Hannaas
Norbrygg-medlem
Jeg gjør det slik nå, bare for å ha litt kontroll på hvordan de forskjellige sensorene virker.
Den som strå i gjærlåsen stapper jeg ned i en rustfri probe fyllt med Starsan. Den står ca 10cm fra kantan av karet og 5-7 cm ned i vørteren. Står løst i hullet. Det er denne som er "master" og styrer skapet, altså STCèn sin.
Etter at jeg gjorde det slik er skapet inne ca hver tredje time og kjøler(pils). Når jeg hadde isolert probe på utsiden av karet var skapet i gang 4 ganger i timen. Så det hele går mye roligere med probe midt i vørteren.
I tillegg har jeg en sensorer som logger tempen i karkanten, isolert, slik som vi pleier. Det rare er at den i gjennomsnitt faktisk er nesten en grad lavere enn den inne i karet.. (probene er kalibrert)
Utenom det har jeg en referanse i et vannbad bare for å måle lufttemperaturen i skapet.
Det er jo ikke nødvendig med alt dette, men det gir meg litt forståelse hvordan de forskjellige oppfører seg i forhold til hverandre.
Det hadde vært morsomt å se noen grafer med de ulike temperaturmålingene på, når du først er i gang. En graf sier mer enn tusen tall.
Litt overraskende at det er så stor forskjell på proben midt i ølet, og den isolerte på utsiden av karet. Har du kalibrert sensorene i forhold til hverandre, eller eventuelt kompensert for målefeilen?
Og takk til @FrankD! Dette rykket raskt opp i køen for kommende bryggeprosjekter!