Oppdatert: 22.02.2016
Det er skremmende enkelt å flash'e disse enhetene. Det største hinderet er å starte / komme i gang. Jeg vil påstå at de aller fleste av leserne her vil få det til selv. Jeg skal ikke legge skjul på at det var med skrekkblandet fryd jeg selv åpnet og flashet min første enhet, men bruksanvisningene er mange og bra. Jeg anbefaler sidene til Mats Staffansson som har laget programvaren til STC-1000+. Hovedsiden ligger på
GitHub med en egen
User Manual
Prosessen gjennomføres i fire steg.
Kjøp utstyr
For dem som ønsker å prøve, har jeg laget en liste over hva dere trenger.
STC-1000 - mange har fått
riktig versjon fra denne
leverandøren. Mats anbefaler også denne
leverandøren fra AliExpress som angir riktig versjon på sidene sine (STC-1000 A400-P version). Fordelen med den siste er at du kan heve kjøpe dersom du får feil versjon på en enkel måte.
Selv om du skulle være uheldig å få en som ikke kan flashes, har du fremdeles en fremragende enhet.
Pris: 16 - 19$ - ca 150,- NOK
Arduino Nano - du kan også benytte andre Arduino enheter. Det finnes etter hvert mange...
Jeg handler herfra
Pris: 2,00$ - 17,- NOK
Dupont kabler gjør all kobling av Arduino mye enklere. Kjøp forskjellige konfigurasjoner (han-han / han-hun / hun-hun).
Jeg handler herfra.
Pris: 2,00$ - 17,- NOK
Første gang jeg flashet brukte jeg lang tid på den første enheten. Grunnen var at jeg satt med en følelse av at jeg hadde gått glipp av noe viktig siden det var så enkelt... Andre gang jeg flashet, brukte jeg 5 minutter.
Installer Arduino
Etter at du har fått utstyret i hus, er du klar for å installere softwaren til din Arduino. Vi snakker om to typer Arduinosoftware. Den første er for å kommunisere fra din pc til din Arduino. Den andre er softwaren (kalt en Sketch) som Arduinoen skal overføre til din STC i en prosess som kalles Flash / Flashing av STC-1000.
Først må vi installere softwaren på din pc for å få kunne 'snakke' med din Arduino. Den ligger via
http://arduino.cc/ . Her finner du både software og masse god informasjon om forskjellige Arduinoprosjekte.
Sett verdier og lag en Sketch
Mats sin nye og forenklede
Web browser profile editor / http://goo.gl/z1KEoi
Han har etterhvert laget flere versjoner av denne programvaren, så du må velge hvilken versjon du ønsker. Er du usikker, velger du den øverste ; STC-1000+ og Vanilla version. Påse at Celcius er valgt.
Du skal nå 'lage' og overføre Sketch'en som skal overføres til din STC-1000. Her setter du hvilke personlige innstillinger du ønsker å ha på din STC-1000. Disse verdiene styrer hvordan STC'en kontrollerer ditt kjøleskap / gjæringskammer, men også temperaturvariasjoner (totalt 6 forskjellige) du ønsker å benytte (se grafeksempler under).
Alle disse verdiene kan endres i ettertid, men det er en god ide og legge det inn i dette steget. 'Knotting' i etterkant er mye mer arbeidskrevende. Under ser du mine verdier. Disse må du teste for ditt oppsett. Tanke min er at jeg har en gjæringskurve for Ale (Pr0 / Profile0), og en for Lager (Pr1 / Profile1). Disse vil jeg gjøre små endringer på direkte på enheten ved behov. Hovedfordelen med å gjøre disse innstillingene nå og ikke på selve enheten i ettertid, er at du får en grafisk fremstilling som gjør dette lettere.
Tidligere laget jeg mange gjæringskurver som jeg aldri benyttet. Jeg har derfor laget tre profiler som jeg bruker dersom jeg kun skal ta karet forsiktig opp (Pr2) eller ned (Pr4) i temperatur før gjæringskaret flyttes til annet gjæringskammer. Pr3 brukes dersom jeg flytter et gjæringskar fra 'romgjæring' og kun skal kjøre ColdCrash. Pr5 er tom, og jeg bruker denne til alle andre ting jeg ønsker å gjøre.
Nederst på siden finner du
knappen, som legger alle innstillingene dine riktig inn i Sketchen, og du kan da åpne denne i Arduino direkte, eller du kan lagre koden før du laster den inn på din Arduino. Du vil trolig få noen meldinger om at koden må ligge i en mappe av samme navn, og dette svarer du bare ja på... Dette gjelder forøvrig for alle Sketcher...
Flash STC-1000 til STC-1000+
Du har nå kjøpt utstyr, installert Arduino-softwaren, laget din egen Sketch, og lastet den inn på din arduino. Nå er tiden kommet for å legge Sketchen fra Arduinoen og over på din STC-1000. Dette kan du gjøre på flere måter, men min foretrukne metode er å endre litt på koden slik at dette går helt automatisk. Følgende linjer finner du i Arduino Sketchen din fra linje 35 til 45. Dersom du allerede har lastet denne opp på din Arduino, må du laste den opp igjen. Det er kun 4 kodelinjer siden alle linjer som starter og slutter med /* */ er hjelpetekst som Arduinoen ikke bryr seg om.
Den første sier at vi ikke vil ha med Fahrenheit. Denne kan også deaktiveres i koden, men jeg er alltid redd enheten skal gjøre noe tull og starte i F, og da kan jeg like godt ta den bort.
Den neste sier at vi ønsker å ta med Celsius...
Den tredje er skrudd av da vi ikke vil ha automtisk innlasting av F
Den fjerde sier at vi ønsker automatisk innlastning av C. Dette betyr at straks alle koblinger er klar, starter lasting av koden uten at vi trenger å gjøre annet enn å passe på at ledningene sitter riktig.
Kode:
/* Set to 0 to omit Fahrenheit version from sketch */
#define INCLUDE_FAHRENHEIT_HEX_DATA 0
/* Set to 0 to omit Celsius version from sketch */
#define INCLUDE_CELSIUS_HEX_DATA 1
/* Set to 1 to enable automatic upload of Fahrenheit version */
#define AUTOMATIC_UPLOAD_FAHRENHEIT 0
/* Set to 1 to enable automatic upload of Celsius version */
#define AUTOMATIC_UPLOAD_CELSIUS 1
Det vanskeligste med flashingen, er å få kontaktene til å sitte under hele flash'en. Dersom du skulle glippe, er det bare å starte forfra. Bildet over viser hvor de enkelte koblingene skal, men jeg velger å flashe fra undersiden. Skrap av kontaktene da de ofte har et belegg.
Under har jeg foretatt en enkel flash med en STC uten modifikasjoner. Vanligvis lodder jeg inn en kabel slik at jeg kan flashe uten å måtte demontere enheten.
Mange muligheter...
Dersom du velger å kjøre oppgradering uten at dette skjer automatisk, får du masse veiledning om hva du skal gjøre via
brukermanualen og pc-skjermen.
Dersom du er passe flink med en loddebolt, anbefaler jeg å lodde de 5 Dupont kablene fast i STC'en. Bruker du
han-hun Dupont kabler på 20cm, rekker de langt ut av STC'n. På bildet har jeg brukt 10cm. Neste gang du skal oppgradere den, eller laste inn nye gjæringsprofiler, trenger du bare tilgang til enheten uten å måtte skru fra hverandre alle ledningene og demontere hele graia
Temperaturlogger
Du har nå en STC-1000+, og en Arduino som du kan benytte til andre ting. Selv om jeg kontrollerer gjæringen med en STC-1000+, ønsker jeg en logg over den faktiske temperaturen på gjæringskaret. Jeg har derfor programmert en Arduinologger som bruker en eller flere temperatursensorer og
publiserer resultatet (via WiFi) på en skytjeneste som jeg har tilgjengelig på internett (pc/mobil).
Som en videreutvikling av dette, har jeg også laget en Temperaturlogger som kun bruker en ESP8266 brikke (uten Arduino). Du finer mer om denne på
http://templogg.no
For innkjøpsliste og DIY for temperaturloggeren, gå til posten :
Temperatulogging med Arduino
Lykke til
Morten