Jeg spekulerer fælt på å gå bort fra thermowell. Det blir mye roligere "frekvens" med thermowell, men ser at karkanten får ganske store svingninger før tempkorrigeringen når inn til thermowellen. Opp mot +/- 1.5C... Det synes jeg er for mye, selv om det er i utkanten. Jeg har ikke målt andre plasser i vørteren nei. Kun der hvor gjærlås står i Europris bøtter og karkanten. Som nevnt en annen plass så er det et lite "men" ved å bruke karkanten òg. Da er vørtertemperaturen ved thermovellen ca en snau grad over eller under karkanten, avhengig om det er kjøling eller varming på gang.
For å konkludere litt... Thermowell fungerer best utstyrsmessig.. men vet ikke hvor mye relativt store svingninger i vørteren helt ute ved karkanten betyr for gjæringen. Kan liksom ikke tenke meg at det optimalt. Det vet sikkert du Bernt mye mer om enn meg.. Mulig det bare er flisespikkeri, og helt irrelevant.
For å konkludere litt... Thermowell fungerer best utstyrsmessig.. men vet ikke hvor mye relativt store svingninger i vørteren helt ute ved karkanten betyr for gjæringen. Kan liksom ikke tenke meg at det optimalt. Det vet sikkert du Bernt mye mer om enn meg.. Mulig det bare er flisespikkeri, og helt irrelevant.