Stc1000+

Right. Tror jeg begynner å få oversikt. Dette skal bli artig. Var like før jeg bestilte den touch-skjermen du linket til, bare fordi det virker morsomt, uten noe bruksområde for den men.
 
..., og som du kan se via lenken, har jeg hatt kommunikasjonsbrudd i går natt. Dette er grunnen til at jeg ikke legger ut koden / Sketchen enda. Jeg ønsker litt mer robust kode....

Kan et problem være at du henter strøm til ESP8266 fra 3.3V porten på UNO'en? Den er oppgitt til å levere max 50mA, mens transceiveren trenger opptil 200mA ved sending ( http://wiki.iteadstudio.com/ESP8266_Serial_WIFI_Module#Electronic_Characteristics ).

Takk for nyttig post; den wifi modulen var nytt for meg.
 
Jeg er også plaget med brudd i trådløs kommunikasjon. Garasjen ligger et stykke fra huset. Så jeg fant ut at arduino har "watcdog". En timer som kjører hardware reset hvis den henger. Starter watchdog først i loopen. Hvis noe henger så går timeren ut og alt starter om igjen.
 
Kan et problem være at du henter strøm til ESP8266 fra 3.3V porten på UNO'en? Den er oppgitt til å levere max 50mA, mens transceiveren trenger opptil 200mA ved sending.
Det er skrevet mye om at ESP'n ikke kan kjøres med strøm direkte fra UNO'n. Etterhvert kom jeg over en del som hadde testet direkte, og jeg har ikke funnet noen som har fått enheter ødelagt. Vi snakker om svært rimelig utstyr, så jeg lot det stå til...
Jeg har kjørt kontinuerlig logging i flere uker, og den har falt ut av nettet tre ganger. Dette er mindre enn mye av mitt øvrige WiFi utstyr (har en aldrende router som skaper problemer).
Jeg kan derfor ut fra min observasjoner ikke si at det er pga direktekobling på UNO som er årsaken.
Jeg kommer til å legge inn en PING hver minutt i koden. Dersom den misser på ti PING, rebooter den. Dette går jo utrolig fort, så hvorfor ikke :)
 
Starter watchdog først i loopen. Hvis noe henger så går timeren ut og alt starter om igjen.
Kult :) Den skal jeg se på. Jeg tror imidlertid ikke det er heng hos meg siden den rapporterer helt fint med endrede verdier på displayet. I tillegg ser jeg at WiFi modulen sender (blinker blått).
I tillegg til PING kontroll, planlegges herved en Watchdog :)
 
Sist redigert:
Kan et problem være at du henter strøm til ESP8266 fra 3.3V porten på UNO'en? Den er oppgitt til å levere max 50mA, mens transceiveren trenger opptil 200mA ved sending ( http://wiki.iteadstudio.com/ESP8266_Serial_WIFI_Module#Electronic_Characteristics ).

Takk for nyttig post; den wifi modulen var nytt for meg.
De kina-arduinoene mine tror eg har regulatorer som leverte 150mA på 3v3 rail; men mye rart fra kina ja, så helt klart noe å være obs på om ting ikkje oppfører seg! Om det ikkje er en sw bug, kan du sette på noe kondensatorer og se om det blir bedre av det.
 
Er dette settet ok til å begynne med?.
Det ser ikke helt ulikt ut det jeg kjøpte når jeg startet. Fin start. Deretter kjøpte jeg en hel haug med sensorer som jeg trolig ikke kommer til å få brukt for :)
... så - hva skal du lage ?... Jeg sakser under litt fra mine andre innlegg - slik at du får en tilpasset anbefaling for en startpakke 'Brygge-style'
* temperaturprober som passer til Arduino. Eksempelvis disse Waterproof DS18b20 temperature probe - 4 stk for seriekobling.
* 4k7 resistor siden temperaturproben trenger dette.
* Dupont kabler gjør all kobling av Arduino og sensorer mye enklere. Denne pakken inneholder alle variasjoner av han-hun
* 'Pin Head' kontakter for å gjøre en manuell kobling mot STC'n enkelt dersom du skal flashe den riktige versjonen (v.1,0 / v.1.1)
* ESP8266 WiFI transciver - for å koble din Arduino til nettet ditt trådløst. Jeg har kjøpt to av disse
Med dette kommer du langt, og du kan lage ting du faktisk kan bruke i bryggeriet ditt :)
 
Sist redigert:
Takker!
Ikke helt klart for meg ennå hvor langt jeg kommer til å gå. Men logging er interessant, styring er interessant når det kan gjøres til slike priser.
Er vel bare DIY fanatiker. Bygd huset mitt, bygd om endel våpen, bygd båt(skjærgårdsjeep og kajakker i karbon etc), bygger bryggeri, lager akkurat nå mottrykksfyller.. glemte sikkert litt
 
Fase to:
Jeg har utvidet min Arduino portefølje. Har kjøpt Arduino Nano da den har både 5v og 3,3v (som UNO) - samt at den er liten. Jeg gjør alle mine primære tester på UNO, så kodene mine fungerer selvfølgelig også der :)
Dagens versjon logger med tre Temp-probe, men koden er dynamisk og skalerbar. Man kan tilsette så mange Temp-førere man ønsker på samme ledning - svært rimelig :)
Jeg bruker fremdeles thingspeak.com som skytjeneste. Den samler alle data og har også enkel publisering av data. Den håndterer derimot ikke flere datasett / prober i samme graf.
Det gjør derimot highcharts.com. En utrolig kul tjeneste med uendelig mange muligheter som også henter data fra min skytjeneste automatisk. Jeg har nå en 'fork' (omkodet) av denne for celsius og europeisk tidsangivelse. bb.sevland.no. Jeg har kun data for ett døgn nå, men mer kommer...
I 'arket/siden' kan data manipuleres på mange måter. Grafer kan aktiveres/deaktiveres og tidsangivelser angis på mange måter.
Neste steg er en kobling mot min STC-1000+ hvor angivelse av hvorvidt varme/kulde/ingen aktivitet kommer fra denne.
Jeg nærmer meg publisering på DIY :)
http://bb.sevland.no
 
Tilbake
Topp