STC-1000 vs kjøleskap termostat

N-4760 skrev:
Forstår det sånn at UT-200 ikke gjør det.

Vet ikke om det er ulike versjoner av UT200, men min holder på innstillingene ved strømbrudd i hvert fall. Har ikke tenkt noe over det, men hadde et par timers strømbrudd for et par uker siden, og fryseren min som er tilkoblet UT200 holder fremdeles 4 grader (og ikke -17 eller +10) ;)

Jeg fikk meg en liten overraskelse forrige uke. Har et par gjæringsskap stående i en utebod og har seks kasser øl stående i dem akkurat nå.
Når ettergjæringsperioden var over lot jeg bare ølet stå og plugget inn kjøleskapene uten å bruke STC-1000, tenkte at ølet bare kunne stå kaldt der inntil videre.
Utetemperaturen gikk vel ned mot 0 grader på natta så jeg tenkte det ikke skulle være noe problem, jeg tenkte at kjøleskapene sluttet vel å gå når temperaturen gikk under 4-5 grader.

Men dagen etter når jeg plugget inn STC'en for å sjekke temperaturen, var den i det ene skapet -4.2 grader  :eek:
Jeg trodde kjøleskapene var termostatstyrt, men det er de tydeligvis ikke?
Hva er det som styres med regulatoren i et kjøleskap, tiden kompressoren går?

Det gikk bra med ølet, ingen sprengte flasker, men det var vel helt på grensen tenker jeg.

Jeg fikk også samme "STC-1000" i posten fra Kina. Tenker også at den kan brukes til et kjøleskap for gjæring. Spesielt brukbart i min kjellerbod med ca 15 grader hele året, blir midt i mellom temp.

Hei, jeg er ny her på forumet og har noen spørsmål.
Det er litt "off topic"men.

Har endelig fått innvilget tappetårn på kjøkken benken. I den forbindelse trenger jeg å trekke ølslanger fra en ombygd fryesboks med STC-1000 i kjelleren og opp til kjøkkenbenken i første etasje (ca. 4-5 meter ølslange). Kunne tenkt meg å bruke en slik: http://www.divinity-systems.com/Trunk_Line_p/cdi232.htm . Er det noen som vet hvor en kan få tak i slikt er til lands? De fleste nettbutikkene som har denne sender ikke til norge.

Amarillo skrev:
Utetemperaturen gikk vel ned mot 0 grader på natta så jeg tenkte det ikke skulle være noe problem, jeg tenkte at kjøleskapene sluttet vel å gå når temperaturen gikk under 4-5 grader.

Men dagen etter når jeg plugget inn STC'en for å sjekke temperaturen, var den i det ene skapet -4.2 grader  :eek:
Jeg trodde kjøleskapene var termostatstyrt, men det er de tydeligvis ikke?
Hva er det som styres med regulatoren i et kjøleskap, tiden kompressoren går?

Det gikk bra med ølet, ingen sprengte flasker, men det var vel helt på grensen tenker jeg.

Hvordan er skapet koblet til STC en, kan det være at termostaten i skapet som styrte skapet uten STC en og dermed kjølte ned maks.
Det er ingenting som styres utenom kompressoren.

hejacobsen skrev:
Hei, jeg er ny her på forumet og har noen spørsmål.
Det er litt "off topic"men.

Har endelig fått innvilget tappetårn på kjøkken benken. I den forbindelse trenger jeg å trekke ølslanger fra en ombygd fryesboks med STC-1000 i kjelleren og opp til kjøkkenbenken i første etasje (ca. 4-5 meter ølslange). Kunne tenkt meg å bruke en slik: http://www.divinity-systems.com/Trunk_Line_p/cdi232.htm . Er det noen som vet hvor en kan få tak i slikt er til lands? De fleste nettbutikkene som har denne sender ikke til Norge.

Hei.

Jeg bruker Jetcarrier til de som ikke sender til Norge. Logg deg på https://www.jetcarrier.com/default.asp og følg instruksene. Da får du en adresse i New Jersey og kan velge om du skal ta hjem det du bestiller med fly eller båt. Har brukt dette i mange år.

Thomas.

Oddvar Demmo skrev:
Hvordan er skapet koblet til STC en, kan det være at termostaten i skapet som styrte skapet uten STC en og dermed kjølte ned maks.
Det er ingenting som styres utenom kompressoren.

STC'en var ikke koblet inn, det var kun kjøleskapet som stod på.
Spørsmålet mitt var hva det er som bestemmer temperaturen i et vanlig kjøleskap?
Jeg trodde det var termostatstyrt, men det er det tydeligvis ikke ettersom temperaturen gikk ned til -4.2 grader.
Det vil si at temperaturen inne i skapet er avhengig av temperaturen utenfor.

Det er termostat på kjøleskaper, men den kan ha klikket så temperaturen i skapet blir feil eller at det er stil på laveste som også bruke medføre at det fryser i kjøleskapet. Å stille skapet på laveste temp er vanlig når STC brukes derfor spurte jeg om hvordan det var koblet og det er få her som bruker kjøleskap uten "modding".

Oddvar Demmo skrev:
Det er termostat på kjøleskaper, men den kan ha klikket så temperaturen i skapet blir feil eller at det er stil på laveste som også bruke medføre at det fryser i kjøleskapet. Å stille skapet på laveste temp er vanlig når STC brukes derfor spurte jeg om hvordan det var koblet og det er få her som bruker kjøleskap uten "modding".

Det var ikke stilt på lavest, ca midt på.
Jeg tror egentlig ikke dette kjøleskapet har termostat, det er et gammelt skap fra 80-tallet og jeg tror at regulatoren i skapet bestemmer hvor mye kompressoren skal gå.
I konstant romtemperatur fungerer dette helt fint, man finner ut hvor regulatoren skal stå ut fra hvor kaldt det er i skapet.
Men ved varierende temperatur utenfor skapet vil temperaturen inne i skapet variere på samme måte.

I såfall vil det jo funke flott med en stc, bare skru regulatoren så kaldt som mulig, og plugg i kjøleskapet via stc'en :)

Ikke gjør noe med termostaten, den utgjør litt ekstra sikkerhet i tilfelle stc skulle henge seg opp. Noen kjoleskap kan klare å bunnfryse ølet.

TorsteinO skrev:
I såfall vil det jo funke flott med en stc, bare skru regulatoren så kaldt som mulig, og plugg i kjøleskapet via stc'en :)

Ja, nå var ikke dette egentlig et spørsmål da, bare noe jeg opplevde som litt merkelig.

Vart litt SKRÆMT når jeg nesten sprengte 4 kasser nylaget øl på grunn av kulde  :horror:

Tilbake
Topp