STC 1000

Hei!
Er det noen som bruker termostat STC 1000?
Jeg har kjøpt en på Ebay, montert den i en boks og koplet til kabler og sensor.
Den viser den omkringliggende temperatur og jeg har stilt inn F1 til 20 gr c, fabrikk innstilling er 10 gr c.
Det øvrige F2-F3-F4 er fabrikkinstilling, men jeg får ikke i dette tilfelle en liten ovn til å virke.
Skal ha den i en fryseboks, for gjæring og lagring.
Må jeg kople både varme og kulde for at den skal virke.
Jeg hører releene slår inn over eller under innstilt temp.
Noen som kan gi meg tips, er det noe jeg gjør feil eller kan det være feil på termostat?
Takknemlig for litt hjelp.

Fungerer fint de, og hører du releene slår til, så er den sikkert i orden.

Hvordan gir du strøm til ovnen?, du får jo ikke strøm ut der, siden det er bare et rele/bryter inni den.
Jeg bruker min bare på kjøling, og det fungerer glimrende.

neslekkim skrev:
Fungerer fint de, og hører du releene slår til, så er den sikkert i orden.

Hvordan gir du strøm til ovnen?, du får jo ikke strøm ut der, siden det er bare et rele/bryter inni den.
Jeg bruker min bare på kjøling, og det fungerer glimrende.

Joda jeg høre releene slå både for varme og kulde. Er ikke releutgangene strømførende?
Jeg har for øyeblikket ikke noe å måle med.

Jeg bruker også denne, men også kun til kjøling. Vært kjempefornøyd så langt. Absolutt verdt sine 150 kr...

Stig A skrev:
Jeg bruker også denne, men også kun til kjøling. Vært kjempefornøyd så langt. Absolutt verdt sine 150 kr...

Kjører min nå på 11 grader på kjøleskapet, og har bare justert temperaturen, samt avviket, til 1grad.
Det som kanskje er litt kjipt er at avviket du setter opp er ikke +/- men bare +.. dvs, den kjøler ned til 11 grader, stopper kompressoren, når skapet så når 12 grader så starter den igjen, den lar den ikke kjøle ned til f.eks 10 grader, for så å ha et totalt 2 graders spillerom, som ville holdt kompressoren mer i hvile.
Men nå er jo ikke dette en PID heller da.. :)

Har noen koblet en slik inn på selve kretsen på en fryser eller kjøleskap?, lar det seg gjøre?, eller er det ett fett om du kobler strømmen på skapet istedet?, tenker på slitasje, om man ødelegger kompresoren raskere eller ikke.

Har en på vei i posten, gleder meg til å få den på plass.

Jeg hadde intrykk av at det var +/-. Du kan ikke evt sette 10 grader og avvik på 2 grader? Det vil jo bli det samme som 11 +/- 1, derom det bare er pluss. Eller?

Hender blant at kompressoren kjøler mer, slik at etter at den er slått av på 11 grader, så synker temperaturen enda mer, og da slår den på varme-releet. (som jeg ikke har noe tilkoblet da)

Men det duger i massevis, er ikke helt sikker på hva slags temperatur jeg helst bør ha i ølskapet heler da, håper 11-12 bør være rimelig ok.
Men jeg kunne jo selvsagt ha justert opp til 2 grader så den hadde fått et større spillerom på den måten, er vel... et fett..

Du kan sette forsinkelse på innkobling da. Har satt min til å forsinke 10 min mellom hver gang den kan starte. Så man ikke risikerer at kompressor akkurat har stoppet, man åpner skapet slik at temp øker og kompressor slår seg på umiddelbart. Dette skal etter sigende være drepen for kompressorer.

Jeg skal bare få tak i litt koplingsmateriell, men jeg har tenkt å kople den til en fryser og der vil jeg benytte både varme og kulde, så får vi se hvordan det funker. Men er det noen som vil kommenter bruken høre jeg gjerne.

Kristian L skrev:
Har en på vei i posten, gleder meg til å få den på plass.

Jeg hadde intrykk av at det var ±. Du kan ikke evt sette 10 grader og avvik på 2 grader? Det vil jo bli det samme som 11 ± 1, derom det bare er pluss. Eller?

Du kan sette en temp det kobler inn på, og en temp det skal koble ut på. Men som sagt bruker jeg det kun med kjøling. Kjøler ned til et punkt, kobler ut, så starter det igjen når tempen har steget opp til satt nivå. Bruker 3 grader forskjell for at ikke skapet skal stoppe og starte hele tiden.

Per N skrev:
Jeg skal bare få tak i litt koplingsmateriell, men jeg har tenkt å kople den til en fryser og der vil jeg benytte både varme og kulde, så får vi se hvordan det funker. Men er det noen som vil kommenter bruken høre jeg gjerne.
Står frysen inne eller ute i garasje eller lignende? Min står inne så da trenger jeg kun kjøling, oppvarming skjer av seg selv via kuldetap over en tid. Tar vel ca 4 timer med kuldetap å øke 3 grader. Så kjøler det ned igjen på ca 10 min.

Stig A skrev:
Per N skrev:
Står frysen inne eller ute i garasje eller lignende? Min står inne så da trenger jeg kun kjøling, oppvarming skjer av seg selv via kuldetap over en tid. Tar vel ca 4 timer med kuldetap å øke 3 grader. Så kjøler det ned igjen på ca 10 min.

Ja frysen står ute i eget bygg, og i første omgang ville jeg bruke den for gjæring av en ale. Senere tenkte jeg å bruke den til å holde ølet kjølig. Det var iallefall tanken.

Stig A skrev:
Du kan sette forsinkelse på innkobling da. Har satt min til å forsinke 10 min mellom hver gang den kan starte. Så man ikke risikerer at kompressor akkurat har stoppet, man åpner skapet slik at temp øker og kompressor slår seg på umiddelbart. Dette skal etter sigende være drepen for kompressorer.

Hm, 10 minutter?, hvordan fikset du det?, er det F3?

neslekkim skrev:
Stig A skrev:

Hm, 10 minutter?, hvordan fikset du det?, er det F3?
F3 ja.Kan stille forsinkelse mellom 1 og 10 minutter.

ah, lurte åp hva det betydde dette med compressor delay, justert til 10 minutter nå, så får jeg se hvor mye temperaturvandring det blir.

Hvis du synes skapet starter og stopper i utide kan du forsøke å flytte sensoren. Tape den på fatet eller lignende, tempen i skapet endrer seg mye raskere enn i væsken. Tar noe tid før væsken stiger 1 grad kontra luften i skapet.

jeg taper sensoren til gjæringskaret, og har satt timerfunksjonen til 2 minutter på min stc1000.
kjøleskapet starter og stopper mindre enn det som brukes til mat  ;D

Jeg har et gammelt ratskap, det er kaldere på yttersiden enn inni  :(

Er jo forsåvidt en nødløsning til jeg finner en passende fryser.. når jeg får tak i det, så blir dette gjærskap.. er plane, om det ikke har parkert da.

Det bråker jo noe inni gampen også, røret bak gnisser i denne rista bak på skapet, forsøkte å pakke det inn med noe greier, men da ble det bare værre..

Tilbake
Topp