelig om du har et med en motor.
Dersom du ha med to motorer må STCen kobles etter at strømmen er splittet for de to motorene, slik at den ene går som den har gjort mens den andre stryes av STCen. Antagelig vil det lønne seg å styre frysedelen med STCen. Dette fordi det kan blir vanskelig å få denne varm nok for vanlig kjøleskapsdrift.

StoreMy skrev:
Som nevnt før: Det du planlegger går fint om du har et skap med to motorer, men blir vanskelig om du har et med en motor.
Dersom du ha med to motorer må STCen kobles etter at strømmen er splittet for de to motorene, slik at den ene går som den har gjort mens den andre stryes av STCen. Antagelig vil det lønne seg å styre frysedelen med STCen. Dette fordi det kan blir vanskelig å få denne varm nok for vanlig kjøleskapsdrift.

Aha. Da tror jeg endelig jeg forstår hva du mener.

Hvis kombiskapet har to motorer så er disse pr. nå koblet til samme støpsel.
Splitter jeg den koblingen kan jeg sette på separate støpsler for hver motor, og koble STC'en på en av dem eller en STC på hver av dem.

Da får jeg bare takke for alle svarene, og for tolmodigheten som er blitt utvist ovenfor en kanskje litt for tungnem nybegynner.  :p

Finnast det i det heile kombiskap med separate kjølemaskiner for kjøl og frys?

Om du styrer heile skapet med ein STC-1000 og set kjøleskapet på 18ºC for alegjæring kan det jo hende at frysen vil holde ca passe temp. Justerast ev. med bedre eller dårlegare isolasjon om mogeleg.

protto skrev:
Finnast det i det heile kombiskap med separate kjølemaskiner for kjøl og frys?

Om du styrer heile skapet med ein STC-1000 og set kjøleskapet på 18ºC for alegjæring kan det jo hende at frysen vil holde ca passe temp. Justerast ev. med bedre eller dårlegare isolasjon om mogeleg.

Ja de dyrere varientene er satt opp slik.
Om de andre kun varierer temperaturen utfra en låst forskjell eller om de på et eller annet vis regulerer gjennomstrømingen av kjøleveske aner jeg ikke, men om det er uavhengige innstillinger må det være en eller annen form for fixfaxeri. Kjører en STCen på stikkontakten vil en imidlertid overstyre dette og ha av/på for hele skapet.

Egilct skrev:
Hei
Hva skjer med stc-100 når strømmen går, og starter etter noen timer ,må den stilles inn på nytt?

Nei - men hvis den var slått av da strømmen gikk slår den seg på igjen. Derfor plugger jeg alltid ut min når den ikke er i bruk.

Kombiskap med felles motor har vel gjerne en ventil på gassrøret pr. del som gjør at temperturen kan styres separat. Da vil det være mulig å styre hver del separat med STC-1000 regultorer, men det krever nok ett par releer til motorstyringen. Regulatorene vil styre hver sin ventil, men begge må styre kompressoren.

Hei
Skal uttak 7 og 8 som er kjøling,gå til spolen på kompresorren i kjøleskapet eller direkte støpselet?

Tilbake
Topp