Stc1000+

Jeg gjør det slik nå, bare for å ha litt kontroll på hvordan de forskjellige sensorene virker.

Den som strå i gjærlåsen stapper jeg ned i en rustfri probe fyllt med Starsan. Den står ca 10cm fra kantan av karet og 5-7 cm ned i vørteren. Står løst i hullet. Det er denne som er "master" og styrer skapet, altså STCèn sin.

Etter at jeg gjorde det slik er skapet inne ca hver tredje time og kjøler(pils). Når jeg hadde isolert probe på utsiden av karet var skapet i gang 4 ganger i timen. Så det hele går mye roligere med probe midt i vørteren.

I tillegg har jeg en sensorer som logger tempen i karkanten, isolert, slik som vi pleier. Det rare er at den i gjennomsnitt faktisk er nesten en grad lavere enn den inne i karet.. (probene er kalibrert)

Utenom det har jeg en referanse i et vannbad bare for å måle lufttemperaturen i skapet.

Det er jo ikke nødvendig med alt dette, men det gir meg litt forståelse hvordan de forskjellige oppfører seg i forhold til hverandre.

Det hadde vært morsomt å se noen grafer med de ulike temperaturmålingene på, når du først er i gang. En graf sier mer enn tusen tall. :D

Litt overraskende at det er så stor forskjell på proben midt i ølet, og den isolerte på utsiden av karet. Har du kalibrert sensorene i forhold til hverandre, eller eventuelt kompensert for målefeilen?

Og takk til @FrankD! Dette rykket raskt opp i køen for kommende bryggeprosjekter!
 
Her er graf. Jeg skrudde den ned en grad dag tidlig i 8-tiden. Ikke se på siste peaken. Det var proben som datt ut av litermålet nå jeg tok bilder. Masterproben inne i karet har jeg ikke graf på, da den jo står på STC`en, men den er i gjennomsnitt nesten en grad over. Det er jo for såvidt forståelig da vørter nær karkanten først blir påvirket av temperaturendring.

Edit: Skrudde den forøvrig ned en grad i går kveld ca 20:30 også. (På veg mot 4C)
graf.jpg
 
Jeg gjør det slik nå, bare for å ha litt kontroll på hvordan de forskjellige sensorene virker.

Den som strå i gjærlåsen stapper jeg ned i en rustfri probe fyllt med Starsan. Den står ca 10cm fra kantan av karet og 5-7 cm ned i vørteren. Står løst i hullet. Det er denne som er "master" og styrer skapet, altså STCèn sin.

Etter at jeg gjorde det slik er skapet inne ca hver tredje time og kjøler(pils). Når jeg hadde isolert probe på utsiden av karet var skapet i gang 4 ganger i timen. Så det hele går mye roligere med probe midt i vørteren.

I tillegg har jeg en sensorer som logger tempen i karkanten, isolert, slik som vi pleier. Det rare er at den i gjennomsnitt faktisk er nesten en grad lavere enn den inne i karet.. (probene er kalibrert)

Utenom det har jeg en referanse i et vannbad bare for å måle lufttemperaturen i skapet.

Det er jo ikke nødvendig med alt dette, men det gir meg litt forståelse hvordan de forskjellige oppfører seg i forhold til hverandre.

IMG_20140916_112937%20%28Custom%29.jpg
Bilde av selve problem, takk:) så smart ut!
 
"En rustfri probe fylt med starsan" - er dette bare et vanlig rør som er tett i en ende, eller noe som er spesielt beregnet for formålet?
 
Sist redigert:
Vanlig rør tett i ene enden ja. Skal se om jeg finner linken. Starsan fordi jeg vil ha proben i veske og ikke i luft, for å få god termisk kontakt med vørteren. Starsan fordi jeg ikke vil ha gugge oppi der, om jeg skulle være uheldig å søle..
 
Anbefaler alle som har stc-1000 til å splitte merkelappen og se om versjonen er A_400p versjon 1.0. Står på kortet når du åpner
Da kan den nye programvaren lsstes og plutselig kan hele gjæringsforløpet programmeres i detalj. Kjøre run etter pitching, og det triller å går. Alt helt automatisk. En fantastisk jobb vår kjære svenske har gjort
Er skikkelig imponert over ide og gjennomføring.
 
Noen som vet om denne fungerer dvs. er rett versjon:

http://www.dx.com/s/stc-1000

Det er det som er problemet.. Jeg ville valgt en som det står Elitec på og som viser C* på bildet. Det er heller ingen gatanti.
Jeg har spurt en kinaselger om han kan sjekke hardware.. sa jeg skulle kjøpe flere om de kunne bekrefte.
Om jeg får bekreftelse, noe som er høyst usikkert kommer jeg til å få hjem endel. Dette er for bra til at det bør gå forbi. Noen som er interessert om jeg får fatt på med riktig hardware? Kan hjelpe med å brenne dem i tilfellet..
 
Det er det som er problemet.. Jeg ville valgt en som det står Elitec på og som viser C* på bildet. Det er heller ingen gatanti.
Jeg har spurt en kinaselger om han kan sjekke hardware.. sa jeg skulle kjøpe flere om de kunne bekrefte.
Om jeg får bekreftelse, noe som er høyst usikkert kommer jeg til å få hjem endel. Dette er for bra til at det bør gå forbi. Noen som er interessert om jeg får fatt på med riktig hardware? Kan hjelpe med å brenne dem i tilfellet..

Jeg er med på den! Flott tiltak!
 
Da er det bare å flshe for deg :) Fint om flere sjekker sine nye kjøp, så kanskje vi kan finne noen fellestrekk hos selgere. Om en leser fra side noen å tredeve på homebrew tråden så er det diskutert.
 
Ardunio er på vei sammen med 2 Perlick 650SS. Bytte ut de billige kranene på kegeratoren. Ny STC 1000 er også på vei.
 
Det er det som er problemet.. Jeg ville valgt en som det står Elitec på og som viser C* på bildet. Det er heller ingen gatanti.
Jeg har spurt en kinaselger om han kan sjekke hardware.. sa jeg skulle kjøpe flere om de kunne bekrefte.
Om jeg får bekreftelse, noe som er høyst usikkert kommer jeg til å få hjem endel. Dette er for bra til at det bør gå forbi. Noen som er interessert om jeg får fatt på med riktig hardware? Kan hjelpe med å brenne dem i tilfellet..

Eg er gjerne med !
 
Tilbake
Topp