Stc1000+

Genialt for oss som er for late til å jekke temperaturene underveis. Må testes en mørk og stormfull vinternatt.
 
Jeg hadde en stc liggende. Åpnet den og benevnelsen var riktig. Ellers bestilte jeg den enkle selvlodde varianten som står i linken.
 
Største problemet er at ingen kinafolk skriver noe om at det er hardware A400_P. Noen som vet om det er noen måte å finne det ut på? (Før en kjøper)
 
Jeg har også minst en med riktig HW. ..og jeg har Arduino Uno liggende. Det skal brennes med det første. Dette er jo bare helt knall. Har lett etter noe slikt mange måneder. Sett på BrewPi og alskens andre måter, så ligger det faktisk klart med bruk av en STC-1000. Fantastisk. Spent på hvordan det går. Du må informere.
Jeg bestillte et par til av disse i dag:
http://www.ebay.com.au/itm/All-Purp...ostat-Aquarium-NTC-sensor-220V-/121398835686?

Ser at Elitech mest sansynlig også har samme HW, men det er noe med versjoner også. v 1.0 er ok slik jeg har forstått det. Men der er noen med høyere nummer. Har ikke lest hele homebrew tråden, men tenkte jeg skulle gjøre det.
 
Jeg trenger i alle fall noen nye stc'er, men skal sjekke hvilken versjon den ene jeg har foreløpig er.

Er det noen av dere som har rett versjon som kan finne ut hvilken selger dere kjøpte fra?
 
Da er man klar for å teste. Måtte låne Arduino fra et annet prosjek.
IMG_20140915_185917%20%281%29.jpg
prosjekt..
 
STC1000pluss.jpg

Da var det gjort :D
Brukte ikke den anbefalte Arduino UNO, men en eldre type som heter Arduino Duemilanove. Funka fint som snus.
Hans Einar: Bernts hurtigpils var det første som slo meg også.
FrankD: Du fortjener selvsagt en kjempetakk for at du gjorde oss oppmerksomme på denne hacken.

Nå skal latskapen dyrkes. Herved erklærer jeg slutt på temperaturjusteringsturer ut i garasjen. Sparer miljøet, og filttøflene!
 
Kult prosjekt, hvordan måles tempen i praksis?
Måles den i vørteren eller er det kun tempen i skapet som programeres?
 
Jeg gjør det slik nå, bare for å ha litt kontroll på hvordan de forskjellige sensorene virker.

Den som strå i gjærlåsen stapper jeg ned i en rustfri probe fyllt med Starsan. Den står ca 10cm fra kantan av karet og 5-7 cm ned i vørteren. Står løst i hullet. Det er denne som er "master" og styrer skapet, altså STCèn sin.

Etter at jeg gjorde det slik er skapet inne ca hver tredje time og kjøler(pils). Når jeg hadde isolert probe på utsiden av karet var skapet i gang 4 ganger i timen. Så det hele går mye roligere med probe midt i vørteren.

I tillegg har jeg en sensorer som logger tempen i karkanten, isolert, slik som vi pleier. Det rare er at den i gjennomsnitt faktisk er nesten en grad lavere enn den inne i karet.. (probene er kalibrert)

Utenom det har jeg en referanse i et vannbad bare for å måle lufttemperaturen i skapet.

Det er jo ikke nødvendig med alt dette, men det gir meg litt forståelse hvordan de forskjellige oppfører seg i forhold til hverandre.

IMG_20140916_112937%20%28Custom%29.jpg
 
Tilbake
Topp