Stc1000+

Det er skremmende enkelt å flash'e disse enhetene. Det største hinderet er å starte / komme i gang. Jeg vil påstå at de aller fleste av leserne her vil få det til selv. Jeg skal ikke legge skjul på at det var med skrekkblandet fryd jeg selv åpnet og flashet min første enhet, men bruksanvisningene er mange og bra. Jeg anbefal sidene til Mats Staffansson som har laget programvaren til STC-1000+, som ligger på GitHub.


Første gang jeg flashet brukte jeg ca to timer på den første enheten. Grunnen var at jeg satt med en følelse av at jeg hadde gått glipp av noe viktig siden det var så enkelt... Andre gang jeg flashet, brukte jeg 5 minutter.

Du må også laste ned og installere Arduino programvaren på PC. Denne brukes for å kommunisere mellom pc og Arduino. Dette ligger via http://arduino.cc/ . Her finner du både software og masse god informasjon om Arduinoprosjekte. Når Arduinosoftwaren er installert, kan du laste ned en sketch, som er Arduinos navn på en programsnutt som skal lastes fra pc-programvaren og inn på Arduinoen, og som Arduinoen i ettertid skal kjøre. STC-1000+ (stc1000p) sketch'en finnes hos Mats på GitHub

Mange muligheter...
Når du nå allerede har en STC og en Arduino som skal flashes, kan du like godt gjøre deg selv en tjeneste med å forhåndsprogrammere noen gjæringsprofiler. STC-1000+ kan lagre seks profiler (Pr0....Pr5). Disse kan selvsagt endres via betjeningspanelet, men ved å benytte et web-verktøy med grafisk grensesnitt sparer du deg for mye knotting. Jeg bruker følgende HEX editor, og deretter limer inn HEX verdiene nederst i sketch'en du nå allerede har lastet ned fra Mats sin side (over). Det er fire seksjoner med HEX-kode i sketch'en. Først to store, og deretter temperaturprofilene for henholdsvis Celsius og Fahrenheit. Bytt ut seksjonen med Celsius i kodelinje 1701. Den starter med "const char hex_eeprom_celsius[] PROGMEM = {"

Når du kjører sketch'en, får du masse veiledning om hva du skal gjøre via brukermanualen og pc-skjermen.
Dersom du ønsker å flashe flere enheter, eller oppgradere gjæringsprofilene via Arduinoen, vet du nå tilstrekkelig til å kjøre sketch'en uten bruk av pc og disse tilbakemeldingene. .

Hmmmm......
Jeg skjønner ikke helt hvilken av alle de filene jeg skal legge inn i Arduinoen.
Det er 11 stk *.ino filer i mappen STC1000p-Master.

Noen som har en lenke til en GOD youtubevideo som viser selve flashingen.
Videoen som er lenket til i bruksanvisninger er med et shaky og ufokusert kamera, så jeg ser ikke hvilke filer og data som løper over skjermen til han som flasher.
-----------------
Edit:
Her er en god video: https://www.youtube.com/watch?v=-DdTweLYyN0&index=11&list=WL

Får ikke Arduino PC_programvare til å kommunisere med Arduino Nano.
Får opp Com Port 5 Busy.

Windows 7 fant ikke driverne selv, så har installert dem manuelt slik som på Arduino sine sider. Men uansett hva jeg gjør, så er com port busy.

Noen forslag?

-------------------------------
Edit 2:

For fremtidige søkere.
Filen du skal laste inn heter picprog.ino
Hvis du har driverproblemer, eller busy com port, så kan det være du har uoriginal Arduino.
Se under Arduinoen på den avlange chip-en med 16 ben. Den styrer overføring.
Originalt skal den ha en FTDI-chip.
Men min Arduino har en CH340-chip.
Løsning: Last ned CH341 driveren herfra. (Den gjelder for både 340/341).
http://www.wch.cn/download/CH341SER_ZIP.html

Koble Arduino-kopien til pc. Kjør så overnevte filinstallasjon. (Jeg lastet ned .exe versjonen).
Voila. Enheten fungerer, og du velger COM-porten i Arduino-programvaren under "Verktøy -> Port".

Så nå har jeg flashet STC-1000 til + utgaven.
 
Sist redigert:
Hei,

Kan man bruke Arduino Nano til å flashe med? Klarte å bestille den. Forstår det sånn at det er en annen type som brukes her? Har lest så mye så jeg har blitt helt varm i pæra ;)
Får uansett ikke lastet programmet over på den.

På forhånd takk for svar.

Knut
 
Hei,

Kan man bruke Arduino Nano til å flashe med? Klarte å bestille den. Forstår det sånn at det er en annen type som brukes her? Har lest så mye så jeg har blitt helt varm i pæra ;)
Får uansett ikke lastet programmet over på den.

På forhånd takk for svar.

Knut
Les av den lange rektangulære chip-en under. Originalt bruker Arduino en FTDI-chip.
Men kina-Arduinoene bruker ofte en annen. På min stod det CH340.
Jeg måtte da laste ned driveren CH341. (Den inneholder både versjon 340 og 341).
http://www.wch.cn/download/CH341SER_ZIP.html

1. Koble Arduino til PC med USB-kabel.
2. Windows finner ikke passende driver.
3. Kjør .exe filen med Arduino tilkoblet.
4. Driver blir installert, og enheten oppdaget.
5. Start Arduino Programvare.
6. "Verktøy -> Port" og velg den COM-porten som enheten er tilkoblet på.
 
Les av den lange rektangulære chip-en under. Originalt bruker Arduino en FTDI-chip.
Men kina-Arduinoene bruker ofte en annen. På min stod det CH340.
Jeg måtte da laste ned driveren CH341. (Den inneholder både versjon 340 og 341).
http://www.wch.cn/download/CH341SER_ZIP.html

1. Koble Arduino til PC med USB-kabel.
2. Windows finner ikke passende driver.
3. Kjør .exe filen med Arduino tilkoblet.
4. Driver blir installert, og enheten oppdaget.
5. Start Arduino Programvare.
6. "Verktøy -> Port" og velg den COM-porten som enheten er tilkoblet på.


Jeg finner den i windows ref bilde
upload_2015-12-21_22-57-8.png

Problemet er at jeg ikke får overført data til den.
Linken til ZIP filen du refererer til er død :(
 
Noen som har kontrollert termostaten på disse? Jeg har sjekket 2 stk- Den ene var 0,7 grader feil og den andre var 0,4 grader feil. Vet ikke om dette har noe å si, men greit å få di kalibrert tenker jeg da.
 
Noen som har kontrollert termostaten på disse? Jeg har sjekket 2 stk- Den ene var 0,7 grader feil og den andre var 0,4 grader feil. Vet ikke om dette har noe å si, men greit å få di kalibrert tenker jeg da.
Høres kjent ut, og er innenfor leverandørs spesifikasjoner.

Betyr vel lite sålenge du ikke besitter et kalibrert hydrometer,refraktometer og termometer samt vekt
 
Ja man setter for hele temp området.... Har satt mine riktig og testet på 0, 5, 10, 15, 18, 20 og 25 gr C. Alt var spot on.
For Grainfather brukere er det interessant i området 50 til 80 grader også. Nøyaktigheten beror mye hvorvidt din NTC probe er innenfor den ikke lineære referanse standardkurven som proben skal ha.

Ville vel uansett ikke brukt plastmateriale av ukjent opprinnelse i mesken.

Morsom strøtanke, kan nøyaktigheten variere med romtemperaturen STC boksen står i?

Edit: Kom på at Grainfather mafian bruker STC til å regulere kok også, så da er vel helt opp til 102 grader interessant.
 
Sist redigert:
Skal sjekke 50 til 100 gr nå :)
Og stress teste STC boksen med hårføner! :D

Exit: mente å varme opp elektronikken i STC boksen med hårføner til f.eks 60 grader for å se om det påvirket nøyaktigheten i temperatur avlesningen f.eks på probetemperetur 25 grader.
I sola kan jo boksen lett bli så varm
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp