Stc1000+

Hei fikk min STC-1000 - A400_P Versjon 1.1 i posten i dag, er det noen som har mulighet å flashe den for meg? bor i Lofoten men det er ingen hindring;)

ImageUploadedByTapatalk1423316847.326300.jpg
Tre nye STC1000 ankom i dag. Fremdeles den flashbare versjonen A400_P v. 1.1 fra samme sted som anbefalt tidligere i tråden

Det der er nok en smart ting. Slippe å åpne den og dille "hele tiden". Jeg mangler en egnet, fin boks nå, så blir det samme patent her i gården, bare med en plugg av et eller annet slag montert i boksen. Så er det bare å ta med seg en flyttbar EDB-terminal ut i garasjen og plugge inn arduen og laste over nye profiler etc.

Men - når det gjelder profiler - jeg er litt forbløffet, egentlig, over at det ikke har dukket opp en nettside med noe delingsopplegg for gjæringsprofiler ennå. Det virker, for meg, som en naturlig effekt av et så genialt produkt som 1000+ at noe slikt burde oppstå, hehe. En side der folk, hvis de har hatt bra erfaring med f.eks. en IPA, med Safale-05 på XX grader i XX dager osv, kan slenge ut denne profilen og info om ølen de brukte den på. Kanskje litt snever målgruppe, men likevel ikke - det virker jo som om "alle" har en håndfull flashede enheter liggende...

Men - når det gjelder profiler - jeg er litt forbløffet, egentlig, over at det ikke har dukket opp en nettside med noe delingsopplegg for gjæringsprofiler ennå.
Jeg fant en side hvor du kunne generere flere profiler via et grafisk grensesnitt, men finner den ikke i farten.
Meningen var da at du kunne laste den opp via Arduino. Genial løsning med grafikk - og greier for alle innlastede profiler. Den er et godt utgangspunkt for videre deling.
Jeg planlegger en 'how to' siden dette var nytt for meg med lodding inn på STC'n

Ja, jeg har sett den siden. Den generer HEX-verdiene, så kan man slenge dem rett inn når man flashet. Men det blir ikke det samme som det jeg snakker om ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er en av dem, ja. Men den funker muligens ikke med siste firmware, for nå er det bare fire profiler og en ekstrafunksjon.

Men uansett - det JEG snakket om, var en side der man kan dele vellykkede profiler med andre. Ikke en side der man lager dem, i den forstand.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror kanskje ikke det er så behov for å dele profiler egentlig. Gjæring er jo avhengig av hvordan vørter er sammensatt og mesket, og ens eget bryggeris profil. Det som er topp for en kan treffe litt på siden for en annen. Men kan kanskje fungere som en strart..

Kan den flashes fra RasPi?
Du kan nok få til å laste arduino firmwaren inn på et arduino kort og åpne en serieterminal for å flashe STC'en din. Men om du vil hoppe over Arduino så blir det nok litt mer bry, men burde være mulig å tilpasse arduino koden til å kjøre bit banging direkte fra RasPi.

Men du får en arduino pro til under 20kr, og en motstand mellom tx/rx så burde 5v/3.3v ttl gå greit uten noe usb-ttl adapter, selv om det ikkje koster allverden det heller.

Jeg har fulgt denne tråden med stor interesse. Om ikke lenge skal jeg i gang med å lage glykolkjøleanlegg til mine 300l vvbereder gjæringstanker. Sånn rent bortsett fra Logging, fancy grafer osv hva tror ekspertene vil fungere best til å styre pumpene som skal pumpe glykolen? En PID, eller en stc1000+?

Obs: ønsker å holde lavest mulig nerdekoeffisient på opplegget, da det ikke bare vil være jeg som styrer med dette ( no offence Palle).
Litt seint svar, men tok sin tid å prosessere hele tråden! Siden du spør hva som vil fungere best så ville eg sagt PID kontroll med 4-20mA output og reguleringsventil med 4-20mA input. Men det er ikkje den bililge utgaven. Ofrer du "litt" nerdekoeffisient kan du kanskje kutte kosten litt og tilpasse en rimelig motorstyrt kuleventil, men min er fremdeles work-in-progress..

Da er mine fire på vei hjem fra Kina, Håper dete er rett versjon og at de lar seg flashe.
Noen i Hamar/Bumunddal området som kan flashe de?

Et annet spørsmål, er det mulig å "fjernstyre" disse? Holder på med oppsett med PLS og litt snacks, og tenker det hadde vært greit å kunne sette og logge STC'n fra/til PLS/PC og feks få opp alarmer til PLS hvis noe i gjære :p

Sist redigert:
Jeg har fulgt denne tråden med stor interesse. Om ikke lenge skal jeg i gang med å lage glykolkjøleanlegg til mine 300l vvbereder gjæringstanker. Sånn rent bortsett fra Logging, fancy grafer osv hva tror ekspertene vil fungere best til å styre pumpene som skal pumpe glykolen? En PID, eller en stc1000+?

Obs: ønsker å holde lavest mulig nerdekoeffisient på opplegget, da det ikke bare vil være jeg som styrer med dette ( no offence Palle).

Hei Bård, skal i gang med det samme etterhvert. Legger du glykolkjølingen i tanken eller rundt den?
Lars-Einar

gadgetinfinite leverte ytterligere 2 stk A400_P v1.1 i går. Imponert bestillt 10. februar, levert 17. midt oppi kinesisk nyttår..!

Eg tenker forøvrig å kjøpe inn noen STC-1000 som er "feil", men billig utganspunkt for display, knapper og strømforsyning; så om noen i bergensområdet sitter med "feil" type de vil bli kvitt mot et skambud kan eg ta 2 stk istedenfor å kjøpe disse til 8.99 AUD?

Hvis du tenker på de knappene som er på STCene, så hadde jeg heller bare kjøpt dem for seg selv. Det gjelder forsåvidt det meste inni de boksene. Jeg kjøpte en pose med slike knapper for et års tid siden. Tror jeg betalte 12 kroner inkl. frakt, eller noe sånn. eBay er herlig (og litt farlig) når man driver med Arduino og slikt...

Tilbake
Topp